![]() |
|
|
#42 |
|
VIP Lid
|
Oké Loek,
de laatste keer dat we in Tsjechië waren konden we deze zaak niet vinden helaas. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
VIP Lid
|
De warmtewisselaar van Haas en Sohn behoort tot de kachel en is goedgkeurd door TUV. het circuleren van het water met twee pompen is een standaard systeem, TUV eist overigens wel dat er ook een mogelijkheid is om overtollige warmte af te voeren (zie de documentatie van H&S).
Instaleurs maken meestal gebruik van standaard noodstroom voorzieningen met ingebouwde 12 volt accu. Persoonlijk vind ik die minder betrouwbar dan mijn eigen systeem dat gebruik maakt van een zwaardere accu en daardoor langer 230 volt kan leveren (ook aan wat andere apparatuur). Een noodstroom voorzieing is geen luxe, bij storm valt het elctr.net hier regelmatig uit door zwiepende bovengrondse leidingen die dan kortsluiting maken. P |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Lid
|
Goede houtkachel gezocht
we zoeken een goede houtkachel, inbouw voor in open haard.Tevens moet er iets verandert worden aan onze (kolengestookte) cv installatie, waar ik met een kenner over wil babbelen.
Ik had als naam van een kachel Radona in een winkel opgeschreven, maar vindt hier niks van terug op internet. Weet iemand wat sites over kachels. Wie weet trouwens een internet adres van Radona, de fabriek ligt in Zelezny Brod. Alvast dank. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
VIP Lid
|
Als je al een open haard hebt, waarom zou je daar dan nog een kachel in inbouwen?
Char. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
VIP Lid
|
omdat een open haard zeer inefficient is! een goed houtkachel brandt langer op dezelfde hoeveelheid hout (lekker voor 's nachts) en beter voor milieu en portemonnee...
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
VIP Lid
|
Ook dat begrijp ik, Josef.
Maar waarom IN een open haard?.... Zo maak je toch geen optimaal gebruik van de warmte, tov een vrij staande kachel? Char. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
VIP Lid
|
Misschien is er geen ruimte voor een extra kachel? Of wil men gelijk een warmtewisselaar hierop aansluiten? Afijn ze komen vast vanzelf met het verlossende antwoord.
![]() |
|
|
|
|
|
#49 |
|
VIP Lid
|
IN een open haard kan prima. makkelijk met het rookkanaal, bespaart ruimte inderdaad. Verder is het niet logisch om 2 brandpunten in 1 kamer te maken lijkt me. het gaat erom dat het hout met een kachel gecontroleerder kan verbranden en meer warmte op kan brengen per kilo zeg maar. de warmte wordt opgeslagen in speksteen of ander materiaal.
deze inbouw'cassettes' bestaan voor open haarden. ik heb laatst het een en ander uitgebreid doorgespit voor ons huis hier in Duitsland. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Nieuw Lid
|
hout cv kachel
Wij willen een houtkachel aanschaffen die ook onze radiatoren kan verwarmen.
Ons oog is gevallen op de Olymberyl hf 443 met 21 kw Tegen ons werd gezegt dat deze kachel in tsjechie wordt gemaakt. Wie kent dit dit merk en heeft hier ervaring mee? En wat zou deze kachel gaan kosten als we hem in tsjechie zouden kopen. Wie zou ons meer informatie kunnen geven. m.v.g hendrika7 |
|
|
|