Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Nieuws & Actualiteiten
Roma's in Tsjechië

Roma's in Tsjechië

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 29-12-07, 13:33   #331
nick_db
Actief Lid

nick_db's avatar

Nationaliteit:
Hallo luitjes, ik kreeg een reminder email van dit forum dat ik blijkbaar al een tijdje niet was ingelogd. Dit verklaart mijn aanwezigheid vandaag Ik heb 'ns gezocht op een voor ons actueel onderwerp, Roma's. Vandaar dat ik hier ben....

Wij hebben een periode moeten besteden om te wennen aan een andere taal, omgeving en wetgeving. Ook hebben we vanaf de springplank van een tijdelijke woning een definitieve woning moeten vinden. Dat is gelukt. Onze eerste en beste vrienden in onze nieuwe woonplaats zijn overigens een Roma familie.

Volgende stap is gezinsuitbreiding. We hebben een zoon, door biologische problemen gaan meer kinderen niet. Of toch wel, middels adoptie. De regelgeving is ons inmiddels bekend, we zullen binnenkort stappen nemen om fasegewijs 3 Roma kinderen te adopteren. Het juridisch lastigste traject. Het gaat daarbij om baby's die onder onze naam verder zullen gaan, kinderen die we op zullen voeden als de onze.

Daarnaast wordt er komend jaar een ander project op gang geslingerd om pleegzorg voor nog 8 Roma kinderen (ca. 3-10 jaar oud) op ons terrein te faciliteren. Er moet gebouwd worden, we zullen inwonend (bij voorkeur Roma) personeel nodig gaan hebben. Momenteel zoeken we financiele ondersteuning voor dit laatste project in 2 delen, de aanloopkosten en operationele kosten. De aanloopkosten zijn momenteel het lastigst, voor de operationele kosten kan ik vrij eenvoudig vanuit mijn onderneming en i.s.m. mijn afnemers wel het nodige regelen. Enfin, dit zijn zo wat beslommeringen in de aanloop...

Dit is misschien weer zo maar een verhaal op de stapel die er al is. Voor ons geldt dat we ons willen inzetten om jonge mensen daadwerkelijk een basis mee te geven voor een gezonde toekomst. In het bijzonder mensen uit een groep waar velen zo min over spreken. Deze dingen zullen ons heel waarschijnlijk volledig opslokken de komende (heel veel) jaren. Een reden om niet vaak op dit forum actief te zijn

Voor wie dit leest: Op dit moment zijn welkom:
  1. Sponsors voor aanloopkosten. Het gaat nu om het vinden van bereidwilligen, die later aan een Nederlandse stichting (met ANBI status) hun belasting aftrekbare gift kunnen verstrekken. ANBI = Algemeen Nut Beogende Instelling. Er is een redelijk fors bedrag nodig om een grote boerenschuur tegen de vlakte te gooien en een vervangend (slaap)gebouw neer te zetten, oprichting van een dergelijke stichting met goede organisatie en verantwoording behoort dus ook op het programma te staan.
  2. Ervaringsdeskundigen. We zullen allerlei praktische zaken gaan tegenkomen. Meertalige opvoeding, maar ook bijv. specifieke problematiek bij adoptie- of pleegkinderen. Denk maar aan de psychische gevolgen van onveilige hechting. Daar hebben wij in Nederland tijdens kortdurende plaatsingen in ons gezin reeds wat ervaring mee opgedaan. We zouden graag in contact komen / een netwerk willen opbouwen met mensen die hier ervaring mee hebben, in Tsjechie of andere landen.
Groetjes, Nico

Bericht 29-12-07 om 13:47 aangepast door nick_db.
nick_db is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-12-07, 13:39   #332
cor
Super Lid

Nationaliteit:
een hele onderneming!veel sukses ermee.
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-12-07, 17:41   #333
PuNkEnStEiN
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Nico, hou ons svp op de hoogte! Ik lees e.e.a. met grote belangstelling.
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-12-07, 17:59   #334
nick_db
Actief Lid

