Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Wonen & Werken
Gezondheidszorg in Tsjechië

Gezondheidszorg in Tsjechië

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 06-07-04, 14:08   #11
Raymond Veronika
Actief Lid

Raymond Veronika's avatar

Nationaliteit:
Re: Gezondheidszorg in Tsjechie

neemt nog steeds niet weg dat ze hier nog nooit tijdens een bevalling het hoofd van de baby eraf rukte........

Je moet je niet aangevallen voelen, zo was het helemaal niet bedoelt (het komt er bij mij soms rotter uit dan dat ik bedoel, sorry voor dat)

Ik wil alleen zeggen dat je overal wel eens iets kan hebben. Zulke gevallen zul je ook in Tsjechie tegenkomen, of waar dan ook ter wereld.

En bovendien heb ik toch toegegeven dat de begeleiding in CZ beter is.

Maar dat de artsen om te kotsen zijn is niet waar. Mijn huisarts heb ik al heel mijn leven en is een schat van een man. Afgelopen 2 jaar ben ik ruim 15 keer geopereerd en die chirurg baalde er echt van dat hij het niet kon verhelpen. Dat zag je aan hem en dat wist ik ook. Ook deze man is een wereldvent.

Zoals wij dat niet met Tsjechen mogen doen, moeten jullie ook niet iedereen over een kam scheren........
Raymond Veronika is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-09-04, 16:58   #12
Zdenda
Actief Lid

Zdenda's avatar

Mijn advies is hard maar wel realistisch en gebaseerd op persoonlijke ervaring:

Zonder enige twijfel moet je Tsjechische ziekenhuizen vermijden! Punt uit.

Als het niet anders kan, probeer daar via 'relatives' of 'locals' een bevriende arts te vinden die je extra zorg cq. kennis kan geven.

PS: iets anders is een polikliniek bezoeken ivm een onschuldige verkoudheid of iets dergelijks, maar als je bv. been breekt en je dient geopereerd te worden --> direkt naar Nederland ook bv. met taxi, als het je toestand mogelijk maakt.
Zdenda is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-09-04, 09:51   #13
Klara
VIP Lid

Nationaliteit:

Iedereen z'n eigen ervaringen natuurlijk! Gezondheidszorg hier en in CZ te vergelijken kan eigenlijk niet. In CZ is het voornamelijk minder geld, wat de ziekenhuizen zo onaantrekkelijk maakt voor buitenlanders. Alles is oud, lelijk (niet overal maar komt nog heel vaak voor) en heeeel anders dan in NL. MAAR - ik werd altijd goed behandeld, mijn familieleden en vrienden werden altijd goed geholpen - inclusief de operatie's. Terwijl ik hier soms tegen mensen aanloop in de gezondheidszorg, waar mijn haren van overeind gaan staan!!! Zo is het toch overal?
Klara is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-09-04, 10:40   #14
Vašek
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:

In veel CZ ziekenhuizen zijn artsen nog altijd corrupt.

Concreet voorbeeld die zich nu afspeelt in Tsjechië. Een 78-jarige vrouw heeft een nieuw knie nodig. De standaard wachttijd is 3-4 jaar. Als hiertegen bezwaar wordt gemaakt, word er naar je privé telefoonnummer gevraagd met de opmerking: we bellen je terug of er iets geregeld kan worden.
Ik zo’n tweede (telefonische) gesprek word een voorstel gedaan om ziekenhuis of de praktijk te sponsoren. Geen geld, want dat is strafbaar. Maar het kan bijvoorbeeld door middel van een paar nieuwe Pc’s, nieuwe meubels voor de praktijk, dat soort dingen.

Probleem is dat je niet weet hoeveel je moet bieden. In de regel kost je dat ongeveer 50.000 kronen, een boel geld. Dan is de wachttijd voor de operatie acceptabel, namelijk een paar weken.

PS: is echt gebeurd, onderhandelingen zijn nu gaande
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-09-04, 11:07   #15
Zdenda
Actief Lid

Zdenda's avatar

Ik ken heel veel nare verhalen over gezonheidszorg en het commitment van tsjechische artsen...

Maar waar gaat eigenlijk dit verhaal eigenlijk over?

Diegene die niet kan kiezen is snel uitgepraat en diegenen die wel nog de mogelijkheid tot kiezen heeft raad ik aan om Nederlandse gezondheidszorg te preferreren.
Oud 23-09-04, 11:22   #16
Bartiku
Super Lid

Bartiku's avatar

Nationaliteit:

Vraagje: was 't vroeger (vóór 1990) beter, omdat salarisverschillen kleiner waren dan nu?
Bartiku is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-09-04, 12:11   #17
Zdenda
Actief Lid

Zdenda's avatar

het is struktureel probleem...
Oud 26-04-05, 09:25   #18
František
Actief Lid

František's avatar

Nationaliteit:

Ik MOEST even reageren want mijn ervaring met de Tsjechische gezondsheids zorg is totaal anders (en zéér positief).

Toen ik op mijn 10e voor het eerst in Tsjechië was reed ik heel stoer op mijn net nieuw gekochte Olpran Lcuky rond en vloog over mijn stuur heen.
Resultaat: aan twee kanten de oude wond van een dubbel liesbreuk opengescheurd.
Natuurlijk met veel herrie plankgas naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis in Chrudím gereden (+/- 30 km).
Eerst naar de eerste hulp (noodpost) gegaan, maar toen de dienstdoende zusters mijn (ondertussen hevig bloedende) slagaderlijke bloeding zagen werd ik meteen doorverwezen naar het "grote" ziekenhuis aan de andere kant van de stad.
Toen we daaraan kwamen geraced stonden ze ons al op te wachten.
Er stonden om 2 uur 's morgens zowel een Uroloog als 6 verpleegkundigen klaar.
Na een spoedoperatie van een uur onder plaatselijke verdoving ben ik toen ontslagen uit het ziekenhuis.
En nu komt het mooiste; het kostte helemaal NIETS!
Want de Tsjechische overheid betaald(e) alle medische kosten voor toeristen.

Toen ik thuis kwam na mijn vakantie en ik naar het Nederlandse ziekenhuis ging voor een controle kon de behandelend uroloog niet geloven dat de Tsjechische arts zo snel en kundig de wond had kunnen dichten.
Hij zei mij letterlijk dat ik met een dergelijke wond om 2 uur 's nachts in Nederland waarschijnlijk was doodgebloed. Het zou namelijk héél onwaarschijnlijk zijn geweest dat er een arts aanwezig zou zijn geweest die mijn hevige bloedverlies had kunnen beperken.
Ik ben die Tsjechische uroloog nog steeds dankbaar, maar ondanks al mijn pogingen om te achterhalen wie het was heb ik hem nooit persoonlijk kunnen bedanken.
De 5 of 6 woorden die ik nog kon uitbrengen gedurende de operatie waren niet omvangrijker dan Tý ****, AAA bolí! en sakra!
En na de operatie was ik in een dermate grote shock van de gehele gebeurtenis dat ik niet verder kwam als dík, díky moc.

Om een lang verhaal dus nog langer te maken, ik ben er heilig van overtuigd dat IK zonder de Tsjechische gezondheidszorg niet meer zo gezond hier had gezeten.
Dus wat mij betreft geen slecht woord over de Tsjechische gezondheidszorg.
František is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-05-05, 21:57   #19
Bohemian
Actief Lid

Nationaliteit:
Re: Gezondheidszorg in Tsjechië

Twee keer in een Tsjechisch ziekenhuis terecht gekomen. Van mijn kant ook geen kwaad woord over de kwaliteit van de Tsjechische gezondheidszorg. Het moet wel goed duidelijk zijn dat je de rekeningen kan betalen, voordat je geholpen wordt. Kontant geld helpt daar meer bij dan je verzekeringspas of goldcard.
Bohemian is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-06-06, 22:12   #20
Gambrinus
CZ Moderator

Gambrinus's avatar

Nationaliteit:
Ook in Praag is het niet altijd even gezellig... er is nog een hoop in te halen met de West europese landen. Als je in Tsjechië iets nodig hebt is het sterk aan te raden om naar privé klinieken te gaan. Helaas zijn deze niet overal, ook in de grotere steden niet.
Ik heb in Februari ook een operatie ondergaan in Praag. Oorspronkelijk zou dit gebeuren in een FN (fakultni nemocnice - fakulteits ziekenhuis) maar daar hebben we liever van afgezien. Ookal zijn de mensen, artsen en assistenten, prima geschoold en zeer vreindelijk, de gehele sfeer en omgeving van de ziekenhuizen doen je er toch van afzien.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een privé kliniek, iets duurder, maar bespaart me toch weer onnodige zorgen.
Gambrinus is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed