|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Actief Lid
|
Regels voor bouwvergunning
Ik snap het denk ik niet helemaal.
Ben op zoek naar en geschikte kavel om er een huis op te laten bouwen en heb er eentje gevonden. Een inmiddels goed bekende van me heeft gisteren de makelaar gesproken. Vandaag zelf de verkopende makelaar gebeld. Het verhaal: Het perceel heeft geen bouwvergunning maar die is wel aangevraagd eind maart. Eind dit jaar of begin dit jaar wordt verwacht dat die toestemming er komt. Nou wil ik geen kavel kopen als het geen bouwkavel is, maar misschien haal ik twee dingen door elkaar. Een kavel met bouwbestemming is misschien wat anders dan een bouwvergunning voor een huis op die kavel. Hij vertelde me dat ik een bouwplan moest indienen bij het gemeentehuis en als dat dan goedgekeurd is dan kan je gaan bouwen. Op mijn vraag of dit dan geregeld was voordat ik tot aankoop over zou gaan, zei hij, nee, alleen de owner kan dit doen. Op mijn vraag: Maar wat als ik een bouwplan indien en ik krijg geen toestemming om te gaan bouwen?? ONMOGELIJK! zei hij!! Wel kan het zijn dat het bewuste plan niet aangenomen wordt en dat je het moet veranderen/aanpassen, maar dat je niet mag gaan bouwen kan niet. Nu ben ik een beetje in de war dus. Ik wil niet met en stuk grond blijven zitten waar niet gebouwd mag worden. Is het dan dus misschien zo dat een perceel met bouwbestemming altijd gebouwd mag worden als je maar en goed plan indient en dat het verkrijgen van een bouwvergunning gewoon de volgende stap is? Wie het weet die mag het zeggen |
|
|
|
|
|
#2 |
|
VIP Lid
|
Een aantal jaren geleden hebben wij een stuk grond gekocht dat nog geen bouwvergunning had, maar wel in het bestemmingsplan lag om een bouwvergunning te krijgen volgens de verkopende makelaar. We hebben deze aanvraag gecheckt bij de gemeente en het kadaster en inderdaad stond het stuk grond in het bestemmingsplan. Het is normaal dat er lange tijd overheen kan gaan voordat de daadwerkelijke vergunning wordt afgegeven. Wel even checken dus.
Een bouwvergunning voor een huis is waarschijnlijk niet wat de makelaar bedoeld. Hier gaat het immers om de te verlenen vergunning/goedkeuring voor het nog te bouwen huis. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Een feit is dat de regelgeving ondertussen niet zo gek veel uit de pas loopt met de onze. Europese regelgeving dus.
Op een grond berust een functie. Die functie staat omschreven in het bestemmingsplan. Dat kan industrie zijn, bijeenkomstgebouwen, agrariese bestemming, woningbouw etc. Dus eerst het bestemmingsplan nagaan en ook kijken of het bestemmingsplan nog geldig is. Elke 10 jaar dient deze bezien te worden. Maar zoals overal zijn er uitzonderingen. De bestemming kan gewijzigd worden van bv industrie naar woondoeleinden. Of andersom. Dat kan je na vragen. In Nederland beslist eerst de B&W erover, daarna de provincie. Dit zal in Tsjechie er niet veel anders aan toe gaan. Mijn advies zou zijn: geen woondoeleinden? Niet kopen. Tenzij jij of een goede relatie de weg weet. Je de tijd hebt om de procedure te starten en hoop hebt op een goede afloop. Kortom: succes toegewenst in je besluitvorming. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Actief Lid
|
dit heet uzemni plan (bestemmingsplan) is een kaart met verschillende kleuren wat aangeeft wat er in bepaalde gebieden gebouwd mag worden. in te zien bij stavebni urad.
helaas komt het nogal voor dat de grond geen bouwgrond is of dat er vele beperkingen gelden. een van de vele verassingen die na een jaartje komen. je kunt wel een bouwtekening indienen bij stavebni urad hiervoor hoef je geen eigenaar van het grondstuk te zijn.(zelf al eens gedaan) ps: ik wordt doodmoe van wat sommige makelaars beweren het lijkt erop dat ze gewoon willen verkopen en na een jaar weten ze niks meer of verdraaien het hele verhaal. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
En ik wil alles zwart op wit. Gaat goedkomen. Bedankt voor jullie antwoorden. Ik kan er wat mee. grt Martin PS. een kavel die midden in een bewoond gebied ligt zal mogelijk wel eerder bouwvergunning krijgen dan ergens in de natuur lijkt me. PS2. Hier heb ik het over. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Bestemmingsplan
Weet iemand misschien of in het bestemmingsplan/uzemni plan ook bijv. de goothoogte, nokhoogte, maten bebouwde oppervlakte etc staan vermeld? Namelijk zeer belangrijk bij eventuele verbouwingen cq nieuwbouw.
Alvast bedankt, Joop |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Je kan er donder op zeggen dat alles vastgelegd is.
Inderdaad de bebouwings oppervlakte, de hoogte, de uitstraling, kortom alles wat enigermate vrijheid geeft wordt beknot. Niet zo gek overigens, je hebt, krijgt ook buren. Vermoedelijk, zeker weten hebben ze in ieder geval de fijnstof wetgeving niet gekoppeld aan de bouwvergunning. Maar let vooral op het verkrijgen van allerlei nutsvoorzieningen. Je zal de eerste niet zijn met een mooi kotje en geen water/elektra voorziening. Maar droom je dromen en wordt je eigen bouwheer! |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ik heb toch nog even de verkaveling bestudeerd.
Er zit een zekere regelmaat in. Let maar op de rechthoekige grondstukken recht. De open vlakte midden / links is een beetje curieus. Bestudeer het nauwkeurig, probeer patronen te ontdekken en vaak zie je de reden al van wel of niet bouwen. Let ook op mogelijk lager gelegen gedeelte in verband met afvoer teveel hemelwater. Succes. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Actief Lid
|
Volgende week gaan we naar CZ om de kavel te bekijken.
Ik heb daar iemand zitten met contacten bij gemeente en die kan al veel vragen wegnemen. Heb zelf ook al veel antwoorden op mijn vragen, nog niet op alle vragen. Is wel een must...dat ALLE vragen worden beantwoord. We timmeren aan de weg....of moet ik zeggen aan de grond? |
|
|
|