nick_db's avatar

Nationaliteit:
Op de hoogte houden is OK. Dit soort dingen kosten gewoon veel tijd en geduld. Onze grootste inspanning lag de laatste jaren bij het aanleggen van een basis voor een leven in dit land. De laatste maanden, toen we in een meer definitieve woonplaats aankwamen, is dat verschoven naar het aangaan en opbouwen van wat eerste vriendschappen. Heel opmerkelijk was dat we het makkelijkst aansloten bij de plaatselijke Roma. Hoewel we ook heus wel met de Tsjechen overweg kunnen We hebben tot nu toe veel bureacratie achter de rug vanwege registratie bedrijf, verkrijgen verblijfsvergunning, gewijzigde belastingplicht, andere sociale verzekeringen, aankoop woning etc.
We zitten nu in een fase van even ademhalen en dan weer door naar de volgende fase van bureacratie. We moeten straks door de overheidsmolen om 'goedgekeurd' te worden als pleeg- en/of adoptiegzin. We verwachten daarbij geen problemen, maar het gaat wel tijd kosten. Daarna kunnen we rustig aan 1 voor 1 kinderen gaan opnemen in ons gezin. Daarvan zou ik af en toe - bij een opname - een berichtje kunnen plaatsen.
Het bouwproject is van een andere orde. Kost veel tijd en geld. Ondertussen hebben wij ook onze andere bezigheden. Ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat we daar een goede projectleider op gaan zetten (uiteraard kennen we een kandidaat).

Wij blijven openstaan voor input op de 2 eerder genoemde items.
Oud 29-12-07, 18:07   #335
noekie14
VIP Lid

noekie14's avatar

Nationaliteit:
wat een goed plan. zo help je ze naar een betere toekomst toe
noekie14 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-12-07, 18:21   #336
nick_db
Actief Lid

nick_db's avatar

Nationaliteit:
@noekie14, dat was nu precies de bedoeling. Ik weet dat wat een mens van z'n leven maakt, veel te maken heeft met omgevingsfactoren zoals kansen en stimulansen. Het gaat niet allemaal om DNA en intelligentie.
En terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat het weer niet de bedoeling is dat er weer een variant van een dětský domov (kindertehuis) ontstaat. We willen nl. een soort van vervangende familie op- en uitbouwen en dat gaan niet als je bekend gaat staan als 'instituut' of iets dergelijk. We willen dus geen spontane bezoekers gaan krijgen die hier 'aapjes komen kijken'. Sponsoring is prima, maar wel op de achtergrond, ik wil liefst niet dat de kinderen zich dergelijke dingen realiseren. Het gaat erom dat ze in een zo natuurlijk/stimulerend mogelijke omgeving zich kunnen gaan ontwikkelen....

Wij blijven openstaan voor input op de 2 eerder genoemde items

Bericht 29-12-07 om 18:28 aangepast door nick_db.
Oud 01-02-08, 12:55   #337
Marcel
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
bron : http://www.praguemonitor.com/en/263/...al_news/17944/

70% van de Roma's in Usti nad Labem heeft de laaste 2 jaar wel eens geklaagd over discriminatie.
voornamelijk werd men gediscrimeerd in het vinden van werk, op het werk, op school, het toegewezen krijgen van woonruimte, uitgaan.
geen van de gevallen is tot een rechtzaak gekomen.
het is erg moelijk discriminatie zaken aan te spannen daar Tsjechie nog steeds geen anti-discriminatie wet heeft.
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-02-08, 08:04   #338
Marcel
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
bron : http://www.praguemonitor.com/en/264/...al_news/18017/

het Euro-Parlement (EP) heeft de tsjechische regering op de vingers getikt inzake de varkenshouderij in Lety op de plek van het Roma interneringskamp in de 2de WO, alwaar 326 mensen stierven.
het EP roept op om de varkenshouderij zsm te verhuizen.
het EP had hier al eerder om gevraagd.
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-02-08, 01:07   #339
char
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Hooi

Tsja Nico,... ik heb toch een aantal vragen...
Waarom neem jij/jullie zoveel hooi op de vork?
Waarom moeten het Roma kinderen zijn? Ik bedoel, dat is toch een vrij hechte gemeenschap, binnen de Tsjechische grenzen. (en daar buiten). En zijn dat vondelingen?.. iets wat ik mij niet voor kan stellen!!!..
Wat doe je met het "welzijn" van de ouders van die kinderen?...
Kun je, gezien het aantal "plaatsen", niet beter 1 complete familie onder je hoede nemen?...De ouders werk bieden, en de kinderen een behoorlijke scholing/toekomst?....Zomaar een paar vragen, van een "reiziger"... (als die term je wat zegt).

Char.

__________________________________________________ ___
Char. ...reist veel...
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-02-08, 06:13   #340
PuNkEnStEiN
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Marcel schreef:
Bericht bekijken
het Euro-Parlement (EP) heeft de tsjechische regering op de vingers getikt inzake de varkenshouderij in Lety op de plek van het Roma interneringskamp in de 2de WO, alwaar 326 mensen stierven.
het EP roept op om de varkenshouderij zsm te verhuizen.
het EP had hier al eerder om gevraagd.
Schandalig dat hier druk van buitenaf aan te pas moet komen. Die varkenshouderij had daar allang weg moeten zijn.
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed