het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 14-11-07, 09:34   #1
Nieuw Lid

tumtum's avatar

Nationaliteit:
Hallo, tumtum is hier nieuw

Hoi allemaal,
Ik zal mezelf even netjes voorstellen op dit erg gezellige forum:
ik ben Tom en kom uit Apeldoorn. Ik ben 47 jaar, testengineer van software en wil zo rond mijn 55 ste jaar ophouden met werken en meer gaan genieten van het leven. Om dat te bekostigen moet je veel geld hebben of goedkoper gaan leven. Aangezien ik het eerste niet heb, blijft de tweede mogelijkheid over en viel mijn oog op Tsjechie. Ik ben liefhebber van bergen en sneeuw (skieen) en ga al vele jaren naar Oostenrijk dus eigenlijk is Tsjechie dan heel logisch.
Ik ben me heftig aan het inlezen en met name dit forum geeft een heleboel informatie.
Enkele praktische zaken zoek ik nog zoals: nu kopen of over 7 jaar, een auto daar kopen of mijn nederlandse blijven rijden, ziektekostenverzekering daar afsluiten of in Nederland, houd je de Nederlandse nationaliteit of niet etc. etc.
Daar hoop ik de komende tijd achter te komen -missschien krijg ik nu al een reaktie op dit bericht- en ga begin volgend jaar (voor het eerst! ) zeker naar Tsjechie toe voor de orientering. Wordt vervolgt dus.
tumtum is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-11-07, 09:38   #2
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Van harte welkom Tom!!

Ik denk dat je de antwoorden op je vragen hier wel zult vinden, de zoekfunctie is daarbij erg handig!!

Veel leesplezier en schroom niet een vraag te posten als je iets niet kunt vinden.

We zijn uiteraard erg benieuwd naar je eerste Tsjechië ervaringen
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-11-07, 09:39   #3
Actief Lid

Jan57's avatar

Nationaliteit:
Allereerst van harte welkom op dit forum.
Je hebt al veel vragen waarvan je veel antwoorden op dit formum kunt vinden. Gewoon de zoekfunctie gebruiken.

Of je nu of over zeven jaar een huis moet kopen is wat mij betreft eenvoudig te beantwoorden. De prijzen in CZ, zo ook de woningprijzen, stijgen jaarlijks. Ik hoor percentages van 17% per jaar. Is natuurlijk afhankelijk waar je iets wilt kopen en in welke staat. Mijn advies: Niet afwachten en nu kopen. Maar ja, wie ben ik. (-;
Jan57 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-11-07, 09:46   #4
Actief Lid

coosnaampje's avatar

Nationaliteit:
Hallo tum tum is hier nieuw

Ahoy, ten eerste heel erg welkom op dit inderdaad gezellige forum.
Ik wens je veel lees plezier want met al je vraagjes heb je nog heel veel te lezen, en hier op het forum kan je veel antwoorden vinden. Ik zelf geef je het advies om met kopen niet te lang te wachten want ook Tsjechie gaat hard mee met zijn tijd, het is nu nog leuk om wat te kopen maar een 4 jaar terug was het nog leuker als je begrijpt wat ik bedoel.
Wij hebben in ieder geval het roer om en wonen in Tsjechie en het bevalt ons prima.
coosnaampje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-11-07, 12:26   #5
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
tumtum schreef:
Bericht bekijken
...... wil zo rond mijn 55 ste jaar ophouden met werken en meer gaan genieten van het leven. ....

Enkele praktische zaken zoek ik nog zoals: nu kopen of over 7 jaar, een auto daar kopen of mijn nederlandse blijven rijden, ziektekostenverzekering daar afsluiten of in Nederland, houd je de Nederlandse nationaliteit of niet etc. etc.
.....
Beste TUMTUM. Ook van mij een hartelijk welkom op dit Forum. Zelf ben ik op mijn 58ste opgehouden met werken en dat voldoet mij prima.
Wat een huis in Tsjechie betreft: Ik denk, als je er van overtuigd bent om "tsjech" te worden, dat je niet te lang moet wachten met het kopen van een huis. Ook dáár wordt alles duurder, en vergis je niet; ik denk dat over een aantal jaren er van enig prijsverschil in levensonderhoud/-standaard tussen Tsjechie en Nederland geen sprake meer is. Maar lees ook de stukken op dit forum van mensen die al een huis hebben gekocht in Tsjechie en welke moeilijkheden ze daarbij hebben ondervonden. En pas op "bemiddelaars". Men wil je maar al te graag (van je geld af) helpen.

Zelf hebben we er voor gekozen om niet voor vast naar Tsjechie te verkassen. Dus bij zaken als pensioen, ziektekosten, auto op naam verandert er voor ons niets. Maar ik denk dat die afwegingen voor een ieder verschillend zijn. Bij ons speelde ook mee dat onze kinderen in Nederland wonen en blijven en dat we in Nederland toch wel een redelijk uitgebreide vriendenkring hebben.
Dus, zogezegd, hebben we gekozen voor een tussenoplossing oftewel van twee walletjes eten.

Succes met je zoektocht op dit forum en een eventueel huis(je) in Tsjechie.
Oud 14-11-07, 16:04   #6
Super Lid

noekie14's avatar

Nationaliteit:
welkom op het forum tum tum en veel plezier als jullie in tsjechie gaan wonen.
Oud 14-11-07, 19:39   #7
Super Lid

Maria's avatar

Welkom hier enne... Apeldoorn? Dan had je zaterdag jl. wel even langs kunnen komen om je lijfelijk voor te stellen!
Succes met al je plannen!
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-11-07, 10:13   #8
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Welkom Tumtum, ben je al eens op vakantie geweest in Tsjechië? Ga daar eens de zaak verkennen en als je iets wil kopen wacht niet te lang en pas op voor "aardige makelaars"!
Oud 15-11-07, 10:29   #9
Nieuw Lid

tumtum's avatar

Nationaliteit:
Hartelijk dank voor het vriendelijke welkom.
Ik ga begin volgend jaar naar Tsjechie ter orientering en wil dan (ervan uitgaande dat dit prima bevalt) in de loop van volgend jaar een huis kopen. Ik denk dat ik dit via een nederlands buro doe ("de beste investering" of een dergelijk ander buro) omdat ik te weinig van de taal en het land weet om dat zelf te regelen.
Het kost wel veel geld maar ik ga er dan vanuit dat er veel voor mij geregeld wordt wat ik anders niet of niet snel voor elkaar gekregen zou hebben.
Ook over deze buro's lees ik het een en ander op dit forum dus ik wordt steeds wijzer.
tumtum is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-11-07, 02:55   #10
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
welkom!!!

Welkom hier!!...Op dit Forum kun je de gekste mensen tegenkomen! Maar ze hebben allemaal 1 ding gemeen: De liefde voor Tsjechie!!..
(en soms voor elkaar). Vragen, staat vrij hier!!.. Maar kijk eerst even rustig rond.
Over vragen gesproken. In jouw profiel staat dat je "tester" bent.
Wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Voor vrienden:...Char..

Onderwerp-opties

Berichtregels