|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#41 |
|
Moderator
|
Volgens mij dwalen jullie net als in de "verdwenen" berichten een tikkeltje af. Ik stel voor dat we even wachten met babbelen tot het vervolg van Mayca's prachtige verslag.
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Forum Freak
|
Dinsdag 27 november.
Het is ongelooflijk, maar het blijft een sprookje. Ik ben vroeg op vanmorgen, want Rik ziet het alsmaar witter worden. Gisteren had ik een Sinterklaas en een Zwarte Piet gekocht van chocola, voor in zijn schoen. Als hij de kachel gaat aanmaken ziet hij zijn cadeautje. Het is helemaal geen Sinterklaas, maar een kerstman. Volgens hem was het wel zwarte Piet. We hoeven de rest er niet uit te halen, iedereen is vroeg beneden, want we willen naar Hradec Králové. Het lijkt me een mooie stad. Iedereen wil mee, want het banjeren door stadjes is ze goed bevallen. Ik wil weer op zoek naar een boekhandel voor het boek van Macek en een cadeautje voor Kryštof. Ik probeer nog een keer in contact te komen met Zdnenek, de meneer van het bedje, maar ik krijg hem niet te pakken. Morgen nog een kans. We eten en douchen snel. Dan op weg naar Hradec Králové. Hradec Králové is de hoofdstad van Oost-Bohemen. De stad bestaat uit twee zeer verschillende delen. Op de linkeroever van de Elbe ligt de oude stad en op de rechteroever de nieuwe stad. Het grote plein heeft booggalerijen met allerlei winkeltjes. Midden op het plein staat een Mariazuil ter herdenking van de pestepidemie van 1714. We lopen al vroeg door de stad en wandelen zomaar een kant op. We hebben de tijd, dus doen het rustig aan. Het is koud vandaag, maar ik heb een warme muts en ben al warm van het gevoel hier te lopen. We lopen eerst door het oude gedeelte van de stad, mooie gekleurde gevels en het schitterende plein. Roy roept:"Maykie, hier zijn we eerder geweest, kijk maar!" Hij wijst naar het midden van het plein. Ja, het lijkt inderdaad op bijna ieder groot plein, een prachtig bouwwerk met beelden, schilderachtige huizen. Onderweg komen we een klein restaurantje tegen en stoppen voor een warme choco en koffie. Op de warme chocomel zit bruine slagroom. Rik kijkt even moeilijk, want dat hoort natuurlijk niet. Toch gaat het er allemaal lekker in. Na de stop wandelen we naar het nieuwe gedeelte, vlak voor de brug komen we een soort snackbar tegen en Tim trakteert op patat en broodjes hamburger. Enorme zakken....Ronald heeft een broodje in een zak met daarbovenop de patat met saus. Rik en ik staan te wachten bij een juwelier met een kerstman voor de deur die zo nu en dan gaat bewegen en zingen. Om de hoek zit een boekhandel. Hup meteen naar binnen en op zoek naar het boek over de Sudeten Duitsers. De verkoopster schut nee, maar ik kan er niet goed uit opmaken of ze me niet begrijpt of dat ze het boek niet heeft. Ik ga nog even door met zoeken. Dan zie ik een mooi boekje over "tien beren", in het Tsjechisch. Dat is wel wat voor Kryštof. Ik vind ook nog een prachtige kalender met kastelen. Die gaat ook mee plus een heleboel kaarten. Eenmaal buiten twijfel ik nog steeds of de mevrouw mij goed begrepen heeft en ik sms Carlo, misschien kan hij mij de Tsjechische titel geven. We lopen richting de nieuwe stad, de brug over en Carlo belt mij terug. Waar staat het ook alweer? Ik weet dat Kukel het topic is begonnen en Carlo sms'st mij terug met de Tsjechische titel. Snel weer terug naar de boekhandel, maar nee, ze had me wel begrepen, maar ze heeft het niet. Jammer...nog een paar dagen om te zoeken. Wel heb ik nog een kalender op de kop getikt met prachtige foto's van Praag. Ze hebben geen postzegels, dus die ga ik in een kiosk kopen en helemaal in het Tsjechisch vraag ik 14 postzegels naar Nederland. Het komt helemaal goed en ik ben een beetje trots. In de nieuwe stad zijn heel veel winkels, we hobbelen verder totdat het donker is, dan zoeken we de auto op en vertrekken richting huis. Onderweg belt Carlo dat Honsa dicht is vanavond en geeft ons een paar restaurants op. Vanavond eten we dus ergens anders. Het wordt Don Vito, het klinkt heel Italiaans, maar we eten Tsjechisch, veel vlees en aardappelballetjes. Het smaakt Goddelijk. Maar het is niet zo gezellig als bij Honsa. We kletsen, genieten, proosten en dromen en lachen. De grote kinderen hebben besloten om morgen naar een skipiste te zoeken. Mitchel is de enige die veel geskied heeft, Roy heeft het een keertje gedaan en Jaimy is met Mitch een keer naar een borstelbaan geweest, dus ik ben heel benieuwd. Ik ga niet skieën, maar wil wel graag naar Adršpach. Ik heb nog nooit geskied, misschien wel een idee om het nu te doen, maar sleeën en lopen is ook goed. Laat de jongelui maar even lekker alleen gaan. We rekenen af bij Don Vito en rijden terug naar het huis. 's avonds om elf uur willen de jongens ineens naar Praag. Toen we Hradec Králové binnen reden zagen we de snelweg naar Praag: 115 km. Valt wel mee natuurlijk. Maar om dat nu te gaan doen??? Ik bemoei me er wijselijk niet mee.....wat zou ik doen als ik zo jong was? Roy vraagt meteen of ik mee wil...ik wil wel mee, maar ik wil Praag graag overdag zien, ik heb nog zo weinig van Praag gezien. Maar hij voelt dat ik twijfel. Ronald vind het maar niks. Ik snap het wel, maar knipoog naar hem. Laat ze even! Mitchel gaat alleen als ik mee ga en Roy trekt meteen mijn jas aan, muts op en houdt mijn tas vast en roept mitch. Mitch trapt er niet in...en na veel geklets vertrekken ze naar een stadje dichtbij. Kan ook gezellig zijn. Jaimy ligt in bed, die gaat nergens heen, Ronald verdwijnt ook naar boven en Rik slaapt al lang. Ik ben alleen beneden en neem een lekker biertje. Ik geniet nog even na van alles en maak de route voor morgen. Ik had al een route uitgedraaid voor als ik naar Esther zou gaan en die route kan Mitch goed gebruiken voor de ski pistes. Carlo geeft nog wat plaatsen door. Ik wil hier helemaal niet meer weg.
Kijk niet veelbetekenend.....maar beteken veel! Bericht 09-12-07 om 23:27 aangepast door mayca. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Actief Lid
|
Nou Mayca ik begrijp dat je daar niet weg wilt. Heerlijk toch om zo van je vakantie te genieten en nu ook nog het nagenieten.
Groetjes van Gerda ![]()
|
|
|
|
#44 |
|
VIP Lid
|
Mayca, zonder dat jij het wist.....Ik was er.... een klein beetje,... bij!!..
Char. ___________________________________________ Char. ... even zonder woorden... |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Forum Freak
|
Dat is heel fijn Char, ik zou willen dat je erbij was! Het was zo grandioos en zonder jou was het niet gebeurd. Ik geniet er nog iedere dag van!!
Een hele goede plek daar met heerlijke mensen. Deze week heeft zoveel goed gedaan!
|
|
|
#46 |
|
Forum Freak
|
Weer zo'n prachtig dag-verslag! Heerlijk hoor,zo is het elke dag nog steeds genieten ook al is het al voorbij hé.
|
|
|
|
#48 |
|
Forum Freak
|
Sorry
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk ![]()
|
|
|
|
#49 |
|
VIP Lid
|
wat een prachtig verslag
|
|
|