het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 19-10-07, 08:06   #1
Volwaardig Lid

hendrik1982's avatar

Nationaliteit:
Kosten makelaar

Onze plannen beginnen steeds meer realiteit te worden J We hebben een kasteel gevonden die op papier aan al onze wensen voldoet. We hebben een goed contact met de makelaar en gaan er over twee weken heen om alles met eigen ogen te bezichtigen. (en nog twee andere panden)

Nu ben ik alleen erg benieuwd of de kosten van onze makelaar conform de markt zijn.

Voor het oprichten van een SRO vraagt de makelaar 45.000 Czk,

De kosten voor een tijdelijk adres zijn 3.000 Czk per maand,

En al kosten kopen rekent hij de volgende bedragen:

Van Czk 0 tot 1.000.000,= 10% (met een minimum van Czk 75.000,=)
Van Czk 1.000.000,= tot Czk 2.000.000,= 7,5%
Van Czk 2.000.000,= tot Czk 3.500.000,= 5%
Van Czk 3.500.000,= tot Czk 5.000.000,= 2,5%
Boven de Czk 5.000.000 op aanvraag.

De prijzen zijn incl. BTW en worden berekend over de vraagprijs. Als er een lagere prijs wordt afgedwongen komt dit alleen ten goede van de koper.

Tevens kwam mijn schoonvader met de vraag hoe de sociale voorzieningen geregeld zijn. Als we naar Tsjechië gaan verhuizen kunnen we dan in Nederland verzekerd blijven of zijn de voorzieningen in Tsjechië gelijk?

Alvast bedankt voor alle tips.
hendrik1982 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-10-07, 08:38   #2
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
hendrik1982 schreef:
Voor het oprichten van een SRO vraagt de makelaar 45.000 Czk,
dat is 30000 teveel.

Citaat:
De kosten voor een tijdelijk adres zijn 3.000 Czk per maand
belachelijk

Citaat:
En al kosten kopen rekent hij de volgende bedragen:

Van Czk 0 tot 1.000.000,= 10% (met een minimum van Czk 75.000,=)
Van Czk 1.000.000,= tot Czk 2.000.000,= 7,5%
Van Czk 2.000.000,= tot Czk 3.500.000,= 5%
Van Czk 3.500.000,= tot Czk 5.000.000,= 2,5%
Boven de Czk 5.000.000 op aanvraag.

De prijzen zijn incl. BTW en worden berekend over de vraagprijs. Als er een lagere prijs wordt afgedwongen komt dit alleen ten goede van de koper.
a: je hebt geen s.r.o. nodig
b: voor de makelaar is dit een goede prijs.
c: is dit serieus en lees je het forum wel
d: je bent een nederlandse makelaar ...............

Citaat:
Tevens kwam mijn schoonvader met de vraag hoe de sociale voorzieningen geregeld zijn. Als we naar Tsjechië gaan verhuizen kunnen we dan in Nederland verzekerd blijven of zijn de voorzieningen in Tsjechië gelijk?
die zijn goed zolang je niet ziek wordt.
of de taal niet spreekt.

ps:ik denk dat ik toch maar makelaar wordt
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-10-07, 08:55   #3
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Hoi Hendrik, las net je berichtje, ik denk dat ik ook makelaar wordt als ik die prijzen kan vragen.

Marr goed, een kasteel, toe maar. Ik zou maar een bouwkundige meenemen, want vaak valt daar heel veel aan op te knappen en natuurlijk opknappen volgens de regels ivm monumentenzorg.

De prijs voor de oprichting van een SRO is zoiets wat door de meeste bemiddelaars gevraagd wordt. Er zijn er wel bij die meer vragen. Het zakenadres is aan de dure kant, maar ik weet niet wat daar allemaal inbegrepen zit. Wij betaalden destijds aan onze makelaar 1000 Czk per maand.
Met dat tarief moet je wel even oppassen. Dat werkt net zoals bij de belastingdienst. Cumulerend. Koop je een pand van 3 miljoen Czk dan betaal je aan K.K. dus 100.000 over de eerste schaal, 75.000 over de tweede en nog eens 50.000 over de derde miljoen. Totaal dus 225.000 Czk. Als ik dat vergelijk met de makelaar die destijds ons heeft geholpen, zou je daar aan provisie 130.000 Czk betalen. Ook dat is inclusief btw. Nogal een verschil dus.
Overigens moet je nog even oppassen voor de kleine lettertjes. Als die bemiddelaar van jou een korting bedingt, scheelt je dat niks in provisie. Er staat duidelijk dat de provisie betaald moet worden over de vraagprijs en niet over de bedongen koopprijs. Slim opgesteld door die mannen.

