|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
VIP Lid
|
Tsjechische Gewoontes
Het is misschien wel leuk om wat leuke/ vreemde Tsjechische gewoontes op te noemen.
Hier een paar die ik tegenkwam: *Pantoffels!* De meeste Tsjechen dragen in huis pantoffels. Er zijn zelfs pantoffels voor de gasten. Op je sokken of met schoenen aan door het huis wordt niet erg fris gevonden. *Een grote kan bier* Ik weet even niet meer hoe ze die dingen noemen, maar veel Tsjechen in de wat kleinere dorpen hebben in huis een grote kan staan die ze in het plaatselijke cafe met bier kunnen laten vullen. *Heren eerst!* Deze gewoonte werd mij zelfs opgedrongen ook al druist het tegen mijn principes in; Om aan te geven dat de vrouw bij de man hoort, moet hij als eerste naar binnen als ze naar het cafe of iets dergelijks gaan. ![]() *1 Mei!* Ook wel de dag van de arbeid, wanneer je op 1 mei onder een boom in bloei staat (of het een bepaalde boom moet zijn weet ik niet) met iemand van het andere geslacht, dan moet er gezoend(!) worden. Een beetje het amerikaanse 'Mistletoe idee'. Deze gewoonte beviel mij wel en ik ben er voor om het in NL te promoten! En nu jullie met jullie Tsjechische gewoontes. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Moderator
|
Re: Tsjechische Gewoontes
In cafes/kroegen en resto's is het inderdaad gepaster om als heer als eerste naar binnen te lopen.
Dit is m.i. niet vanwege het feit dat jouw begeleidster a.h.w. "van jou is" zoals je stelt, maar meer zodat de heer even zou kunnen controleren of het een decent etablissement is (geschikt voor de dame...). Indien je de vrouw voor zou laten gaan, zou dat betekenen dat ze van lichte zeden was (is mij althans zo voorgehouden) Míša |
|
|
|
|
|
#3 |
|
VIP Lid
|
Tsja, de Tsjechische vriendin waar ik mee was vertelde toch echt dat het ging om wat ik noemde in m'n eerste post. En het cafe waar we ingingen kende ze toch al. Maar het was wel grappig, want ze moest me echt dwingen om als eerste te gaan.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Moderator
|
... eerlijk gezegd beging ik een paar jaar geleden ook deze fout (even de gedachten er niet bij....)
Toch humor om te zien hoe de vrouwelijke partner verschrikt erop reageerde. Het blijft altijd balanceren tussen hier Nederlands, en daar weer Tsjechisch zijn. Míša |
|
|
|
|
|
#5 |
|
VIP Lid
|
</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
In cafes/kroegen en resto's is het inderdaad gepaster om als heer als eerste naar binnen te lopen. Dit is m.i. niet vanwege het feit dat jouw begeleidster a.h.w. "van jou is" zoals je stelt, maar meer zodat de heer even zou kunnen controleren of het een decent etablissement is (geschikt voor de dame...). Indien je de vrouw voor zou laten gaan, zou dat betekenen dat ze van lichte zeden was (is mij althans zo voorgehouden) Míša [/ QUOTE ] Dit klopt ja, dit is de echte gedachte hierachter. Het feit dat je evt laat zien dat ze bij jou hoort, is wel een beetje zo. Maar als je gewoon zo met iemand gaat, moet ook de heer is eerst naar binnen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Ik weet ook nog wat - typisch is als je iets wordt
aangeboden van eten of drinken om nee te zeggen (uit beleefdheid). Dan wordt je overgehaald ''Aaaaale, dej si...!'' en neem je het wel aan. Tsjechen zijn heel gastvrij en je zal dan ook nooit zonder iets lekkers zitten als je bij ze thuis komt. Maar dat nee zeggen hoort er vaak wel bij. Voor mijn moeder was het echt wennen, toen ze pas hier was, want ze zei ook heel beleefd nee toen een Nederlandse vriendin vroeg of ze iets wilde. De rest van de avond had ze wel honger, want mooi niet dat het nog gevraagd werd!!! ![]() |
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
VIP Lid
|
Ja das ook zo iets ja,
maar kwa eetgewoontes zijn er toch flinke verschillen. Zo krijgt in Nederland iedereen 1 koekje en evt een 2e met een 2e bakkie, terwijl in Tsjechie gaat gewoon alles op tafel, en pak maar wat je wilt. Hoe meer hoe beter nog, zien ze temeest dat je het lekker vind. Op een verjaardag is er voor iedereen 1 puntje taart, terwijl er in Tsjechie een te veel aan taarten is, en eet maar wat je wilt. Als jij rond etenstijd opbeld, worden ze niet in Tsjechie niet boos en verzoeken je, of je wilt terug bellen na het eten. Als je rond etens tijd langs komt bij iemand in Tsjechie, wordt er niet gezegt dat ze geen tijd hebben dat je later moet komen, of dat je ff op de bank kunt wachten. Nee, je kan mee eten als je wilt hoor, is altijd genoeg. Er wordt altijd meer gekookt naar voor het aantal personen wat aanwezig is. Na zo zijn er nog wel wat dingetjes, heel gastvrij dus |
|
|
|
|
|
#8 |
|
VIP Lid
|
Ik ga 17 of 18 april voor een weekie of 2 dus dan ben ik er precies met pasen
![]() Pasen is altijd leuk. Eieren verven in gekleurd water enzo, heel de eieren zijn dan van binnen ook verkleurd. De jongen krijgen / maken een zweepie met hoe noemie dat, takkies vlechten. Die mogen daarmee achter de meisjes aan, ook mogen ze ze nat gooien. Meestal gaan de jongens s tatou overal heen, bij bekenden en familie langs, dan krijg je meestal wat lekkers, vaak ook wat geld, hahaha. Gewoon leuk alles bij elkaar |
|
|
|
|
|
#10 |
|
VIP Lid
|
Die gewoonte ken ik ook. Dat de jongens de meisjes mogen slaan met een tak of stok ofzo en die moeten de jongens dan wijn geven. Dat is wat ik er van kan herinneren. Zag daarvan ooit nog een foto van een vriendin in traditionele klederdracht.
|
|
|
|