het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 11-11-07, 13:47   #1
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Antifascisten stoppen mars neonazi's door joodse wijk Praag

In Praag zijn antifascisten zaterdag slaags geraakt met neonazi's die een mars wilden houden door de joodse wijk van de Tsjechische hoofdstad. Her en der kwam het tot gewelddadige confrontaties. De politie verrichtte minstens 250 arrestaties. Ook werden wapens in beslag genomen, waaronder een gaspistool, bijlen en stokken. Zeker zes mensen, onder wie een politieman, liepen hoofdwonden op, meldt een politiewoordvoerder.

De neonazi's hadden hun demonstratieve mars gepland op de dag na de herdenking van de Kristallnacht van 1938, waarin de nazi's in Hitler-Duitsland synagogen en huizen en bedrijven van joden vernielden.

De betoging was zowel door de autoriteiten als door het gerecht verboden.

Meer dan duizend politieagenten en duizenden tegenbetogers probeerden de mars te verhinderen. De ordediensten zetten ook waterkanonnen en helikopters in.

Praag heeft sinds het de hoofdstad van Tsjechië is zulke taferelen nog nooit meegemaakt. De burgemeester sprak van 400 rechtse extremisten en 1.000 tegenbetogers.

standaard.be
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-11-07, 23:50   #2
Rijk&
Gast

Nja, Los van de herdenking van de Kristalnacht, is dit nieuwsbericht eigenlijk een schande voor de vrijheid en het respect dat mensen zouden moeten hebben naar elkaar!
  Bericht citeren in antwoord
Oud 12-11-07, 09:32   #3
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Ik heb weinig respect voor neo nazi's en aanverwant tuig, daar hoort de politie op in te rammen dat het een aard heeft!
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-11-07, 09:40   #4
Rijk&
Gast

Macek schreef: 'Ik heb weinig respect voor neo nazi's en aanverwant tuig, daar hoort de politie op in te rammen dat het een aard heeft!'

Macek, Geweld van welke zijde ook, zal nooit leiden tot een verdraagzaamheid, laat staan respect, ik ben het met je eens dat een ideologie met een nazistisch karakter weinig acceptabel is, maar het is wel een substantieel element in onze samenleving, dat alleen met een dialoog over vrijheid en democratie wellicht gekeerd kan worden in een stukje verdraagzaamheid.
Oud 12-11-07, 18:10   #5
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Ach, soms laat ik me weleens gaan, maar ik bedoel dat iedere vorm van onverdraagzaamheid moet worden afgeschaft.........................Vergeef mij, ik ben er een van "vlak na de oorlog" toen respect en fatsoen nog normaal was, dat mis ik weleens in de huidige tijd.
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-11-07, 18:33   #6
Rijk&
Gast

Macek, er is een tijd geweest dat ik dezelfde bewoording zou gebruiken, alleen mijn grootouders en ouders allemaal met een oorlogsverleden, hebbenme altijd op het hart gedrukt dat we het samen moeten doen, vrijheid, fatsoen en respect en verdraagzaamheid komt niet aanwaaien. Daar moeten we wat voor doen.

Het zij je vergeven.
Oud 12-11-07, 18:36   #7

kukel's avatar

Nationaliteit:
Ach, ik vind het altijd moeilijk.
Eigenlijk ben ik een tegenstander van het verbieden van demonstraties.
Laat maar zien wie de tegenstanders zijn.
Je kan ze dan observeren en kijken wie ze zijn.

Anders verdwijnen ze ondergronds en ben je het zicht kwijt.

En demonstreren voor een goede zaak is voor de een wat anders dan de ander.

Ik zou ze hebben laten demonstreren en had goede voorlichting gegeven van hetgeen ze hadden willen bereiken.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-11-07, 18:45   #8
Super Lid

Maria's avatar

Nu krijgen ze misschien wel meer publiciteit, en kan meer voorlichting gegeven worden (helaas kunnen beide zijden dit dan weer gebruiken).
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-11-07, 19:00   #9
Volwaardig Lid

Noiseboy's avatar

Nationaliteit:
Ook negatieve publiciteit vinden ze prima. Het gaat hun om het vinden van een gehoor voor hun zieke argumenten.
Als je net als zij de beschuldigende vinger wijst naar een specifiek ras zijn er altijd wel een aantal domoren die daarop jaknikken.
En dat aantal domoren kan flink aanwassen zoals we weten uit de geschiedenisboekjes
Dus geef ze de grootste straf die je je kunt bedenken.
Doodzwijgen............
Noiseboy is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-11-07, 19:04   #10
Rijk&
Gast

Hmzzz, weinig verdraagzaamheid te bekennen hier.
Als ik zo lees dan moeten jullie ook een probleem hebben met Rita Verdonk, Henk Kamp, Geert Wilbers en consorten!
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels