Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Nieuws & Actualiteiten
Dochters verwisseld in Tsjechisch ziekenhuis

Dochters verwisseld in Tsjechisch ziekenhuis

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 07-10-07, 23:18   #31
mayca
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Om na negen maanden je kindje om te ruilen voor je biologische kindje lijkt me onvoorstelbaar. Lijkt me niet te doen zonder er een behoorlijk trauma aan over te houden. Ik moet er niet aan denken. Na negen maanden is er zo'n band onstaan die niet meer "los te snijden" is.

Als het mij overkomen was zou ik hopen dat we (beide familie's) contact zouden houden om zo elkaars kinderen te zien opgroeien. We hebben alletwee hetzelfde meegemaakt, dezelfde emoties doorstaan en dezelfde gevoelens. We zouden veel aan elkaar kunnen hebben, elkaar kunnen helpen en steunen. Ik denk dat we meer aan elkaar zouden hebben dan al het geld in de wereld. Maar dit is mijn gevoel en mijn hoop. Er is na negen maanden geen weg meer terug, maar samen zou je misschien verder kunnen.
mayca is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-10-07, 16:34   #32
Freddy2005
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Tsjechisch ziekenhuis dat baby's verwisselde straft artsen

Het Tsjechische ziekenhuis waar tien maanden geleden twee baby's verwisseld werden, sanctionneert zeven gynaecologen en kinderartsen-en verplegers die bij de zaak betrokken waren. Dat meldt ziekenhuisdirecteur Petr Mayer.

Vage uitleg
Het ziekenhuis in Trebic, 170 kilometer ten zuidoosten van Praag, heeft twee verpleegsters ontslagen, twee artsen een andere job gegeven en drie anderen berispt, aldus Mayer tijdens een persconferentie. Maar hij gaf enkel een vage uitleg over wat er precies gebeurd was op 9 december 2006, toen twee meisjes kort na hun geboorte verwisseld werden en bij de verkeerde ouders terecht kwamen.

Armbandjes
Volgens het ziekenhuis waren de baby's geïdentificeerd met een identificatieplaatje, een armbandje en een inscriptie ter hoogte van hun dijen, meteen na hun geboorte. Ze moeten dus verwisseld zijn toen een verpleegster ze terug naar hun moeders bracht, zo luidde het. Een verpleegster gaf de baby's aan hun moeders tijdens haar ochtendshift. Alleen zij kan vertellen wat er gebeurd is, aldus Mayer. Hij kon niet zeggen of ze opzettelijk of per ongeluk werden verwisseld.

De verpleegsters die die ochtend werkten, konden zich volgens het ziekenhuis niet precies herinneren wat ze hadden gedaan. Volgens een van de vaders van de verwisselde baby's, hadden de artsen de baby's onvoldoende geïdentificeerd. Hij beweert dat zijn dochter enkel een plaatje met een nummer had. De zaak wordt onderzocht door de politie. (belga/kjg)

hln.be
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-10-07, 17:44   #33
Freddy2005
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Moeders houden verwisselde baby’s

Jaroslava Cermakova (links) en Jaroslava Trojanova houden hun biologische dochters Nikola (links) en Veronika in de armen. Maar ze besluiten na de verwisseling niet opnieuw te ruilen. Toen twee Tsjechische moeders na hun bevalling naar huis mochten, kregen ze de verkeerde baby mee.

Door een dramatische vergissing waren de dochtertjes verwisseld. Pas na tien maanden kwam de fout aan het licht. De twee moeders beslisten nog voor Kerstmis de kindjes te ruilen, maar komen daar nu op terug: ze willen de ‘verkeerde’ baby’s niet meer kwijt.

De twee moeders, Jaroslava Trojanova en Jaroslava Cermakova zijn het roerend eens: “Er wordt niet geruild, we kunnen onze niet-biologische kindjes niet meer missen.” Arbeidster Jaroslava Trojanova: “Ik kan mij geen leven zonder Nikola meer indenken, hoe kan ik haar beschouwen als het kind van iemand anders en niet als het mijne?”

Jaroslava Cermakova, ondertussen opnieuw zwanger: “Ik kan mijn kindje niet meer van de hand doen, ik heb bijna een jaar van mijn dochtertje gehouden, hoe zou dat kunnen eindigen?”

De Tsjechische justitie stelde voor om de geboortebewijzen onveranderd te laten en tot een ruil over te gaan. Een van de vaders, de 29-jarige Broza: “Ik zou ook liever mijn eigen dochtertje terughebben, al zal ik nooit minder gaan houden van Nikola.”

Eén familie

De andere vader, Cermakova: “Wij zijn het er allemaal over eens dat onze dochters vier ouders zullen hebben. Wij willen ze samen opvoeden, als één grote familie. We gaan eens overleggen of we niet op dezelfde plek kunnen gaan wonen. In ieder geval kunnen we ons kleintje niet meer afgeven, ook al is het biologisch niet van ons...” Tien maanden na de twee geboorten kwam uit wat er misgegaan was: de verpleegsters hadden nagelaten de familienamen te noteren op de enkelbandjes van de borelingen die allebei in hetzelfde halfuur geboren werden en allebei een moeder hadden met de voornaam Jaroslava en met dezelfde leeftijd.

Het was vrachtrijder Broza die de waarheid achterhaalde. Hij verwonderde zich erover dat hun baby blond werd, hoewel hijzelf én zijn vrouw donkere haren hebben. Hij vroeg een DNA-test aan en daaruit bleek dat hij niet de vader was en zijn vrouw evenmin de moeder van het kleintje. Nog méér tests in het ziekenhuis onthulden de hele toedracht.

gva.be 13/10
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-10-07, 19:09   #34
hilde_kees
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Het smartegeld zou aangewend kunnen worden om woonruimte bij elkaar in de buurt te betalen.

Hilde
hilde_kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-10-07, 20:50   #35
Esthertje
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Jemig, nu lopen alweer de tranen over mijn wangen, dus beide moeders kiezen ervoor om hun 'verkeerde' dochter te houden. In eerste instantie volledig begrijpelijk maar hoe zit dat over een paar jaar. Laten we hopen dat ze kunnen leven met deze beslissing. En laten we hopen dat de vaders dit aankunnen. Tjongejonge wat een toestand.
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-10-07, 23:37   #36
jolanda berben
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Nou Es, je bent niet de enige.
wat moet dit vreselijk zijn om mee te maken.
jolanda berben is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-10-07, 23:57   #37
anniwil
Actief Lid

anniwil's avatar

lijkt goeie tijden slechte tijden wel
anniwil is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-10-07, 00:16   #38
mayca
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Ik vind het heel fijn om te lezen dat ze hebben besloten de kinderen samen op te voeden en bij elkaar in de buurt te blijven. Volgens mij kun je ook niet anders. Ik vind het knap van deze ouders om er zo mee om te gaan.
mayca is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-10-07, 23:29   #39
dieter
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Deze mensen zijn tot een verstandige oplossing gekomen in een heel gevoelige zaak. Het is een zware beslissing, verbonden met vele gevoelens.
Groot respect.
dieter is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-10-07, 10:49   #40
Lubnik
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Wat een vreselijk drama voor deze mensen.
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed