|
|
#1 |
|
Niet Actief Lid
|
Wij gaan naar Tsjechië
Even kort voorstellen en uitleggen waarom wij lid zijn geworden van dit forum.
Sinds ruim een jaar ben ik betrokken bij het ontwerpen en opzetten van een nieuwe productie faciliteit in Zuid-Moravie. In Juni van dit jaar ben ik gevraagd te verhuizen naar Tsjechie om de bouw en installatie van een fabriek te gaan begeleiden/leiden. Hierop heb ik positief geantwoord, inmiddels zijn we zover dat er een overeenstemming is bereikt en de verhuizing volgend jaar een feit zal zijn. We kijken momenteel naar een verhuizing in ca. oktober 2008. Dat geeft ons nu mooi de tijd om ons te orienteren op wie-wat -waar in Tsjechie. Zo zijn wij erg geintereseerd naar wie er informatie heeft, of nog liever, wie er woonachtig is in de omgeving van Brno, Hustopece, Mikulov. ook twijfelen we ook nog tussen wonen in het grensgebied van Tsjechie of Oostenrijk. De fabriek wordt ca. 15km van de Oostenrijkse grens gebouwd, wellicht hebben anderen ook eerder met zulke afwegingen te maken gehad? Als iemand iets weet, iets interesants te vertellen/delen heeft... please... schrijf ons. Ed & Patries |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Super Lid
|
Welkom hier en veel succes met alles (ik kan jullie niet veel vertellen, behalve dan over skieén in Reuzengebergte
). |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Niet Actief Lid
|
Bedankt voor je welkomst berichtje Maria.
Skien is zeker ook ineresant maar voor dit jaar gaan we het skieen even overslaan ![]() |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Forum Freak
|
Ed en Patries, welkom op het forum.
Ik kan jullie niet adviseren over het wonen in Tsjechië, maar ik heb wel een interssante toeristische website gevonden waarin een aantal plaatsen in Moravië besproken worden. Veel succes met de voorbereidingen voor jullie verhuizing Jeanne |
|
|
|
|
|
#5 |
|
VIP Lid
|
Kunnen jullie, via het bedrijf, niet iets huren? En vanuit die situatie, verder kijken? Is het de bedoeling, dat jullie voor een heel lange tijd daar blijven? Of gaan jullie na een paar maanden / jaren weer terug?
Zomaar, een paar vragen. Char.
|
|
|
|
|
#6 |
|
VIP Lid
|
veel plezier op het forum gewenst en veel geluk in tsjechie
![]()
|
|
|
|
#7 |
|
Actief Lid
|
Ahoy, ik wil jullie heel veel sucses wensen met de grote plannen. Ook wij hebben het roer om het het bevalt ons prima
Het eenigste wat ik als moeilijke ervaar is het leren van de taal. Hoe hard je ook oefend en leert het is best moeilijk. Mijn tip is nu gelijk leren leren leren ![]() |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Niet Actief Lid
|
Hoi Coosnaampje,
Bedankt. De taal lijkt ons ook vreselijk moeilijk. Nu krijgen we via mijn werk wel een taalopleiding aangeboden. Zullen waarschijnlijk wel gaan kiezen voor een interne taalopleiding van twee-drie weken. Is er iemand die daar toevallig ervaring mee heeft, hoeveel kun je in zo'n korte intensieve tijd leren? Citaat:
We zullen idd via het bedrijf een woning gaan huren. ik wordt in Tsjechie aangesteld voor een periode tussen de 4 en 8 jaar. Momenteel is de grootste twijfel.... waar wonen. In Tsjechie vlak bij de grote(re) stad Brno of daar waar de taal iets makkelijker is net over de grens in Oostenrijk. Groetjes, Ed en Patries |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Actief Lid
|
welkom op het forum.
zelf heb ik een tijd in oostenrijk gewoond beviel mij goed, maar als je betaalt krijgt naar oostenrijkse maatstaven zou ik kiezen voor Tsjechië . waar is afh of je een dorp of stadsmens bent. en natuurlijk de reistijd ? de taal wordt een uitdaging zoals alles in het leven. in brno is alles maar wel druk.... ik zou zeggen kom naar de volgende forum-meeting in brno. En kom hier een tijdje op vakantie voordat je beslist. veel succes |
|
|
|