het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 21-11-05, 11:26   #41
VIP Lid

Beruska's avatar

Hier http://www.geaflecht.nl/geafl/archie...el/herfst.html kun je meer lezen.
Hoe is het dan?

Het is verboden om paddestoelen in Nederland te plukken maar heeft dit iemand aan de nederlandse eekhoorntjes verteld???
Beruska is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-11-05, 21:52   #42
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Ja, je mag ze niet plukken, maar wel eten!!

En Bartiku, het is natuurlijk zo dat de "bloem" de zaden maakt en verspreid, en net als bij andere planten gaan ze niet dood van het plukken van de bloemen maar er komt ook geen "nageslacht". Zo simpel is het!
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-10-07, 10:28   #43
Volwaardig Lid

karolina's avatar

Nationaliteit:
Paddenstoelenmanie

Ze zijn er weer, met hopen, paddestoelen. Overal autootjes langs de kant van de weg en mensen die het bos in gaan. Hun favoriete plek is hun grootste geheim. Ik vond dat allemaal een beetje overdreven, maar nu ik hier zelf woon en dagelijks met de hond het bos eens intrek, betrap ik mezelf erop dat ik er ook naar zoek en alle dagen met enkele prachtexemplaren naar huis kom. Mijn man wordt er al gek van. Schoonmaken, in stukjes snijden en dan drogen, ligt hier al behoorlijk vol met stukjes drogende paddestoel (enkel boleten). En dan lekkere smazenice maken, of bramboracka... Zalig hoor...
karolina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-10-07, 10:35   #44
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
of in plakken snijden, dan paneren en bakken als een schnitzel!!

ook erg lekker. misschien een welkome afwisseling voor je man?

wij gaan direct hier in NL het bos in en komen zeker ook terug met een aantal paddeNstoelen.

smakelijk!
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-10-07, 11:19   #45
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Wij zijn de enigen die nog OP de paden lopen met onze honden!
Heb van onze buren een korte cursus gehad en wat verdere informatie opgezocht want er zitten best veel paddestoelen bij die giftig zijn,als ik twijfel loop ik even bij de buren langs voor de zekerheid,stel dat je gaat strekken zeg...
Ik hou het ook bij de boleten waaronder eekhoorntjesbrood,smaakt oa heerlijk in goulash,soepen en roerbakschotels.
Ik ga vanmiddag nog even het bos hierachter in waar echt niemand komt,staat er vol, dus ga ik ze meteen drogen zodat ik een mooie voorraad voor de winter hebt.
In sommige soorten zit er wel eens een wormpje(s),hoe doen jullie dat?
Gewoon opeten(brrr) of anders?
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-10-07, 11:32   #46
Volwaardig Lid

karolina's avatar

Nationaliteit:
als je de paddestoel in stukjes snijdt, dan zie je soms gaatjes, dat zijn tekenen van wormen, als je de gaatjes er mooi uitsnijdt en enkel de onaangetaste stukjes houdt, zal je zeker geen worm in je mond krijgen
Boleten zijn het makkelijkst om geen twijfel te hebben, bruine hoed en witte of gele buisjes. Enkel opletten van de satansboleet en de bittere boleet, die hebben roodachtige buisjes en zijn giftig. Bij twijfel volstaat het er eens kort in te bijten, bij bittere of slechte smaal gewoon weggooien. Ook belangrijk voor het bosbehoud, is de paddestoelen niet uit te trekken met wortel, maar ze met een mesje af te snijden. Zo blijft de paddestoel in het bos en keert terug.
karolina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-10-07, 12:16   #47
Super Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Josef schreef:
Bericht bekijken
wij gaan direct hier in NL het bos in en komen zeker ook terug met een aantal paddeNstoelen.
Ik geloof dat paddenstoelen plukken in Nederland niet mag....

...Volgens persvoorlichter Bert Top van de politie Noord- en Oost-Gelderland houden steeds meer Polen zich bezig met het illegaal plukken van paddestoelen. Top: ‘Het waren eerder vooral Duitsers. Nu Polen in ons land werken, kom je ze ook tegen in de natuur.’

...Aanleiding is de aanhouding van een 30-jarige Poolse vrouw in Ermelo afgelopen weekend. De vrouw, afkomstig uit Ogre, werd betrapt in een bosperceel bij Ermelo. Ze kreeg een boete van honderd euro...
(Bron Zibb.nl)Wel een bericht van twee jaar geleden overigens.

Laatst aangepast door Lina; 07-10-07 om 12:24.
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-10-07, 12:56   #48
Actief Lid

gerrit's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
karolina schreef:
Bericht bekijken
Hun favoriete plek is hun grootste geheim.
Inderdaad dat verhaal hoorden wij van onze buren ook.De Tsjechen bewaren hun ontdekte plekje(s) angstvallig voor de "concurrenten"...
Prachtig toch om zo'n volkstraditie mee te maken?
En ook nog de kunst om de eetbare er tussenuit te halen.Ik waag me er maar niet aan en vertrouw op de kennis van onze buren als die met een portie langs komen.

Gerrit
gerrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-10-07, 12:59   #49
Nieuw Lid

hansdovis's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lina schreef:
Bericht bekijken
Ik geloof dat paddenstoelen plukken in Nederland niet mag....
Alle paddestoelen in Nederland zijn beschermd.
Plukken verboden.
hans
hansdovis is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-10-07, 13:01   #50
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
@Lina: ach er mag zoveel niet. in NL is dit verbod vooral bedoelt om niet te veel mensen buiten de paden te laten treden. (wellicht ook omdat men denkt dat de paddenstoel zou uitsterven... wat onzin is, anders was er in Tsjechie ook geen meer te vinden!)

@hansdovis: ik heb nog nergens in de wet kunnen vinden dat alle paddenstoelen beschermd zijn. jij wel? ik houd me anders aanbevolen voor de link!
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels