het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 20-12-07, 21:03   #11
Nieuw Lid

Nationaliteit:
drevomorka? brrr, klinkt eng..
ik kan mijn woordenboekje even niet vinden, zal het zo even in de vertaalmachine doen, ben wel benieuwd

ow ja, zwam...
irisse is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-12-07, 00:38   #12
Actief Lid

moesti's avatar

Nationaliteit:
officiële taxateur

Je moet voor een officiele taxatie niet bij een makelaar zijn. Elk onroerend goed moet bij verkoop getaxeerd worden door een door de staat erkende taxateur

Waar vindt men een officiële taxateur aub ?
moesti is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-12-07, 00:57   #13
Actief Lid

Nationaliteit:
Ik heb mijn taxatie in orde laten maken door Vidja Vojak: www.realityvova.cz .

Hij is geen taxateur, maar heeft het wel helemaal geregeld middels een beedigd taxateur. Vidja heeft een tijdje in Nederland gewoond en gewerkt, dus spreekt goed Nederlands. Ik weet alleen niet of hij helemaal uit Praag naar Jicin komt voor een taxatie.
Bohemian is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-12-07, 10:25   #14
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Citaat:
moesti schreef:
Bericht bekijken
Je moet voor een officiele taxatie niet bij een makelaar zijn. Elk onroerend goed moet bij verkoop getaxeerd worden door een door de staat erkende taxateur

Waar vindt men een officiële taxateur aub ?
Is een taxatie gedaan door een makelaar dan juridisch wel of niet niet geldig?
Kan een makelaar door de staat erkend worden, of is er dan sprake van mogelijke belangenverstrengeling?

Ons huis in Nederland is destijds door een andere makelaar getaxeerd ten behoeve van Gemeente zaken e.d.
Maar hoe het juridische rechtsysteem 'daar over denkt', kan dan misschien weer anders zijn????
Oud 21-12-07, 10:28   #15
Actief Lid

moesti's avatar

Nationaliteit:
info taxatie ambtenaar

Bedankt Bohemian!
moesti is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-12-07, 12:06   #16
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
hendrik1982 schreef:
Bericht bekijken
Hoe gaat het dan als je een perceel aan een naast familielid wil schenken? Moet je dan ook eerst een taxatie aanvragen?
Op 1-1-2008 verandert de wetgeving op dit punt. Met name voor schenkingen ineerste en tweede graad, raadpleeg een jurist!!!

Citaat:
irisse schreef:
Bericht bekijken
Is een taxatie gedaan door een makelaar dan juridisch wel of niet niet geldig?
Kan een makelaar door de staat erkend worden, of is er dan sprake van mogelijke belangenverstrengeling?

Ons huis in Nederland is destijds door een andere makelaar getaxeerd ten behoeve van Gemeente zaken e.d.
Maar hoe het juridische rechtsysteem 'daar over denkt', kan dan misschien weer anders zijn????
Een CZ makelaar is een makelaar en is geen taxateur, in nederland ligt dat anders,veel makelaars zijn beedigd als taxateur. Mischien zijn er in CZ taxateurs (dus erkend, met het ronde stempel=staatserkenning) die ook in huizen handelen, dat weet ik niet.
Je hebt altijd een officiele taxatie nodig, een goede makelaar regelt dat voor je maar je kan het zelf natuurlijk ook doen.

PS
Iedereen kan zich hier voor makelaar uitgeven, er is geen beroepsbescherming, wel zijn er enkele die zich profieleren door lidmaatschap van een overkoepelende organisatie (ARK=amerikaanse org.), een org als NVM heb ik hier nog niet gezien
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-12-07, 17:28   #17
Nieuw Lid

Nationaliteit:
dankjewel! Ik ben weer wat wijzer geworden!
Oud 21-12-07, 19:50   #18
Actief Lid

Tieske's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
semabyt schreef:
Bericht bekijken
Iedereen kan zich hier voor makelaar uitgeven, er is geen beroepsbescherming, wel zijn er enkele die zich profieleren door lidmaatschap van een overkoepelende organisatie (ARK=amerikaanse org.), een org als NVM heb ik hier nog niet gezien
Inderdaad is het heel makkelijk om hier in CZ als makelaar te beginnen. Je hebt geen opleiding nodig. Alleen even inschrijven en je hebt je Zivnostensky List voor 1.000Kc en je kunt als makelaar aan de slag. Er is inderdaad geen overkoepelende organisatie zoals de NVM in Nederland , dus ook geen geschillencommissie.

Beste mensen, als u onroerend goed in Tsjechie wilt kopen laat je niet enkel en alleen adviseren door een makelaar. Ik heb helaas al veel te vaak gezien dat het dan mis gaat. Gebruik altijd een onafhankelijke advocaat (dus ook niet eentje die door de makelaar geadviseerd wordt) om je te laten begeleiden op juridisch gebied. Een ook zou ik het huis altijd door altijd een onafhankelijk bouwkundig adviseur (zoals hierboven vermeld) laten taxeren. Er zitten veel "boefjes" tussen de CZ makelaars die graag profiteren van onwetende Nederlanders...
Tieske is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-12-07, 22:28   #19
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
tieske, ik zou het iets (al)gemener willen stellen, laat dat CZ maar weg in je laatste zin!
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels