het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 30-12-07, 01:21   #1
Lid

ludo's avatar

Medical Center Harrachov

Hoi,
Gevallen met skieen, kan gebeuren, op m'n hand, dikke bult, gaat wel over, dus niet !!!
Andere dag naar de dokter in Harrachov-medical center, foto's gemaakt,
was schijnbaar bot in m'n hand gebroken. was wel erg dik, maar ik had geen pijn, dik verband en fixatieverband erom, vette rekening voor 10 min. werk, geen probleem, goed verzekerd.
2 dagen nadien op controle, zelfde verhaal, weer foto's en verband en gips.
Weer vette rekening voor 5 min. werken.
Ik ben net thuis, na en leuke week, maar ga volgende week toch FF naar de huisarts voor nader onderzoek.
Ik heb het idee dat er niets aan de hand is, maar ze willen kronen-euro's zien ??
GRT ludo
ludo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-12-07, 09:33   #2
Volwaardig Lid

inas's avatar

Nationaliteit:
Nou dat laatste zou ik nu nog maar niet zo willen beweren ludo. Het medical center is een meer luxe voorziening in Harrachov (vergelijk dat maar eens bij een gewoon ziekenhuis daar) en daardoor wordt er ook meer in rekening gebracht. En het is daar normaal dat je na en paar dagen voor een nacontrole komt. (p.s. heb je de foto's niet meegekregen?)
In ieder geval beterschap gewenst
inas is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-12-07, 10:29   #3
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Een jaar of vijf geleden heb ik mijn voet verstuikt in Tsjechië.
In het ziekenhuis in Rumburk werden er eerst foto's gemaakt waaruit bleek dat er alleen een haarfijn scheurtje te zien was.
Met handen en voeten (zij spraken geen woord over de grens en mijn Tsjechisch is slecht), werd mij duidelijk gemaakt dat er gips om moest en vervolgens werd om mijn been (ik mocht zelf de kleur niet uitkiezen) een felrood gipsverband aangelegd.
Tot overmaat van ramp werd de witte beschermlaag die onder het gips zit ook nog eens omgeslagen, zodat het leek of ik de laars van de kerstman had geleend.
Ze hadden er veel lol om en ik werd duidelijk in de maling genomen. De rekening viel best mee en de foto's kreeg ik mee naar huis.
In Nederland moest het personeel in gipskamer lachen om wat door de arts als "Jeltsin foto" werd bestempeld. En weer had ik het gevoel in de maling te worden genomen. Alleen de rekening in Nederland kwam voor alleen even het gips doorknippen, aanzienlijk hoger uit.
C.Berendse is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-12-07, 10:30   #4
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
ludo schreef:
Bericht bekijken
Ik heb het idee dat er niets aan de hand is, maar ze willen kronen-euro's zien ??
Dat zou mij ten zeerste verbazen, maar hebben zij gezegd dat het gebroken was, of denk je dat zelf. Het zou natuurlijk ook flink gekeusd kunnen zijn, dat zetten ze hier ook in het gips. Had ik met mijn enkel ook. Ze zijn hier gewoon goed voorzichtig, denk ik. Beterschap en laat het nog maar even horen.
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-12-07, 10:38   #5
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Ludo, ik ben wel benieuwd hoe hoog die "vette" rekening eigenlijk was, wij hebben alleen nog maar belachelijk lage rekeningen gehad voor de keren dat wij in ziekenhuizen zijn geweest.
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-12-07, 13:43   #6
Lid

ludo's avatar

GM.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat dit in NL kost, maar ik moest eerste keer
11500 koruna en tweede keer 11150 koruna betalen, is ong. 800 euro.
Dit is voor 4 rontgen foto's, wat verband, gipsverband en 2 pleisters, en 15 min. werk.
Normale arbeider in Tsjechie moet voor dit bedrag toch ong. 2 maanden werken.
Waren best wel aardig en behulpzaam, spraken redelijk engels en duits, en ik heb de foto's en rekeningen mee gekregen.
grt. ludo

Laatst aangepast door ludo; 30-12-07 om 13:46.
Reden: iets vergeten
ludo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-12-07, 14:10   #7
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Ja Ludo, ik ben het met je eens hoor, dat is heel erg veel geld, ze houden daar heel erg rekening met de toeristen, dat is duidelijk!!
Gelukkig krijg je het geld van je verzekering terug, tenminste dat neem ik aan?
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-12-07, 14:22   #8
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Dat is inderdaad heel veel geld!
Zijn de ziekenhuizen in Tsjechië eigenlijk vrij om zelf hun tarief te bepalen, of zijn daar regels voor?

Wanneer wij in Jirikov naar de algemeen arts (huisarts) gaan, hoeven we zelfs niets te betalen, alleen voor de medicijnen.
Ik moet er wel bij vertellen dat het drie jaar geleden is dat we voor het laatst de arts in Jirikov hebben bezocht.
C.Berendse is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-12-07, 14:53   #9
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Die "kliniek" in Harachov zal wel een particuliere kliniek zijn, net zoals er een in Spindlruv Mlin is. Daar wordt inderdaad veel gerekend. Ik hoop dat je verzekering de kosten betaald!
De gemiddelde gezondheidskosten liggen in CZ op 0,1781 x die kosten in NL (de zg. woonland factor) Een behandeling in CZ voor 400 Euro zou dan in NL ongeveer 2200 euro mogen kosten!

TIP: Zorg dat je een internationaal verzekeringsbewijs bij je hebt, die kan je bij je verzekeraar aanvragen (de zg EHIC card)
Op vertoon van deze kaart wordt je bij de officiele EHBO posten / klinieken en ziekenhuizen gratis geholpen! (Er is een eigenbijdrage maar die is laag!)

PS
Is het jullie bekend dat van de 42 landen waarvan e woonlandfactor berekend is, NL op de derde plaats staat wat kosten betreft? Alleen ijsland (+11 procent) en Noorwegen (+30 procent) zijn duurder dan NL!
(Bron: www buitenland.cvz.nl)
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-12-07, 20:29   #10
Nieuw Lid

jacq's avatar

Nationaliteit:
4 jaar geleden waren wij met mijn zoon naar het medisch centrum in harrachov ivm een gat in z'n hoofd. toen we binnenkwamen kregen we eerst het bevel "schuhe Aus'
voordat de hechtingen erin gingen werd zijn hoofd verdoofd met de vraag erachteraan ;
noch schmerzen??
'allemaal heel streng en kortaf .achteraf best komisch.
ik kreeg dus ook een beste rekening ,had niet genoeg geld bij me,dus mochten we gaan pinnen en later terug komen om te betalen. thuis de rekening gedeclareerd en gewoon het bedrag teruggekregen.
groeten jacq

Laatst aangepast door jacq; 30-12-07 om 20:30.
Reden: iets vergeten
jacq is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels