|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi mensen,
ik ben ook nieuw op het forum, woon in België, Bornem. Maar eigenlijk kom ik uit Tsjechië, Hradec Kralove. Heb al een paar keer geprobeerd een antwoord te plaatsen, maar is nog niet gelukt. Hopelijk lukt het nu. :-) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Evca, jij ook hartstikke welkom.
|
|
|
|
#3 |
|
Nieuw Lid
|
Dikas!
Ik vraag me toch af, hoe het komt, dat er zooo veeel mensen Tsjschië zo tof vinden. Ik had hier een vriendin, een Tsjechische, en nadat ze Nederlands heeft geleerd, wou ze met me niet meer Tsjechisch spreken, raar hè!? Maar nu kom ik op mijn werk heel veel Tsjechische matrozen tegen en kan ik toch een beetje Tsjechisch spreken. Mijn vriend doet geen moeite om de taal te leren, hij zegt dat het niet hoeft aangezien ik nederlands kan, ha, dan kan ik alles voor hem vertalen. De luierik! ;-))) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Veel vragen in een post, maar waarom ik en met mij vele Tsjechië zo leuk vinden? Voor mij is het de natuur, de mensen en hun gastvrijheid, de keuken en de creativiteit van de gerechten en vooral de rust die ik hier zo mis, in mijn werk maar ook in mijn privé. En wat de taal betreft; ik breek mijn tong er over maar ik doe mijn best om het te kunnen lezen, met veel hulp en woordenboeken.
Maar één ding kan ik je zeggen, waar je van houdt leer je snel, en ik ben toch een beetje 'verliefd' op Tsjechië! |
|
|
|
#6 |
|
Nieuw Lid
|
Blij dat te horen! Het is wel waar dat ginder veel meer natuur is. Dat mis ik hier nog het meest, na mijn familie, natuurlijk.;-))) Heb voor mijn vriend een cd-rom met Tsjechisch erop gekocht (hij heeft het nog niet eens uit de verpakking gehaald! moest ie mij horen! zo over hem roddelen! ;-)), misschien dat je het nog ergens kunt kopen?
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Niet aardig van je vriend!
Ik Ik ga zeer binnenkort weer naar Tsjechië, helaas weinig om te genieten, maar om te werken. En daar zal ik wel heel snel wat van de taal oppikken, want anders wordt het toch lastig werken. Hoewel ik er tot nog toe altijd met Duits en Engels er goed mee uit de voeten kon. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Actief Lid
|
Welkom Evca,
Hopelijk heb je een plezierige tijd hier op het forum. Even wat vragen hoor! Ik ben nieuwsgierig. Woon je al lang in België? Je Nederlands is behoorlijk goed, zeg! Mijn complimenten. Ik zou tegen je vriend alleen nog maar Tsjechisch spreken, dan wordt hij gedwongen op het te leren. Wij houden van de natuur, die is prachtig. De mensen zijn vriendelijk en gastvrij, er is veel ruimte en rust. Daarom houden wij van CZ. Inmiddels bezitten wij een huisje 20 km van Hradec Kralove vandaan. De taal is lastig, maar iedere keer steken we weer meer. We zijn zeker van plan om de taal enigzins te kunnen spreken.
|
|
|
#9 |
|
Super Lid
|
welkom op het forum, ook jouw Nederlands is super!
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
VIP Lid
|
hallo Evca veel plezier op het forum gewenst
![]()