|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Forum Freak
|
Grote Beer en Kleine Beer
Ik werk sinds een week of acht niet meer op de woning met verstandelijk gehandicapte mensen, maar op de dagbesteding.
Deze ochtend zijn alle deelnemers om tien uur allemaal binnen. We zitten gezellig aan de koffie en met enkele ben ik bezig om paddestoelen te maken voor de herfst tafel. Mijn maneger komt binnen en vraagt hoe het gaat met de planning om nog naar Tsjechië te gaan. Ze heeft me de week die ik vroeg vrij gegeven. Ik ben ontzettend blij en bedank haar. We kletsen verder over Tsjechië, zij is er ook meerdere malen geweest. Mijn vriendin/collega komt ook koffie drinken en ze is opgetogen over het feit dat ik misschien naar Tsjechië ga. Natuurlijk kletsen we over Rens, hoe het gaat met ons, met de woning en met het boek. Het boek dat hij heeft geschreven over de sterren, de maan en de sterrenbeelden. De dolmen, pyramides etc. Nee, we zijn er nog niet aan toegekomen om te kijken of we zijn boek kunnen uitgeven. Maar we gaan het zeker proberen. Naast mij zit een vrouw haar papiertjes op volgorde te leggen, ze kijkt me aan en glimlacht naar me. Ze kan niet praten en we communiceren met elkaar door middel van gebaren en haar picto boek. De volgende dag gebaard ze dat haar tas op tafel moet liggen. Dan haalt ze haar picto boek eruit. In het pictoboek staan allemaal plaatjes die mij kunnen helpen haar te begrijpen. Ze tikt op het plaatje "vakantie". Ik vraag of ze op vakantie gaat, ze schudt nee en wijst naar mij. "Ja, misschien ga ik op vakantie, naar Tsjechië". Ze kijkt me aan en ik laat mijn pasgemaakte agenda zien met foto's van Tsjechië. Praag en alle andere steden en dorpjes die erin staan. Ook de foto's van ons staan erin. Dan tikt ze op de picto "broer", "Nee, die heb ik niet, of toch....." Ze rommelt in haar tas en haalt er een papier uit met een tekst, helemaal in plastic gevouwen. Een tekst van een overlijdenskaart van een medebewoner van haar. Ik moet het voorlezen.....,maar ik kom niet ver. Ik schrijf het op en ik voel haar hand op mijn schouder. "Grote Beer nam hem in zijn armen en wiegde hem zachtjes heen en weer! "Kijk eens", zei Grote Beer.....en Kleine Beer keek. "Kijk, ik heb de maan voor je gehaald!", "De maan en al de flonkerende sterren". Maar de Kleine Beer hoorde hem niet meer, hij was al in slaap gevallen, veilig in Grote Beers armen. Deze vrouw had het helemaal begrepen.
Kijk niet veelbetekenend.....maar beteken veel! Bericht 05-11-07 om 06:05 aangepast door mayca. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Super Lid
|
Vaak begrijpen ze meer dan je denkt, en vaak horen ze meer dan je zou verwachten en zien ze echt je verdriet wel.
Ik kwam gisteren bij mijn ouders en vertelde m'n moeder dat Roxan geweest was. Roxan is het dochtertje van mijn zus, ze is 9 en heeft het downsyndroom. Ze had gisteren 'n paar keer tegen oma gezegd, dat tante Jolanda en ome Marcel verdrietig waren want Floske had au ogen. Ik had inderdaad vorige week tegen m'n zus verteld dat Marcel en ik het best moeilijk hadden met de operatie van ons Flos en het feit dat ze nooit meer zou kunnen zien. Roxan zat toen ook aan tafel, maar had verders niet gereageerd, maar ze had het wel degelijk gehoord en begrepen.
|
|
|
|
#3 |
|
Forum Freak
|
Ja Jolanda, dat klopt, ik heb het meerdere keren meegemaakt.
Vanmorgen wilde ik het verhaal nog verwijderen, maar het lukte niet meer. Ineens dacht ik;"Wat voor waarde heeft dit verhaal voor andere?". Voor mij is het een mooi verhaal, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen niets snappen van dit verhaal. Dat een verstandelijk gehandicapte vrouw, stil aanwezig, net die punten uit een gesprek haalt en iets voor me opzoekt om te troosten. Ze had gehoord dat ik naar Tsjechië wilde en ze wilde zien hoe het er daar uitziet en met echte belangstelling bekijkt ze de foto's en tikt erop, kijkt me vragend aan omdat ze wil weten wat of waar het is. Ze had gehoord over het boek van Rens, het boek over de sterren en de sterrenbeelden. Ze combineert het en komt, met het voor mij,hele mooie verhaal. Daar kunnen heel veel mensen nog wat van leren.
|
|
|
#4 |
|
Super Lid
|
Mooi verhaal Mayca.
Ik ken iemand die die vrouw zou kunnen zijn. Altijd belangstellend, juist omdat ze in haar eigen wereld opgesloten zit (na een herseninfarct). Sinds die tijd juist méér vrienden gekregen, door haar observeringsvermogen en de kracht om het juiste te kunnen "zeggen" (dmv pictogram, foto, kaart etc). En zo lijkt een voor buitenstaanders verschrikkelijk leven toch iets heel moois en positiefs te brengen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Forum Freak
|
Ja Maria, Als je soms iets verder kijkt en je verdiept, zie je de mooiste mensen. Ze heeft mij ontroerd en verbaasd. De picto "zwager" had ze niet, dus wees ze "broer" aan. Met mimiek en gebaar gaf ze aan dat het voor mij hetzelfde was.
Die vrouw die jij kent is ook zo iemand. En ik moet jouw bedanken, want ik had van de vakantie foto's een kalender en een agenda laten maken. De agenda had ik bij me en kon zo deze vrouw het land laten zien waar ik verliefd op ben geworden en waar de vakantie naar toe gaat.
|
|
|
|
|
#6 |
|
Forum Freak
|
Mayca, ik ben heel erg blij dat het je niet gelukt is het bovenstaande bericht te verwijderen, ik had het niet graag gemist!!!
![]() En de reacties erop trouwens ook niet!!!
|
|
|
#7 |
|
VIP Lid
|
Ook ik ben blij en ontroerd door het bericht.
Daar kunnen heel veel mensen niet tegenop. Hilde PS De prentenboeken van grote beer en kleine beer zijn fantastisch voor groot en klein. |
|
|
|
|
|
#8 | ||
|
Forum Freak
|
Citaat:
Citaat:
Hoe krijgt deze vrouw het voor elkaar....!
|
|
|
|
#9 |
|
VIP Lid
|
|
|
|
|