het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 16-10-07, 18:47   #1
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Stoofpeertjes

Vorig jaar rond deze tijd heb ik een topic ge-opend over APPELMOES.

Nu zou ik het gaag willen hebben over stoofpeertjes.
Vanuit Nederland een kilootje of wat stoofpeertjes meegenomen. Heerlijk. Zoals moeders dat altijd klaarmaakte. Koken met behoorlijk suiker, een beetje kaneel en afmaken met wat zoete rode wijn of port,
Vandaag gemaakt. Trots het gekokkerel laten zien aan onze Tsjechische vriendin Jirina. Oooh, Compote! Ze vond het vreemd dat we stoofpertjes bij het avondeten aten. Zoals vandaag, entrecot met sperciebonen en daarbij lekker koude stoofpeertjes. Kennen ze niet in Tsjechie, volgens Jirina. Ik heb ze ook nog net gezien in de supermarkten.

Wie kan er meer over vertellen.
(het lijkt wel een huishoudrubriek voor en van gepensionneerden)
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-10-07, 19:48   #2
Super Lid

Nationaliteit:
Op ons stuk grond in Jivany staan twee prachtige oude perenbomen. En die zaten een paar jaar geleden stampvol met peren. Stoofperen. Lekker, maar we konden niet meer meenemen als slechts een kistje vol.
De buren mogen voor noppes onze kersen en de appels plukken, maar die peren konden we echt aan de straatstenen niet kwijt. Zonde. Ooit zijn ze toch geplant in de boomgaard met een bepaald doel. Dus Tabe, als je in de buurt bent van Jivany en het is perentijd, schroom niet om ze te plukken!
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-10-07, 19:52   #3
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Dit klopt, maar niet helemaal. Ik neem ook stoofpeertjes mee, maar steeds minder en minder, ik moet ze namelijk gelijk maken. Gestoofde peren zin wel bekend, maar geen stoofperen, zeker niet op grote schaal. Daarom wordt in de Tjeschische gestoofde-peren-recepten (Dušené hrušky) benadrukt, dat je de kooktijd goed in de gaten moet houden, voordat je het weet, wordt dat een perenmouse. Met de stoofperen is dat duidelijk anders, wat de stevigheid betreft. Er zijn wel Tsjechische recepten op internet, vaak gevarieerd, zoals op de bijgesloten foto - gestoofde peren met honing.
Bijgesloten afbeelding
Bestandstype: jpg 02-dusene-hrusky-s-medem.jpg (23,0 KB, 1x bekeken)
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-10-07, 19:53   #4
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Ik zal het eerdaags eens na vragen of ze dit hier kennen Tabe.
Heb zelf gisteren aardig wat stoofperen geplukt en geraapt en vanavond een paar weckpotten gevuld als probeersel,ze smaakten geweldig met kaneel en honing ingekookt.
Morgen ga ik de rest van de stoofperen inwecken,er staat ook nog een zeer grote mand met gewone peren,vreselijk sappig en zoet.
As weekend komen onze vrienden die vlak bij ons een vakantiehuis hebben,nou ze kunnen hun lol op met de peren,appels en walnoten
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-10-07, 19:55   #5
Super Lid

Nationaliteit:
Peren_Jivany_TF.jpg
Vond nog een plaatje van de peren, maar ik heb geen idee wat voor soort stoofpeer het is.
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-10-07, 09:15   #6
Actief Lid

Arthur's avatar

Lijkt mij gieser wildeman...
Arthur is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels