het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 29-11-07, 21:55   #11
Nieuw Lid

Nationaliteit:
voor de duidelijkheid

ik snap dat de vragen algemeen zijn. echter, er zullen mensen zijn met en zonder waterbron en met of zonder riool aansluiting, enz.

Is het b.v naar de toekomst niet zo dat je verplicht bent om je te laten aansluiten op b.v. water of riool enz.

Wij proberen een beeld te vormen wat we ongeveer kunnen verwachten. dit zit natuurlijk echt niet op de laatste euro vast.

Je kunt natuurlijk ook dromen over een huisje in Tsjechie terwijl je b.v. niet de 500 euro per maand kunt missen, wat misschien wel de gemiddelde kosten zijn.

We zijn mede op deze vraag gekomen door het onderwerp verhuren of niet. daar lezen we dat redelijk wat mensen verhuren om kostenneutraal te blijven. Dus wij dachten, is het zo duur dan dat dit nodig is?

Want verhuren lijkt ons namelijk niets.
john-daphne is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-11-07, 22:35   #12
Actief Lid

C.P.'s avatar

Nationaliteit:
John/Daphne,

Verhuren is juist erg leuk! Het geeft je veel voldoening en het huis wordt zo goed benut!
C.P. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-11-07, 22:50   #13
VIP Lid

Krulletje's avatar

Nationaliteit:
Ik denk dat de aankoop het meest kost, en dat door verhuren daar weer wat van terugkomt?
Krulletje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-11-07, 23:50   #14
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
bofkonten

Wij kochten eind 1999 ons huis. De echte waarde is inmiddels verdubbeld t.o.v. de toen geldende marktwaarde! Ons huis is inmiddels even veel waard als toen. Dus, kijk goed uit door wie je je laat naaien!!

Verder liggen de totale kosten: verzekeringen, onderhoud en verzorging door de buren, licht en water, belastingen, boekhouder, jednatel, haardhout, sat.TV, schoorsteen vegen, klein/groot onderhoud, etc. voor ons op ongeveer 2000 euro p.j.

Valt mee, toch?

Char.
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-11-07, 06:33   #15
Actief Lid

Jan57's avatar

Nationaliteit:
Char, is je huis nu twee keer zoveel waard geworden of in waarde gelijk gebleven?

Wij betalen ook ongeveer € 2000 per jaar voor ons huis. Verhuren doen we tot nu toe alleen aan vrienden en andere bekenden. Gewoon voor de lol en om ook anderen kennis te laten maken met het fantastische land dat Tsjechië heet.
Jan57 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-11-07, 07:14   #16

kukel's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Beruska schreef:
Bericht bekijken
Ik zou willen weten wat je dan met het vuilnis doet (naar NL meenemen?) en ook met die septictank als deze vol is .. (met emmers er uit en over de tuin gooien?)

Want zo verschrikkelijk hoog zijn deze kosten dan echt niet.
De septictank functioneert uitstekend en raakt daardoor nooit vol.
Het vuil vind ik een probleem, er is geen ophaaldienst.
Dus het vuil doen we in boodschappentasjes en gooien deze in vuilcontainers die vaak van gemeentewege langs de weg staan.
Je leert heel goed afval scheiden en dozen al bij de supermarkt achter te laten.
Dus is ons huis wel wat goedkoop.
kukel is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-11-07, 07:18   #17

kukel's avatar

Nationaliteit:
Ik sluit me bij jan57 aan.
Door verhuur op hele kleine basis zijn de uitgave en inkomsten op jaarbasis gelijk.
De waarde van het huis stijgt hopelijk mee met de indexering.
Maar eerlijk gezegd geloof ik niet zo in exeptionele prijsstijgingen van het onroerend goed.
kukel is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-11-07, 08:03   #18
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Jan57, ik bedoelde te zeggen dat wij ons huis, toen in 1999, veel te duur gekocht hebben (de totale verbouwing voor 500.000 kronen, was weer wel goedkoop!). Terwijl de huizen, gemiddeld, 10% p.j. in waarde zijn gestegen, brengt ons huis (bij verkoop) niet idioot veel meer op dan de totale investering, die we toen gedaan hebben.

Char.
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-11-07, 10:05   #19
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
- hout uit eigen tuin
- zeker GEEN NL satelliet TV
- water uit eigen put
- septic, dus geen kosten.
- paar weken per jaar elektriciteit, ong. EUR 70-80
- EUR 10,- onroerendgoedbelasting per jaar (!)
- EUR 10,- betalen aan gemeente om afval te mogen weggooien.
- verzekering huis tegen brand en omvallende bomen en inbraak. EUR 100 per jaar?
- geen SRO nodig, dus geen boekhouder/jednatel
- paar tientjes voor jongen uit de buurt die een paar keer komt maaien.

dat zijn onze vaste lasten ongeveer.

verbouwingen etc. tel ik niet mee, die laten de waarde van het huis ook stijgen per slot van rekening.

verder moet je wel rekening houden met je brandstof voor de auto. als je wat vaker naar je huisje gaat is dat een serieuze kostenpost.
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-11-07, 10:10   #20
Actief Lid

Jan57's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Josef schreef:
paar weken per jaar elektriciteit, ong. EUR 70-80.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Electriciteit is toch de meest serieuze kostenpost voor ons. Je wilt met name ook 's winters, wanneer je er niet bent, je woning warm houden om de waterleiding niet te laten bevriezen. Wij betalen nu voor het eerste jaar ruim 4000 csk per maand aan voorschot en zijn erg benieuwd naar de eindnota. Moet dan wel opmerken dat de woning electrische vloerverwarming heeft.
Jan57 is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels