Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Wonen & Werken
Leven in Tsjechië

Leven in Tsjechi

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 28-12-07, 09:10   #1
jael
Volwaardig Lid

jael's avatar

Nationaliteit:
Leven in Tsjechi

Wij zijn Jaap en Elly en wij willen even vertellen hoe wij hier leven. we hebben hier al zoveel meegemaakt wat niet te begrijpen is, zoals als er iets gerepareerd moet worden, mogen we niets betalen. dat komt door onze buurman. nu nodigt deze buurman ons voor de winter invalt uit om aardappelen te rooien op zijn land. wij mee om half 2 naar het aardappelland. met een emmer aardappelen rapen, en oh, wat hebben de mensen uit het dorp een lol met 30 tsjechen. ze zeggen, in hollandsko met machienie he? wij lachen, het is heel leuk met deze mensen uit het dorp. om 3 uur eten en veel drinken en lachen, om half 5 is het werk klaar en willen we naar huis. nou echt niet, eerst weer eten en veel drinken en lol, krijgen voor het helpen een emmer vol aardappelen mee. de volgende dag zegt jaap, je kan bij de buurman ook aardappelen kopen. zullen wij ook aardappelen kopen? ik zeg, ja is goed. hoeveel, vraagt jaap. ik zeg, we zijn samen, dus 50 kilo is genoeg. nee, zegt jaap, 100 kilo. kan je ook wat geven aan je vriendin. hier, een romanoff. komt jaap terug met 100 kilo aardappelen en vraag ik wat het kost. jaap kijkt mij lachend aan en zegt, schrik niet van de prijs, ik mag niets betalen. je hebt ze gekregen van peppe (zo mogen wij de buurman noemen). is dit nu tsjechie, ja he

Bericht 28-12-07 om 09:19 aangepast door PuNkEnStEiN.
Reden: Leestekens toegevoegd om het verhaal leesbaar te maken. ;)
jael is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-12-07, 09:25   #2
Tabe
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Leven in Tsjechie.

Leuke ervaringen van jullie. Het blijkt dus dat jullie duidelijk ge-accepteerd zijn door de plaatselijke bevolking. Beter kun je het niet hebben. Ook wij hebben dergelijke ervaringen gehad. Gewoon tussen de dorpsbevolking en een eitje heeft ons daar nog nooit iets gekost ondanks herhaaldelijk aandringen om de eitjes wel te betalen. Maar als er hout gesleept moet worden dan komt de buurman en vraagt of ik even kan komen helpen. Gewoon leuk, en dan 's avonds even de kroeg in.

Dit onderwerp hoort eigenlijk thuis in WONEN en Werken in Tsjechie en niet in de Hospoda.
Oud 28-12-07, 09:29   #3
Gorrit
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Het laatste ben ik geheel met Tabe eens

Een prachtig verhaal overigens.
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-12-07, 09:41   #4
Macek
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Heel herkenbaar, in Tebho heb ik ook alle hulp van mijn buren, vooral Zdenek Picman en zijn vrouw zijn geweldig, ze regelen alles voor me, als tegenprestatie zorg ik voor het bier als ik daar ben.
Oud 28-12-07, 09:50   #5
C.Berendse
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Wij drinken geen bier en als ik dit zo lees missen wij veel.
Wel krijgen wij gratis eieren en een praatje over het tuinhek, maar ik krijg toch de indruk dat de meeste contacten in de kroeg worden gelegd. Zouden ze daar ook warme chocolademelk verkopen?
C.Berendse is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed