![]() |
|
|
#51 | |
|
Nieuw Lid
|
Citaat:
Ook in landen als Tsjechië loop je op vele plaatsen het risico van verdwijnen. Maar roei zo'n volkstraditie maar eens uit. hans |
|
|
|
|
|
|
#52 |
|
VIP Lid
|
toch is het gek dat in Tsjechie, waar al honderden (!) jaren paddenstoelen geplukt worden geen (eetbare) soorten bedreigd worden...
en nogmaals, waar staat het geschreven dat je in het algemeen NOOIT paddenstoelen mag plukken. Natuurmonumenten zegt b.v dat je niet buiten de paden mag en geen spullen uit het bos meenemen. dat geldt dan dus voor bramen, bosbessen, bloempjes, mos voor bloemstukken en ja, ook paddenstoelen. dit geldt ongetwijfeld ook voor andere eigenaren, zoals staatsbosbeheer. maar! stel dat je een bos als tuin hebt en daar staan een paar smakelijke schimmels, dan is het volgens mij absoluut niet verboden deze te plukken. maar als het tegendeel waar is, zie ik dit graag bewezen. |
|
|
|
|
|
#53 | |
|
Nieuw Lid
|
Citaat:
Paddestoelen begint op blz 43. Veel plezier met het bestuderen. je zult er niet veel vinden die er niet opstaan. |
|
|
|
|
|
|
#54 |
|
VIP Lid
|
nou, dan zijn er toch zo al een paar die we wel mogen plukken:
eekhoorntjesbrood (Boletus edulis) kastanjeboleet (Boletus badius) ik ga nog verder zoeken ![]() |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Volwaardig Lid
|
nou hier zal niemand die massale volkshobby doen stoppen. Trouwens elk jaar opnieuw zijn er massa's te vinden, afhankelijk van het weer. Het beste is een regenperiode na een droge zomer en dan wat zonnige herfstdagen en daar komen ze dan uit de grond.
Wat mag er eigenlijk wel in Nederland...?? In de Belgische Ardennen trouwens is het zo makkelijk om ze te vinden, groeien ook massaal en 80% van de bevolking kent er niets van, dus je hoeft zelfs niet echt te zoeken. Je kan ze natuurlijk ook in de handel kopen, maar is wel een duur goedje he, eerder voor feestelijke maaltijden. Hier is het echt het voedsel van de armen, kost niks en is lekker.... |
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Morgen ga ik weer plukken,ik weet plekjes waar de Boleten je haast bespringen zoveel zijn het er. |
|
|
|
|
|
|
#57 |
|
Actief Lid
|
Ik betrap mezelf er ook op dat ik altijd met één oog loop te zoeken op elke wandeling of als ik bij de paarden zit. M'n zoontje van 2,5 vindt het trouwens superleuk om in het bos "pampionen" te gaan zoeken, gisteren nog een paar mooie exemplaren meegebracht en 's avonds lekkere wilde championen roomsaus gemaakt.
Ik stop ze trouwens ook gewoon zo in de diepvries, veel gemakkelijker dan ze te drogen en heerlijk voor de soep of saus. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Actief Lid
|
Paddestoelen
Het is inderdaad verboden om in NL paddestoelen te plukken, dit seizoen nog, werd een Pool aangehouden met een mandje met door hem geplukte paddestoelen, gevolg een bekeuring van 60 Euri, kun je ze toch beter bij de Lidl kopen, hebben ze regelmatig verse en gedroogde paddestoelen voor een leuke prijs, of zoals wij doen, gedroogde paddestoelen meenemen vanuit Tsjechie.
Als je aan een Tsjech vertelt dat het in NL verboden is om paddestoelen te plukken, kijken ze je aan of ze het in Praag horen donderen, als het ooit zover zou komen in CZ, dan breekt er een revolutie uit. Henk 1948 |
|
|
|
|
|
#59 |
|
VIP Lid
|
het is in het algemeen NIET verboden NL paddenstoelen te plukken. maar wel die van de rode lijst, zoals eerder genoemd. en verder in de meeste bossen mag je niet van de paden af en niks meenemen.
die Pool is dus niet bekeurd voor het plukken van paddenstoelen per se, maar wel voor het meenemen van spullen uit het bos. hij zou die boete dus ook gehad hebben als hij mos mee had genomen om te verkopen aan bloemenzaken! (is ook al vaker voorgekomen...) |
|
|
|