het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 30-10-07, 11:58   #151
Actief Lid

Ricardo's avatar

Nationaliteit:
Reni, ik lees je verhaal. In eerste instantie vind ik het al vreemd dat de politie de stukken inneemt zonder dat alles compleet is. Bij de meeste bureau's van de vreemdelingenpolitie controleren ze of alle documenten aanwezig zijn anders wordt de aanvraag niet in behandeling genomen. Wellicht is het mogelijk om in bepaalde gevallen een document achteraf toe te sturen, maar dit schort wel de behandelingstermijn op.

Klarka heeft al geantwoord over de voorwaarden van de ziektekostenverzekering. Wat ik niet begrijp is dat Klarka, die dus ook Tsjechische is, dit jaar verhuisd is naar Tsjechië en de Nederlandse verzekering aanhoudt? Heb je daar een reactie op Klarka?

Voor wat betreft de verklaring, om min. 3 maanden per jaar in Tsjechie te wonen, kan ik zeggen dat het een verplichte bijlage bij de aanvraag moet zijn. Deze periode hoeft niet aaneengesloten te zijn. Als deze verklaring erbij zit dan weet de politie voldoende. Je krijgt een tijdelijke verblijfsvergunning als je aangeeft min 3 maanden in Tsjechië te verblijven. Of jij je vervolgens houd aan deze 3 maanden wordt en kan door de meeste bureau's niet of moeilijk gecontroleerd worden.

Wij hebben een bedrijfje in Pardubice (10 km van Chrudim). Stuur een e-mail als jullie meer informatie nodig hebben. Hier in Pardubice hadden ze er ook al problemen mee wat en welke documenten bij een aanvraag moesten zitten. Daar hebben we samen om de tafel gezeten met de wetteksten op tafel. Maar Chrudim zou hier toch meer van op de hoogte moeten zijn, omdat het meer toeristisch is dan Pardubice.
Ricardo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-10-07, 15:44   #152
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Ricardo schreef:
Bericht bekijken
Klarka heeft al geantwoord over de voorwaarden van de ziektekostenverzekering. Wat ik niet begrijp is dat Klarka, die dus ook Tsjechische is, dit jaar verhuisd is naar Tsjechië en de Nederlandse verzekering aanhoudt?
Ricardo,
ik heb nu natuurlijk een Tsjechische verzekering, maar toen ik naar Tsjechie ben verhuisd moest ik een bewijs voorleggen dat ik in NL de hele tijd (tijdens mijn verblijf daar) verzekerd was. Als jij dit niet kan aantonen, moet je een boete betalen. Dus ik heb een bewijs van verzekering van NL voorgelegd (in mijn geval Delta lloyd) en ik heb meteen een ziekteverzekering aangesloten bij OZP (een van Tjsechische ziektekostenverzekeraars). Ik hoop dat he nu duidelijk is.:-)
Klarka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-10-07, 18:00   #153
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Jesusmaria probleem, Tsjechië lijkt wel een bananenrepubliek, bij mij was alles in een week geregeld inclusief Rodino cislo, maar ik had een geweldige kruiwagen!
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-11-07, 10:40   #154
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Ik lees voortdurend dat mensen gaan verhuizen naar Tsjechie.Dat is niet juist: U gaat emigreren.Als inwoner van de EU kunt U een verblijfvergunning krijgen, en als U geemigreerd bent moet U via het CVZ middels een formulier E121 U aanmelden bij een Tsjechische verz.mij.Die papieren wil de Vreemdelingenpolitie zien.Ik heb een permanente verblijfsvergunning,inclusief rodina cislo.En die bureaucratie valt heus wel mee.U krijgt geen verbljfsvergunning als U korter dan 3 maanden in het land verblijft.
Fredsr is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-11-07, 12:44   #155
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Fredsr schreef:
Bericht bekijken
U krijgt geen verbljfsvergunning als U korter dan 3 maanden in het land verblijft.
???????????????????????? Waarom heb ik hem dan wel gekregen? Ik woon in Nederland en ik werk in Nederland, verklaar u nader.
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-11-07, 15:17   #156
Actief Lid

Ricardo's avatar

Nationaliteit:
- Een woning kan je, in de meeste gevallen, pas kopen als je een verblijfsvergunning hebt.
- Je hebt recht op een verblijfsvergunning als je langer dan 3 maanden per jaar in het land verblijft (in officiele stukken wordt 90 dagen aangehouden).
- Verblijf je korter dan 3 maanden dan hoef je geen verblijfsvergunning te hebben, maar dan kan je ook geen woning kopen.
- Bij de aanvraag van de verblijfsvergunning moet dus een verklaring bijgevoegd zijn dat men langer dan 3 maanden per jaar in het land verblijft, anders is de aanvraag niet compleet.

