![]() |
|
|
#1 |
|
Je woning verhuren
Ik werd vanmorgen wakker en dacht, nu ga ik het vragen.
Ik zat gisteravond eens te neuzen op internet wat mensen vragen voor de verhuur van hun huis. Dat huis staat dikwijls te huur via een organisatie. De gemiddelde verhuurprijs is € 300,= per week. En nu wordt ik nieuwsgierig. Wat krijgt nou de eigenaar van dat bedrag? En moet de eigenaar dat pand extra verzekeren. Stel dat het huis in de fik vliegt door onachtzaamheid derden, wat dan. Of je duurbetaalde flatscreen valt in brokken uiteen. Regelt zulk soort zaken de verhuurorganisatie? Attenderen zij je op het feit dat er maatregelen getroffen moeten worden? Waar ligt nou eigenlijk het risico van de verhuur van je huis. En waarvoor verhuur je het huis. Ik vermoed dat de eigenaar 50% van het bedrag krijgt. Levert de verhuur € 150,= per week op. Daar moet je je huis wel in tiptop conditie houden. Zorgen dat het huis schoon is, gras gemaaid en zo. Ik ga mijn huis niet verhuren, maar ben gewoon benieuwd of het eigenlijk wel lonend is om je huis te verhuren. Je huis wordt wel meer waard, maar de inboedel slijt door verhuur. Ik denk als je het serieus doorberekent dat je geen euro aan de verhuur over houdt. Sterker nog, leg je er geld op toe. Een heleboel vragen, maar hebben jullie dat echt allemaal wel eens berekent wat het huis opbrengt? Groet van Kukel. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Wij hebben het tot nog toe ook alleen aan bekenden verhuurd. Ik wil dan eigenlijk ook niet over een huurbedrag praten, maar over een gebruikersvergoeding. Op zich sta ik wel open voor "derden", maar die wil ik dan wel eerst leren kennen en daar vraaag ik ook een borg aan. Ik doe het niet via een bureau. we willen er zelf veel te vaak naar toe en ik hou er niet van mezelf te binden. Als ik een vliegaanbiedinkje zie, moet ik dat kunnen boeken en ik wil baas blijven over mijn eigen huis!
Het leuke van het verhuren aan bekenden is dat het huis en de tuin ook worden bijgehouden als je er niet bent. De plantjes krijgen water, het gras wordt gemaaid, het dorpsrestaurant wordt vaak door Nederlanders bezocht etcetera. En de verhalen waar ze mee terug komen en de leuke foto's, ja ik vind dat heel leuk. Ik zorg er altijd voor dat er een lekkere fles wijn en/of een ander drankje klaarstaat en ik vind het erg leuk dat mijn vrienden, familie en bekenden ook genieten van ons huis. Wat slijtage betreft: Tot nog toe valt het erg mee, wel wat servies gekletterd, maar dat zijn ook niet de kosten. Vaak treffen we juist een mooi cadeau aan van onze familieleden, maar dat zal uiteraard bij vreemden anders zijn... Om wat uit de kosten te komen vind ik het ook niet erg het aan "vreemden" te verhuren, maar nogmaals, wel met een borg. Ik vind het overigens niet erg het huis iedere keer weer netjes achter te laten. Misschien omdat we het net anderhalf jaar hebben, maar ik vind het heerlijk om het mooi te maken! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Legende
|
ik moet er niet aan denken om ons huisje in tsjechie te gaan verhuren.
je moet al je persoonlijke bezittingen elke keer opbergen. je moet elke keer maar afwachten wat er nu weer stuk is gegaan. je moet een beheerder/ster zien te vinden, ook voor de schoonmaak. de periodes dat jij vakantie hebt, heeft je huurder ook vakantie. dus jij kan er dan niet in. zo zijn er nog wel een aantal dingen te bedenken waar je niet vrolijk van wordt. dus voor die 100 euro "winst" al deze trammelant ? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Volwaardig Lid
|
ook wij willen ons huis eigenlijk niet verhuren maar bekenden mogen er in de toekomst waarschijnlijk wel gebruik van maken.
deze zomer zijn er al heel veel mensen bij ons langs geweest en dus op onze kosten.. voordat ons huis in de toekomst voor velen "een gratis vakantie" gaat worden wil ik wel eens van jullie weten hoe je hier mee om kunt gaan ,?? nu lijkt het een beetje een gratis "hotel" te worden.. ik vind het soms ook zonde dat er geen gebruik van het huis word gemaakt maar zoals het nu gaat..... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Legende
|
als er vrienden komen logeren, dan maken we gewoon een gezamenlijke kas voor boodschappen, benzine, entre-gelden, uit-eten, enz enz
en meestal gooien de gasten iets meer in de kas ter compensatie voor gebruik water en electra. en een gezamenlijke kas is ook makkelijker dan achteraf uit te rekenen wie wat heeft betaald. en als iemand een ijsje meer heeft genuttigd dan de andere, nou wat dan nog. |
|
|
|
|
|
#7 | |||||||||||||||||||
|
Moderator
|
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wie/wat krijg ik over de vloer? Krijg ik mijn geld wel?? (vooraf huur én borg betalen dus!!) Is de boel nog heel als die mensen weer weg zijn?? Alles valt of staat met goede afspraken en duidelijke regels, dat bepaal je dus grotendeels zelf. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
PS: Ik wil er nog ff bij vermelden dat in ons huis de privé- en gastnverblijven geheel gescheiden waren. Dus geen last van elkaar of elke keer spulletjes op moeten bergen. Anders hadden we het om eerder genoemde argumenten ook niet gedaan Laatst aangepast door Gorrit; 02-11-07 om 11:13. Reden: PSje toegevoegd |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Citaat:
. Uitzondering op de regel is trouwens als mensen wat klussen, bijv. in de tuin. Dan wil ik geen vergoeding. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
VIP Lid
|
Wij hebben een redelijk oud huis in Cervena Hora. Wij hebben niets "persoonlijks" in dit huis, behalve de liefde voor Tsjechie dan. De over- en naaste buren hebben de sleutel. Het is nummer 8 in het dorp. Geen straatnamen dus. Maar wel het 8-ste huis, dat in het dorp gebouwd is. Van binnen en van buiten is het prima in orde. Alleen de badkamer is een beetje klein. Maar in de winter, is dit een pluspunt. Je hoeft geen grote ruimte te verwarmen, om onder de douche te gaan. Wij verhuren o,a, via www.uphill.nl . Maar de vraag van Kukel was: Waarom?.. en wat hou je er aan over?... Wij houden er niets aan over. Maar er komt net genoeg binnen, om de onkosten te dekken. En verder zijn wij natuurlijk enorme eikels. Wij staan 45 km. verderop, op een camping. Omdat ons huis verhuurd is!!!...
Carlo. Laatst aangepast door char; 03-11-07 om 09:30. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Super Lid
|
mooi onderwerp
Heer Kukel snijdt weer een mooi onderwerp aan.
Ons huisje wordt in principe niet verhuurd. Enkele argumenten daarvoor zijn in eerdere bijdragen aan dit onderwerp al genoemd. Ook wij vinden het eigenlijk wel jammer dat ons huis over het gehele jaar gezien vaak "onbewoond" is. Goede vrienden kunnen daarom tegen electriciteits- en schoonmaakosten er gebruik van maken. En wie onze "goede vrienden" zijn dat bepalen we zelf. Wij weten dus wie gebruik maakt van ons huis!. Het probleem dat Judith P aanzwengelt; daar hebben wij ook mee te maken gehad. De eerste jaren dat we ons huis in Tsjechie hadden hebben we Jan en Alleman over de vloer gehad. Best wel gezellig, maar het nadeel daarvan was dat wij vaak de gasten moesten entertainen. Weer naar Praag, weer naar Ceske Krumlov, weer naar de mummies van Klatovy weer naar... noem maar op. Daar zijn we mee gestopt. Komen er gasten dan moeten ze zichzelf vermaken. En dat zeggen we dan ook vooraf. Voor goede bekenden willen wij tegen een redelijke vergoeding ons huis wel verhuren. Niet om er winst op te maken, maar gewoon om bepaalde onkosten op,aan of voor het huis te betalen. Bijvoorbeeld de verzekering, internet, boompjes in de tuin, klein onderhoud etc. Gewoon een aardigheidje, meer niet. En heeeeeel goede vrienden zorgen er altijd voor dat de drieliterfles FERNET nooit leeg raakt. |
|
|
|