Je verdere vragen verbazen me eigenlijk. Die had je toch ook aan die bemiddelaar kunnen vragen. Zoiets moeten hun toch weten. Wij stelden en ik moet eerlijk bekennen, dat doen we nog steeds, zulke vragen aan onze makelaar. In de meeste gevallen kregen we gewoon de antwoorden zonder dat we daar ooit een rekening voor hebben gekregen. Gewoon een stukje service, wat we toch wel kunnen waarderen.

In ieder geval, veel succes met je speurtocht.
dutch is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-10-07, 09:00   #4
Volwaardig Lid

hendrik1982's avatar

Nationaliteit:
Beste Dutch,

Bedankt voor je reactie. De vraag over de sociale lasten hadden we inderdaad ook aan de makelaar kunnen stellen alleen kwam deze vraag gister avond pas van mijn schoonvader. Aangezien ik dit forum bericht wou sturen dacht ik van ik zet hem er gewoon bij.
hendrik1982 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-10-07, 09:47   #5
Actief Lid

jordaanoever's avatar

Nationaliteit:
de makelaars die ik spreek rekenen een commissie van 3-5% afhankelijk van de aankoops prijs. hierbij in zitten alle advocaat en notaris kosten.
jordaanoever is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-10-07, 20:00   #6
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Citaat:
curious schreef:
Bericht bekijken
dat is 30000 teveel.
Heb je voor mij het adres van degene die voor 15.000 kronen een sro kan oprichten?
Oud 19-10-07, 20:22   #7
Actief Lid

Nationaliteit:
ik had voor dit bedrag 2 s.r.o. s
bijna elke lokale advocaat en notaris kan dit voor je regelen.
gewoon in de kraj een beetje rondvragen niets moeilijk aan.
of de gouden gids openen
indertijd heb ik het meeste zelf gedaan dus zelf een paar maal naar de obchodni rejstrik
dus iets extra voor de kolky daar en de tijd.
ik ken zelfs mensen die het zonder advocaat doen.
en dat scheelt.

Laatst aangepast door PuNkEnStEiN; 06-11-07 om 18:06.
Reden: extra kosten
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-10-07, 22:02   #8
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Dan heb je dat zeker 10 jaar geleden gedaan.
Tegenwoordig vraagt een advokaat tussen de 800 (als je er al een kan vinden) en 2500 CZK per uur. In Praag zijn ze zelfs duurder.
notaris hebben vastgestelde tarieven (zelfs op internet te controleren volgens mij) en de rechtbank vraagt 5.000 CZK legekosten.
Je kunt het niet zelf bij de rechtbank indienen. Misschien vroeger wel, maar tegenwoordig moet het dossier en alle papierkraam digitaal aangeleverd worden. Dat kan dus alleen een notaris of advokaat doen.

Hallo Hendrik, je was trouwens toch met een hotel bezig?
Oud 19-10-07, 23:17   #9
Actief Lid

Yvonne Roelofsen's avatar

Nationaliteit:
onze advokaat mr. filip in usti nad orlici rekent czk 15.000,- voor oprichting s.r.o. inclusief alle kosten.

ik geloof direkt dat de prijzen in praag veel hoger liggen.

wij hebben in 2006 enige tijd s.r.o. op adres van makelaar gehad deze rekende czk 1.000,- per maand. dus czk 3.000,- lijkt me rijkelijk veel.
wij hebben trouwens, toen we het huis met de s.r.o. hadden gekocht, de s.r.o. op het huisadres laten registeren geen extern postadres dus.
bankrekening kan je on-line checken en verder krijg je toch niet zoveel post (je kan eventueel buurman ofzo inschakelen).

ron
Yvonne Roelofsen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-10-07, 08:04   #10
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Voor het oprichten van een SRO heb je helemaal geen advocaat nodig.
Dat kun je gewoon bij de notaris regelen.
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels