Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Wonen & Werken
Emigreren met kind(eren) naar Tsjechië

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 03-01-08, 20:06   #1
clowntje
Actief Lid

Nationaliteit:

Graag zou ik van mensen wat ervaringen willen horen die de GROTE stap hebben genomen om met kind of kinderen voorgoed naar Tsjechie te verhuizen om daar te gaan wonen en werken.
Als je alleen of met partner zo'n beslissing maakt maak je zelf het besluit en neem jezelf de verantwoordelijkheid van eventuele tegenslagen, maar als je een kind hebt zoals wij (een jongetje van 5 jaar ) neem je ook een beslissing voor hem.
Ik zou graag willen weten hoe dit door andere ervaren is. Is het moeilijk aanpassen voor een kind? Ik kan me voorstellen dat als je net gaat leren lezen het niet mee valt om tussen Tsjechische kinderen te spelen die je niet verstaat en dan ook nog anders te moeten leren lezen en spreken. En klopt het dat de kinderen in Tsjechie pas met 6 of 7 leerplichtig zijn ? Hoe gaat het in Tsjechie op school? Blijven ze altijd de hele dag op school of komen ze net als in nederland tussen de middag thuis eten?
Weet iemand wat je zoal voor "problemen" tegen kunt komen ivm het wennen van kinderen in deze leeftijd of iets ouder ?

Het zou me erg helpen met het maken van een beslissing als ik deze ervaringen van anderen zou horen.
(Al weet ik ook dat ik deze beslissing natuurlijk zelf moet maken)
Graag maak ik ook voor mijn zoontje de beste beslissing.
Ik wil graag zoveel mogelijk van te voren weten wat me te wachten staat in een vreemd land zodat ik goed voorbereid aan een nieuw ? begin ? kan beginnen.

alvast bedankt
clowntje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-01-08, 08:21   #2
Lisa F.
Actief Lid

Nationaliteit:
Alvast een paar antwoorden over school:

- kinderen zijn leerplichtig met 6 (= vanaf de basisschool, in Nederland groep 3). Bijna alle kinderen gaan daarvoor ook naar de kleuterschool, maar dit is niet verplicht. Vrij veel kinderen blijven een jaartje langer op de kleuterschool en gaan dus pas met 7 naar de basisschool. Dat is misschien te overwegen als je je kind rustig wilt laten wennen en de taal wilt laten leren.

- kinderen eten warm op school en hebben meestal les tot een uur of twee. Op iedere school is gratis naschoolse opvang tot een uur of vijf. Op de kleuterschool kun je je kind na het eten (= na half één) ophalen of na het slapen (tussen 3 en 5). Mijn kinderen zitten allebei nog op de kleuterschool en hebben het erg naar hun zin. Ze zijn half Tsjechisch en spraken dus al Tsjechisch toen ze op school kwamen.

Groetjes, Lisa
Oud 04-01-08, 14:26   #3
Lesnìnka
Actief Lid

Lesnìnka's avatar

Nationaliteit:
Ik vind voor aanvang basisschool juist een geschikte tijd om te emigreren. Eventueel met nog een jaartje in de kleuterschool, als het kind de taal niet beheerst. Mijn jongste zoon is op die leeftijd naar Tsjechië verhuisd (hij kon Tsjechisch verstaan maar praatte hoofdzakelijk Nederlands). De jaartjes op de Nederlandse basisschool daarvoor waren ook een voordeel, vooral wat de sociale ontwikkeling betreft. Het onderwijssysteem zit wel anders in elkaar en verhuizen halverwege de basisschool is denk ik moeilijker.
Lesnìnka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-01-08, 16:07   #4
clowntje
Actief Lid

Nationaliteit:
dank jullie wel voor jullie reactie lisa en lesnenka,

Ik weet nu in ieder geval al een klein beetje meer over de scholen in Tsjechie, toch hadden jullie kinderen de voorsprong tjsechisch te verstaan of zelfs al spreken. Ik vraag me af hoe men dat doet als je met nederlandse kinderen gaat die de taal niet verstaan. Een paar woordjes heeft hij in de loop van de tijd wel opgepikt maar meer ook niet. Zijn kinderen zo fexibel dat ze dat binnen een groep kinderen zelf snel op pakken? of moet je daar in Nederland al mee beginnen. Als volwassenen pak je een cursus om alvast wat te leren, maar dat lijkt me moeilijk met een kind dat nog niet leest.

Wie heeft hier ervaring mee (gehad)? al wil me er wat over vertellen?
Oud 08-01-08, 16:08   #5
saarje
Nieuw Lid

saarje's avatar

Nationaliteit:
hallootjes, ik ben moeder van 5 kids en de oudste is net 7.
ik denk er al een tijdje over om naar het buiteland te verhuizen en tsjechie is een van de opties omdat mijn vriend daar vandaar komt.
ben er zelf nog nooit geweest en vind de taal erg moeilijk.
maar omdat we samen een dochtertje hebben moet ik het wel leren omdat ik vind dat zij het later ook moet kunnen.
wat ik over de lonen in tsjechie begrijp zijn ze erg laag maar is er wel voldoende werkgelegenheid? of hangt dat van de plaats waar je gaat wonen? kun je daar dan wel met vijf kids rond komen?
we zijn wel met drie volwassenen dus werken is geen probleem....
reacties met tips of info zijn erg welkom...
Oud 08-01-08, 17:13   #6
noekie14
VIP Lid

noekie14's avatar

Nationaliteit:
de prijzen in tsjechie zijn ook lager dan hier dus waarschijnlijk kun je er wel van rondkomen
Oud 08-01-08, 18:00   #7
C.Berendse
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Ik denk dat er veel van af hangt welke levensstandaard je hier hebt en of je op de zelfde voet door wilt leven.

De belastingen, benzine, prijzen van huizen e.d. zijn dan lager maar levensmiddelen kosten weer evenveel als in Nederland.
En dan is het ook interessant om na te gaan wat de scholen/boeken/kinderopvang in Tsjechië kosten. Waarschijnlijk ligt dat weer een stuk lager dan in Nederland.
Oud 08-01-08, 18:37   #8
clowntje
Actief Lid

Nationaliteit:
Als je in tsjechie als "buitenlander" wilt gaan werken, waar kun je dan terecht? Is er daar ook zoiets als een uitzendburo?
Het lijkt me niet gemakkelijk om zo maar even een baan te vinden.
Wie heeft daar ervaring mee als Nederlander?
voor de goede orde ik spreek (nog )NIET GOED tsjechisch.
Oud 08-01-08, 19:20   #9
Maria
Super Lid

Maria's avatar

Clowntje, je kan toch webshoppen? Zoek in partner in NL (ik woon dichtbij) en het komt allemaal goed...
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-01-08, 19:27   #10
clowntje
Actief Lid

Nationaliteit:
hoe dichtbij dan? ene dat maakt dan niet meer uit die afstand als ik in tsjechie zou gaan wonen.

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed