![]() |
|
|
#21 |
|
Actief Lid
|
ja ik ben het helemaal met je eens esthertje maar gelukkig heeft de beheerder van dit forum besloten om niet te wijken voor intimidatie's van czechbizz.
in de korte tijd dat dit topic bestaat is het al door zo'n 1500 mensen gelezen ! voor wie het wil weten: de discussie op "commentaar.nl" ging hoofdzakelijk over het feit dat iemand op het internet aan het surfen was geweest en op basis van de discussie's die hij daar aantrof (tussen olierook en "derden") besloten had niet met czechbizz in zee te gaan. hij vond het bedrijf niet professioneel overkomen met name omdat de heer olierook (volgens de schrijver) in elke discussie zijn gelijk wilde halen. ron |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Actief Lid
|
Wat rekent het bedrijf van Olierook voor het invullen van jullie SRO-belastingpapieren? Doet hij dat uberhaupt voor jullie?
(dat zal voor de gene die net huis-eigenaar is niet echt veel kunnen zijn; er zijn immers nog geen inkomsten, dus er vallen hooguit een paar regeltjes in te vullen) Ik wil dat wel eens vergelijken met wat een andere boekhouder in Tsjechie rekent. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
VIP Lid
|
Ik heb geen ervaringen met zaken doen met Olierook. Wel is het zo dat zijn website gewoon plaatsnamen en adressen vermeldt van onroerend goed, zoadat je ook zelf op stap kunt gaan. De concurrent geeft alleen adressen als je eerst een bindend contract tekent. Wel heeft Olierook al zijn informatie van de Tsjechische sites, net als de andere nederlandse concurrenten, en weet hij niet het fijne van de objecten. Zo stond volgens hem een pand al heel lang te koop vanwege de slechte staat van het pand. Wij zijn gaan kijken en troffen een zeer goed gebouw aan.
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
ron |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Actief Lid
|
de helft.
een bemiddelaar is doorgaans een "doorgeefluik" hij koopt lokale diensten in. zie voorbeeld s.r.o. gemiddelde bemiddelaar rekent czk 40/45.000 "inkoop" kost deze circa czk 15.000,-. zo zal het ook met administratieve diensten gaan. kom je bij een lokale boekhouder dan kunnen de tarieven ook schelen. heb je een klein bedrijf, vaak iemand die het er bij doet ,dan is men doorgaans niet btw plichtig. ga je zaken doen met een cz register accountant dan zal het uurtarief ongetwijfeld hoger liggen. enfin zo werkt het hier in nederland ook. ron |
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Als ik het goed heb spreek jij hier nu over dat jij bij hem een postadres hebt voor je SRO. Overigens vind ik het bedrag dat je daarvoor maandelijks moet betalen dan erg hoog (een 350 a 500 euro per jaar) en dit alleen maar om te functioneren als een soort postbus.. de tsjechische bank stuurt je afschriften tegenwoordig ook gewoon naar NL , dus waarom dan maar naar een vreemde die al je post openmaakt Het invullen van je jaarlijkse belastingpapieren is echter wat anders. Mij is ter ore gekomen (ik heb het niet zwart op wit) dat Olierook daar een dikke 250 euro voor rekent. Dit is erg veel in vergelijking met wat je bij een CZ-boekhouder betaald. Daar kost het hooguit 80 euro.. (het zijn 3 regeltjes, een handtekening en een postzegel) |
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Actief Lid
|
nee we hebben het over hetzelfde.
we hebben (heel kort) het zakenadres van de heer olierook als postadres gehad en de prijs daarvan was czk 1.000,-(geen b.t.w.) per maand. toen wij ons huis hadden gekocht heb ik gelijk dat adres als vestigingsadres laten registeren wij de kamer van koophandel. voor het verzorgen van de boekhouding (jaarstukken/ balans/winst en verliesrekening) was de offerte dus 30 a 40 euro ex b.t.w per maand en er werd bijgezegd dat dit een "grove schatting" was kortom een kleine euro 500,- ex b.t.w. per jaar.... en dit aanbod was voor een s.r.o. waarin verder niets gebeurde. nu heb ik in nederland als zo'n 14 jaar een eenmanszaak dus ik weet hoe eenvoudig het is om jaarstukken te maken van een bedrijf dat verder niets doet en dat het geoffreerde bedrag erg fors was. als snel hoorde ik, inderdaad, dat een cz boekhouder dit klusje voor zo'n euro 100,- kan klaren en zijn wij niet op de offerte ingegaan. ron |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Nieuw Lid
Nationaliteit:
|
Belasting
Wij hebben, op advies van Olierook, in augustus 2006 een SRO opgericht. Op dat moment hadden wij nog niets gekocht maar volgens Olierook moest en wel belastingaangifte gedaan worden.
Dit hebben wij via hem (of door hem, dat is nog steeds niet helemaal duidelijk) laten doen, omdat het voor ons allemaal nieuw was. De kosten voor deze belastingaangifte (het betreft dus een lege SRO) waren czk 9.520 dus omgerekend ca. € 346,- Wij vonden dit een flink bedrag maar volgens Olierook was het heel veel werk. Wij hebben toen gevraagd of hij een kopie kon opsturen maar volgens hem was dat ook heel veel werk. (een kopie op de bus doen ! veel werk ?) En natuurlijk waren wij heel vervelend, en wij zouden hem niet vertrouwen. Hij had dit nog nooit meegemaakt met zijn andere klanten !!! Nadat wij onze SRO bij hem weg hebben gehaald, en dus eindelijk onze eigen belastingpapieren konden inzien, bleek het ca. 3 regels en 1 handtekening te betreffen. Volgens onze nieuwe Tsjechische boekhouder nog geen 1 uur werk. Mooi verdiend voor 1 uurtje werk. Maar daar blijft het niet bij. Volgens Olierook moest er ook een bedrijfsstempel gemaakt worden. Wij wisten niet wat voor stempel hij bedoelde maar liet hem maken omdat wij hem dus, volgens Olierook, nodig hadden. Kosten voor deze stempel: czk 833 dus omgerekend ca. € 30,- Toen wij later deze stempel zagen bleek het te gaan om een zelf in elkaar te zetten stempeltje die verkrijgbaar is bij elke boekhandel voor ca. € 4,95 (in Holland, wij hebben hem in de Lidl in Tsjechie zien liggen, nog goedkoper) Dus ook weer aardig verdiend. En inderdaad, net als Yvonne Roelofsen, moesten wij elke maand (vooruit betaald voor 3 maanden) czk 1.000 betalen voor de huur van zijn brievenbus. De post die hij voor ons ontving bleek voor het merendeel te bestaan uit onze bankafschriften, die hij (zonder dat wij dit wisten) allemaal geopend heeft. Hij is daar pas mee gestopt nadat wij uitdrukkelijk in een mail hebben geschreven dat wij het hier niet mee eens waren. Dit is nog maar (weer) een klein gedeelte van onze ervaringen met Olierook. Wij kunnen er inmiddels een boek over schrijven. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Actief Lid
|
mijn god wat een verhaal. dit riekt zeker naar flessetrekkerij euro 346,- voor het doen van belastingaangifte van een lege b.v. !!! trouwens het maandbedrag van czk 1.000,- voor de huur van het adres faktureerde hij vanuit prive (dus op eigen naam) is lekker meegenomen bruto/netto. stel dat je zo voor enkele tientallen klanten doet in de loop der tijd dan is dat een aardig maandelijks zakcentje waar je niets voor hoeft te doen.
trouwens het huurcontract voor het postadres is/was in het tsjechies en ondanks het feit dat wij het het e.e.a. hebben laten wijzigen bij notaris waren wij er niet 1,2,3 af want de opzegging moest ook in het tsjechies en aangetekend kortom er bleken steeds meer spelregels te zijn. ook bleek er "ineens" belangrijke post (voor ons) van instantie's bij hem binnen te komen en wanneer wij niet naar de "pijpen van de heer olierook zouden dansen" kon het wel eens zo zijn dat post retour zou worden teruggestuurd met vermelding "vertrokken" en ja dan kon onze s.r.o. toch wel problemen verwachten met fiscus en dergelijk.... goed euro 90,- verder was het e.e.a dan geregeld en werd alle "belangrijke post" doorgestuurd naar onze nieuwe boekhouder en die ontving wat reclamefolders... that's it. het bleek dat onze bank helemaal geen afschriften naar olierook had gestuurd (onze bankmanager had voor de goedkoopste optie gekozen wanneer wij in cz zijn printen we ze zelf uit bij de bank). van aangetekende stukken was al helemaal geen sprake kortom leugen en bedrog ! en inderdaad ik kan er ook een (horror) boek over schrijven ! gelukkig was het debacle met czechbizz onze enigste negatieve ervaring en hebben we verder alle medewerking gekregen van Tsjechische dienstverleners (makelaars, notaris, advokaat, kadaster etc.) ron |
|
|
|