het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 09-05-05, 10:00   #11
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
Re: 30 april: Pálení čarodějnic - heksenverbranding

precies zo'n toren hadden ze ook gebouwd in Breziny (bij Policka) waar wij waren! (Wel 2x zo hoog ongeveer). Heel leuk om te zien, Punkenstein.

Se pozdravem,
Josef
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-05-05, 20:00   #12
Actief Lid

Kvetinka's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
Miloš schreef:

Deze nacht heet eigenlijk Walpurgisnacht en het gebruik is naar alle waarschijnlijkheid in Duitsland ontstaan en word al sinds de Kelten gevierd als overwinning van het licht op de duisternis.

In onze streken (rond Vodňany en Zuid Bohemen) is het een herdenking aan de vroegere heksensabbats op de vooravond van het naamfeest van de heilige Walpurgis (1 mei).

Er bestaat een legende die vertelt dat de heksen van de aardbol werden verbannen. Volgens het volksgeloof mochten ze gedurende één nacht in het jaar terugkeren voor een heksenfeest op de "Brocken", de hoogste rots in het Harzgebergte, gelegen op de voormalige grens tussen de twee Duitslanden. Hier staat het voor-christelijke Heksenaltaar, dezelfde plaats waar Goethe's Faust zijn ziel aan Leviathan, de Duivel verkocht.

Om zich tegen de heksen, die tijdens Walpurgisnacht aan mensen, vee en akkers onheil teweeg brachten, te beschermen, plantte men meibomen, zette men een bezem buiten en probeerde men met zweepgeklap, kruisen en klokkengelui en met verscheidene vuurhaarden de heksen te verdrijven.

De heksen (poppen) die verbrand worden zijn een waarschuwing voor eventuele “terug willen kerende” heksen.

De branden zouden tevens zover hun schijn reikt en waarnaar de rook trekt, voorspoed en gezondheid brengen voor mens en vee. Dit gebruik word op sommige plaatsen nog steeds gevierd, telkens in de nacht van 30 april op 1 mei.
Heh, ben al beetje laat. Wou ook iets over vertellen maar wist niet dat hier al zo'n onderwerp was. Enigste wat ik nog kan toevoegen is dat dit feest wordt over de hele wereld gevier maar op verschillende manieren en heet "Beltane".

"Beltane een vruchtbaarheidsfeest. Deze viering word rond de meipaal een centraal thema. De meipaal als fallussymbool, gebonden door witte en rode linten (symbolen voor vruchtbaarheid en maagdelijkheid). Het springen over de ketel waar vuur gestookt wordt is bijvoorbeeld zo’n element uit het Beltane ritueel. Tijdens Beltane is de sluier tussen de werelden net als bij Samhain (=weer een sabbat -> meer bekend als dusicky, halloveen enz) dun. De nadruk ligt echter niet op overleden dierbaren maar op de wereld der natuurkrachten. In het Beltane ritueel kan hier aandacht aan besteed worden door met de natuurkrachten te werken en dank te zeggen voor de giften die zijn ons geven.

De 1 Mei-Feesten zijn zowat overal in Europa gekend en deze tradities werden heel lang in ere gehouden."

Kvetinka
Kvetinka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-05-05, 07:36   #13
Forum Freak

Pelhřimov's avatar

Nationaliteit:

Toevallig kwam ik deze pagina tegen over o.a. tradities in Tsjechië.

Groetjes

Jeanne
Pelhřimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-01-08, 14:01   #14
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Wie weet meer over de heksenfeesten in Tsjechië

Veel mensen op dit forum hebben het over heksenfeesten. Wij hebben wel eens een optocht gezien met heksen maar dat was niet in april. Wie kan daar meer over vertellen?
Wat is hiervan de achtergrond, is het streekgebonden?
C.Berendse is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-01-08, 14:18   #15
VIP Lid

Nationaliteit:
Misschien geeft dit antwoord op je vraag?

Ik heb geen idee of het streekgebonden is, maar in het gebied waar wij vertoeven toch regelmatig gezien. Wij hebben al een aantal jaren het heksenfeest bij ons in de buurt meegemaakt. Het gaat vooral om de gezelligheid met volwassenen/kinderen die verkleed zijn als heks en leuke voordrachtjes doen, de muziek en vooral ook de drank en eet-tentjes. Ook hebben mensen in de tuin vaak een "heksenvuur".
Zal nog wat foto's opzoeken.

Laatst aangepast door Lina; 12-01-08 om 14:26.
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-01-08, 15:38   #16
Actief Lid

Nationaliteit:
uitleg heksenfeest.

ik heb dit onderwerp op mijn eigen website onder tsjechische tradities uitgewerkt, met een aantal mogelijke achtergronden en wat mooie foto's.

Wij hebben deze feesten zelf ook nog nooit meegemaakt maar hopen het dit jaar voor het eerst te kunnen opzoeken want dan zijn we in Tsjechie. Wie weet waar ze in de buurt van Javornik(rudnik) dit ook vieren? Ik heb foto's uit Trutnov gezien vorig jaar maar kon het Tsjechische niet lezen helaas. Dus weet niet van waaraf de optocht start en waar ze naar toe gaan.

tevens staat er op het forum van Vysneny Dum ook wat leuke reacties op dit onderwerp. (ik weet helaas niet hoe ik dat hier moet linken ) http://www.vysnenydum.com/forum/index.php?topic=524.0
Of misschien toch.....

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Oud 12-01-08, 16:07   #17
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Ik heb speciaal voor C.B enkele foto's van vorig jaar in de fotogalerie geplaatst. Zoek met "heksenverbranding"

Laatst aangepast door Freddy2005; 12-01-08 om 17:39.
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-01-08, 16:51   #18
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Bedankt voor jullie snelle reactie en voor de leuke foto's.
Ik ga straks ook nog even op de website van Clowntje kijken.
En nu maar hopen dat dit feest ook bij ons in de buurt wordt gevierd.
Oud 12-01-08, 19:03   #19
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Dorpsgenoot Semabyt,
weet jij of dit ook bij ons wordt gevierd?
Wij zijn 30 april in Jirikov en het lijkt me leuk om ergens naar zo'n heksenverbranding te gaan.
Oud 13-01-08, 11:48   #20
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Weet ik eigenlijk niet, heb ook niets terug kunnen vinden de jirikovske noviny (het plaatselijke krantje)
Maar we kunnen het natuurlijk invoeren! Er moet nog een perceel aan de filipovska schoongebrand worden!

P
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels