|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Eigen voorselectie te bezichtigen huizen
Hallo Tsjechiëliefhebbers,
Hoewel dit mijn eerste bericht is op het forum, lees ik al een tijd geïnteresseerd mee. Na acht jaar niet op vakantie te zijn geweest, zijn we deze zomer compleet gevallen voor Tsjechië. Zo zeer, dat we een tweede huis daar willen hebben. Omdat mijn man waarschijnlijk regelmatig naar Wroclaw in Polen moet zijn, zoeken we in Noord- en Oost Bohemen. Gelukkig is daar het internet, met Google Earth waarmee je bijna bij iemand op zijn bord kan koekeloeren, maar er komt een moment dat je ter plekke moet gaan kijken. Omdat volgens onze eigen makelaar in Nederland het belangrijkste van een huis de ligging is, heb ik een lijst gemaakt met 77 panden waarvan we de ligging willen checken. Nu is het natuurlijk niet nodig dat we dan al een makelaar meenemen; deze trip moet je zien als een voorselectie. Vaak kun je bij langsrijden al zien of een plek je zo bevalt dat je de auto even wilt neerzetten. Er zullen dus objecten zijn waarvoor je de auto niet eens uit komt en gauw op weg gaat naar de volgende op de lijst. De makelaars die (gelukkig in het nederlands) hun portefeuille op het net aanbieden, hebben alleen niet het exacte adres op hun site vermeld. Valt dat makkelijk bij hen te achterhalen, of zullen ze toch pushen om mee te komen? Zelf ben ik nog niet aan het "met de makelaar mee" stadium toe. Hebben jullie daar ervaringen mee? Alvast bedankt! Pip |
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
VIP Lid
|
Hallo Pip,
Welkom op het forum. Je kunt makelaars altijd per mail benaderen en zo een afspraak met ze maken. Veel succes met zoeken. 77 objecten is heel wat. In hoeveel tijd willen jullie dat gaan afwerken? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Moderator
|
Allereerst welkom als schrijvend lid Pip.
Je vraag naar exacte adressen van te koop staande huizen is eerder uitvoerig besproken. Mocht je daar per ongeluk overheen gelezen hebben dan kan ik de zoekfunctie van harte aanbevelen. Veel makelaars vermelden inderdaad geen adres en zullen dat ook niet makkelijk prijs geven tot je echt met ze in zee gaat. Veel huizen staan namelijk niet exclusief bij die ene makelaar te koop of ze proberen te voorkomen dat een conculega hetzelfde pand verkoopt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Actief Lid
|
hoi pip,
ook mijn ervaring is dat de makelaars het liefst zelf hun "ontdekking" laten zien. overigens vond ik dit niet zo erg, ook niet in het voor-zoek-stadium. ze weten vaak veel te vertellen over de omgeving. over de ontwikkelingsplannen van een gebied bijvoorbeeld, wat er de afgelopen periode verkocht is in de omgeving, waarom verkopende partij weg wil enz. en dat vond ik best interessant om te horen. en even goede vrienden als het bij een bezichtiging bleef, hoor. het zelf zoeken in tsjechie, ook al weet je ongeveer waar een object zich bevindt, is best lastig. in tegenstelling tot hier in nederland wordt er niet al te vaak met te koop borden gewerkt. sterker nog, mijn ervaring is, dat als er zo'n bord staat, het een onverkoopbaar object of iets in zeer slechte staat betreft. zeker als het bord in het engelse taal is opgesteld. veel succes met je zoektocht! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nieuw Lid
|
Natuurlijk zijn 77 panden veel, maar met een uitgebreide voorbereiding kun je er bijna een aangepaste route touristique van maken.
Maar zo heb ik ook in Nederland naar huizen gekeken. Allemaal beschrijvingen bij makelaars op de kop tikken, en dan schiften. Met wat overbleef, stapte je een makelaardij binnen voor de bezichtigingen.Vanwege de afstand willen we in uiterlijk een week onze voorselectie maken. En dan contact opnemen met de makelaar(s) om ook de huizen van binnen te kunnen bekijken. Maar ik zal er overheen hebben gelezen, want ik heb al vaak van de zoekfunctie hier gebruik gemaakt (en als ik nu zoek op makelaar, adressen en huizen kom ik alleen op mijn eigen bericht terecht). ![]() Ik weet welk risico makelaars lopen als ze dingen te vroeg uit handen geven, maar ik wil voorkomen dat ik slechts 6 panden ga bezichtigen die ik allemaal net niet goed genoeg vind. Om mij betaal ik voor die adreslijst, daar hebben ze moeite voor gedaan en daar is vast wel een constructie voor te vinden. Het zou alleen zonde zijn om het bij 6 panden te laten, terwijl het er ook 50 of 100 zouden kunnen zijn. Dat laatste wil ik trouwens geen makelaar aan doen... ![]() |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Actief Lid
|
veel makelaars willen de adressen niet prijs geven, om twee hoofd redenen. of ze hebben het niet (halen lukraak van het internet huizen). of zijn niet exclusief aanbieder en zijn bang dat kopers direct verkopers benaderen. en weg is de provisie!
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Actief Lid
|
Wij stapten in het dorp waar het huis zich moest bevinden het lokale gemeentehuis binnen. Gewapend met een foto van het huis en de beschrijving wisten we daardoor binnen mum van tijd waar de woning zich bevond. Het is wel handig wanneer je iets Tsjechisch kunt spreken maar met handen en voeten kom je ook een eind. Het is ons overkomen dat de plaatselijke burgemeester ons naar het huis bracht.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
VIP Lid
|
Lijkt me inderdaad een oplossing, maar om dat 77 maal te doen.
Wij hebben terwijl we op vakantie waren ook wel eens zelf geprobeerd een pand te vinden. Dat viel vaak nog niet mee. Wij spreken geen (slechts enkele woorden)Tsjechisch. Zelfs ondanks bereidwilligheid van dorpsbewoners die een Engelsprekende dochter optrommelden, hebben we het toen gezochte pand nooit gevonden. Vaak lagen de panden die we hebben bezocht ook niet in het dorp. Zelfs met een makelaar voorop was het dan net een speurtocht. Ik wens jullie veel succes met je zoektocht en ben benieuwd hoe je het regelt. Laat je het weten? Hilde |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Actief Lid
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nieuw Lid
|
Toen we in Nederland een huis zochten, reden we gewoon rond langs achteraf weggetjes. Dan kreeg je een indruk van de buurt. Vervolgens togen we naar een makelaar en haalden allemaal van die kleine briefjes uit zo'n rek. Zo'n beetje alles wat in onze prijsklasse viel, en net daarboven.
Dan restte alleen nog het zorgvuldig een route uitstippelen met een goede kaart. Op deze manier kun je makkelijk van 30 huizen op een dag de ligging checken. Je rijd immers door naar het volgende pand, je gaat niet eerst terug naar het HQ. ![]() In Tsjechië zijn de afstanden groter, dus je zult niet aan 30/dag komen, maar 15/dag is ook goed. Wel is het dan zaak op bij het eerste ochtendgloren bij de eerste bestemming te zijn, en pas na de schemer weer naar de uitvalsbasis terug te gaan. Met die site van het tsjechische kadaster kun je zien waar een huis ligt op een kaart of op Google Earth. We trekken voor de voorselectie een week uit. Van die 77 zullen er misschien maar 10 overblijven die we met een makelaar willen bekijken. Het grootste struikelpunt is de werkwijze van de makelaars. Als die niet met de huisnummers over de brug komen, houdt alles op. Want met een vage beschrijving van 3 km van A, en 7 km van B kun je niet zoeken. Maar ook makelaars willen verkopen. De ervaringen die ik hier op het forum heb gelezen over tsjechische makelaars hebben me doen besluiten om met een nederlandssprekende makelaar in zee te gaan, en we hebben serieuze interesse. Het blijft verder handel. ![]() Hoe hebben jullie dat dan gedaan? Hoe veel huizen hebben jullie gezien voor je een huis gekocht hebt? En hoe zouden mensen ter plekke een huis uitzoeken? ![]() |
|
|
|