Toch nog maar even die kruiwagen navragen Macek, hoe hij/zij dit allemaal geregeld heeft. Misschien hebben ze het op een akkoordje gegooid.

Of die 3 maanden gecontroleerd worden door de vreemdelingenpolitie betwijfel ik. Ik heb daar nog weinig over gehoord. Net zoals in Nederland te weinig blauw op straat. Ik weet het niet.
Ricardo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-11-07, 07:38   #157
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Verblijfsvergunning

Hoi allemaal,

Bedankt voor alle reacties.... Ik heb inmiddels ook antwoord van de vreemdelingen politie - juffvrouw van de politie heeft eea nagevraagd en de papieren omtrent verzekering heb ik alsnog niet nodig. Maandag a.s. kan ik de verblijfsvergunning ophalen....

Nog een antwoord op de vragen - ja, ik ben van oorsprong Tsjechische, maar heb sinds jaar of 10 ned. passpoort. Daarmee verlies je tsjechische nationaliteit (passpoort) en dus ook alle rechten. Enige voordeel is dat ik de taal spreek....

Over verblijf van 3 maanden - ja die is verplicht, maar niet te controleren (sinds er geen stempels in passpoort komen, he?). Dus komt het op gedoogbeleid neer ...

Dus hopelijk ben ik mandag "trotse" eigenaar van een verblijfsvergunning.

Ricardo, wat voor bedrijfje heb je in Pardubice? (Ik kom er zelf vandaan...)

Groetjes, Renata
Reni is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-11-07, 09:36   #158
Lid

BenGrob's avatar

Nationaliteit:
Verblijfsvergunning

Wij komen net terug van Tsjechië waar ook wij onze verlijfsvergunningen hebben aangevraagd. Ook ik kwam dezelfde vraag tegen, nl. of mijn Belgische verzekering ook geldt in Tsjechië. Ik moet dus een bewijs van verzekerbaarheid in Tsjechië opvragen bij mijn verzekeringsmaatschappij en dat overmaken aan de vreemdelingenpolitie. Enheu ik had ook een kruiwagen bij. Misschien was mijn kruiwagen niet groot genoeg. Hij heeft wel voor alles gezorgd en maakte die bedenking mbt de verzekering direct bij onze eerste ontmoeting. Is het dan inderdaad afhankelijk waar je de aanvraag indient? Verder hebben we geen vragen gekregen. En ons dossier is ingediend en zit nu in wacht tot wij die papieren hebben opgestuurd.

Weet iemand een link naar die wetgeving? Of een schrijven mbt dit onderwerp? Misschien dat ik dat kan doorgeven aan onze kruiwagen zodat hij hiermee naar de vreemdelingenpolitie kan gaan.

Als het dan toch niet nodig is om het te hebben of te vertalen, kan het misschien via die weg.

Alvast bedankt op voorhand voor jullie reacties.

Ben
BenGrob is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-11-07, 11:28   #159
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Dat is heel leuk, maar een persoon heeft slechts 1 officieel woonadres, het andere is een verblijfsadres.Als U in CR een verblijfsvergunning heeft dan heeft U waarschijnlijk dat CR-adres als officieel woonadres opgegegven.Voor die verblijfsverguning MOET U nl een bewijs van uitschrijving overleggen.Waar bent U dan uitgeschreven?Als U officieel in NL woont, ??????
Fredsr is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-11-07, 12:07   #160
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Het is niet nodig om een bewijs van uitschrijving te overleggen.
Je kunt gewoon een verblijfsvergunning aanvragen ook als je in Nederland blijft wonen/werken!
paula is online now   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels