Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Toerisme - Hoe was jouw vakantie in Tsjechië?
Het was weer heerlijk!

Het was weer heerlijk!

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 06-01-08, 09:38   #1
loek
Actief Lid

loek's avatar

Nationaliteit:
Het was weer heerlijk!

Onze kerstvakantie aan de (onze) beek en de rand van het (ons) bos was weer heerlijk.
Als we komen treffen we een koud/bevroren huis. Als we weggaan zijn van de meeste ramen de ijsbloemen wel verdwenen, tenminste als we genoeg thuis zijn geweest om flink de houtkachel op te stoken.
Soms is de aanvoerleiding van de waterpomp (die water uit de bron oppompt) bevroren en moet de electrische tracing eerst een tijd lopen voor we water kunnen krijgen boven op onze woonverdieping. Deze keer hadden we per ongeluk de verkeerde stekker ingestoken en duurde het wat langer voor er water was!
De boiler doet fantastisch zijn werk en dus hebben we meestal snel warm water. Voordeel van een loodgieter als vorige eigenaar!
Overigens waren Loek en Tabe vergeten zout in de afvoeren te gooien begin december. Het had niet genoeg gevroren om daar schade door te krijgen, maar nu hebben we dit weer goed geregeld.
Als het kacheltje snort, de boodschappen gedaan zijn, de soep staat te trekken op de kachel en de goulash is voorbereid voor de volgende dag en we ons leesboek uit de tas hebben opgevist kunnen wij heel tevreden uitrusten. Soms leidt dat er toe dat we, kijkend naar onze kerstkaart buiten, een mooi boek lezend en af en toe in slaap vallend, zomaar een dagje kwijt zijn ......
Maar........de vrienden en kennissen hebben, ondanks de afgelegen ligging van het huis, in de gaten dat we er zijn en melden zich voor koffie, pivo en panák. Deze keer had ik kerstkoekjes gebakken, van de recepten van het forum (dank daarvoor!): dus grote schaal kerstkoekjes erbij. Bij elk bezoek aan tsjechische vrienden nemen we weer wat koekjes mee voor op de schaal, dus die heeft de hele vakantie overleeft. Overigens hebben we van onze koekjes ook wat uitgedeeld. Helaas had ik geen koekvormpjes beschikbaar, dus mijn koekjes hadden allemaal de ronde vorm van een glas (groot en klein). Op vanocní noc waren we uitgenodigd bij tsjechische vrienden voor eten, eten, drinken, drinken én darky (cadeautjes). Geweldig leuk en warmhartig!
Daarna hebben we zelf veel mensen opgezocht: vooral bekenden, maar ook een nieuwe kennis via het tsjechisch forum! We hebben eten gekookt voor vrienden, hebben gegeten bij vrienden (onze vrienden in Vichová hadden een kok te logeren: daar hebben we van genoten!!!!!). Een collega met haar gezin, die aan het skieën waren in Harrachov zijn een avondje bij ons geweest. We hebben wat zaken besproken rondom een mogelijk te bouwen garage aan het huis en hebben daar uiteraard de hulp gehad van onze vriendin, de hoteleigenaar van het hotel in Poniklá. Helaas waren we door een buikgriep verhinderd om zoals gebruikelijk oudjaar te vieren met onze vrienden in Harrachov en hun gasten. Geen bowl (die wij meestal leveren) en heftig vuurwerk dit jaar, maar rustig genieten, met een dansje, voor ons dit jaar. Een avondje dansen met vrienden heeft er ook nog ingezeten en verder een paar wandelinkjes. Wat kijken naar de skiënde medemens (door slechte lichamelijke condities doen we daar maar even niet aan mee). Even kijken naar het huis in aanbouw van Gorrit en Lina. En natuurlijk dagelijks hout binnenhalen (meestal omringt door onze hond die als een gek door de sneeuw rent), de stofzuiger even rond de houtkachel halen, soms sneeuw ruimen van de parkeerplaats en lekkere broodjes halen!
We hadden het weer slecht in CZ.............
Gisteren in 9 uur naar huis gereden! Een record, door de overzienbare wegsituatie, een hond die rustig bleef slapen, geen grenscontroles meer en de geweldige Skoda Superb, die we een half jaartje hebben en waar we zeer over te spreken zijn.
loek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-01-08, 09:42   #2
PuNkEnStEiN
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
loek schreef:
Overigens waren Loek en Tabe vergeten zout in de afvoeren te gooien
Die waren zeker te druk bezig iets anders in iets anders te gooien!
Oud 06-01-08, 09:48   #3
els van den Heuvel
Actief Lid

Nationaliteit:
Loek,
heerlijk om je verhaal te lezen, dat is ook voor mijn gevoel zo ECHT GENIETEN VAN TSJECHIË
els van den Heuvel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-01-08, 09:48   #4
jol@nda
Actief Lid

jol@nda's avatar

Nationaliteit:
Nog nooit in de winter naar Tsjechië geweest maar het wordt wel eens tijd om dat te doen als ik jouw verhaal zo lees. Heerlijk, ik ruik de goulash op de kachel en voel de warmte!
jol@nda is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-01-08, 09:48   #5
Lina
VIP Lid

Nationaliteit:
Citaat:
loek schreef:
Bericht bekijken
We hadden het weer slecht in CZ.............
Slecht? Daar merk ik uit jullie mooi vakantieverhaal niets van en zo hoort het ook! Welkom terug!
Ook foto's van ons huis gemaakt?

Citaat:
PuNkEnStEiN schreef:
Bericht bekijken
Die waren zeker te druk bezig iets anders in iets anders te gooien!
Als anti-vries werkt dat toch ook prima? Alleen wel in het juiste gat gooien...
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-01-08, 11:17   #6
RoJo
VIP Lid

RoJo's avatar

Nationaliteit:
Het was inderdaad weer een mooie kerstvakantie. Gezellig jullie ook weer in Studenec gesproken te hebben. In februari doen we het andersom.
Oud 06-01-08, 11:38   #7
mayca
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Heerlijk om weer zo'n verhaal te lezen. Ik was nog nooit in de winter op vakantie geweest, maar oh wat is het dan mooi, gezellig en warm.
Oud 06-01-08, 11:49   #8
Esthertje
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Als ik het goed begrijp was het Ria die dit verhaal schreef. Heerlijk dat jullie zo genoten hebben, wij hebben ook 2 prachtweken weer achter de rug. Ik vind het altijd zo leuk om te lezen dat jullie zoveel doen met jullie tsjechische vrienden. Helemaal ingeburgerd. Ik hoop dat er de volgende keer weer tijd is voor een bak koffie in Javornik of dat ik Krystof in de auto kan zetten om eindelijk eens jullie huisje in Ponikla te komen bekijken.
Oud 06-01-08, 14:26   #9
Medvedice
Nieuw Lid

Medvedice's avatar

Nationaliteit:
Bovengenoemde is erg herkenbaar. Wij zijn 2 weken in CZ geweest en hebben een geweldige tijd gehad. Ons huis was ook erg koud toen we kwamen, maar na het stoken van de houtkachels werd het aangenamer. (de van Sinterklaas gekregen blower op gas hielp ook wel!) Met alle kinderen, incl. vriendinnen en kleinkinderen, waren we met 11 personen. Wel veel, maar we hebben het erg leuk gehad met elkaar: heerlijk gegeten, dagje Praag, gewandeld in de prachtige omgeving, borrelen bij de buren en zowaar begon het voor oudjaar nog te sneeuwen! Heerlijk was het en ook jammer om weer in NL te zijn. De kinderen hebben er allemaal ook erg van genoten! We reden in 7,5 uur terug en dat is voor ons een snelle tijd (gemiddeld 8 uur). Ik verheug me nu alweer op de volgende keer als we weer gaan (in maart), maar dit keer met z'n tweetjes. Leuk, dat jullie ook zulke fijne verhalen hebben.
Medvedice is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-01-08, 14:36   #10
dennuzzz
Volwaardig Lid

dennuzzz's avatar

Nationaliteit:
Het lijkt wel een (Tsjechisch) sprookje Loek en Ria!
Beetje Zwitser leven....

grt,
Dennis
dennuzzz is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed