|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#63 |
|
VIP Lid
|
Auto's
Ja, nog even een korte.'(1992 of zo) Ik rij bij Sonja en Jozef , in Litvinov / Mezibori door een bochtje, vlak bij de flat. Asfalteren kunnen ze goed daar! Alleen de putten blijven op het niveau van jaren geleden. Ik maak de bocht naar hun flat, en hoor / voel dat er iets mis is. Mijn raam (bestuurderskant) valt in 1 keer naar beneden. Een putje dus. Raam kan niet meer omhoog'. Alles uit de auto gehaald, we zien morgen wel verder. Volgende dag. Teplice. Garage, geen probleem. Maar wat moet je met een citroen BX in dat land! Geen onderdelen te krijgen! Kortom: De monteur heeft met een stukje oude fietsketting de boel gerepareerd, was 3 uur bezig. Zijn baas vraagt de hoofdprijs: 280 kronen. We hebben nog jaren met deze auto gereden. Totdat het rechter raam naar beneden viel (dus het andere raam voor). Toen maar ingeruild.
Carlo.
|
|
|
#64 | |
|
Forum Freak
|
Citaat:
![]()
|
|
|
|
|
#65 |
|
VIP Lid
|
Even ruzie
Sorry, ik moet toch weer even beginnen over de camping "Dolce Vita" bij Trutnov. 1992, of zo. Op deze camping is een groot restaurant. Nog nooit gegeten daar. Een keer, moet de eerste zijn. We zaten een beetje aan het eind van de zaal. (volgens mij, stond daar toen ook een biljard). Aan een tafel, voor ons, zit een Nederlands echtpaar. Wij bestellen het eten, en de drankjes. 2 cola en 1 glas rode wijn. De bediende / ober spreekt redelijk Duits. Vakantiekracht ofzo. De toko is behoorlijk vol. Vlak voordat wij het eten krijgen, rekent het echtpaar af. Ik hoor ze nog zeggen 2 wijn, 90 kronen, dat klopt niet. Maar ja, alles is goedkoop. dus zij betalen de rekening. Kijk, daar kan ik dus niet tegen!!! Ik bestel een 2-de glas wijn. Het eten is zeer matig. Ik vraag de rekening. Ik kijk eens goed, en ja hoor: 2 wijn----90 kronen!( Een normaal gerecht, zonder patat, kost 50 kronen!! ). Dus ik vraag in het Duits, heel luid, de kaart. Mijn vriendin ziet de bui al hangen, en verlaat met onze Niels het pand. De arme ober. in de val. Ik kon het wel in het Nederlands doen, maar dat verstaat hij niet. Ik denk dat 90% van de andere eters, Nl-ers waren. Campinggasten. Maar goed, hij komt met een kaart. De ontbijtkaart. Staat geen wijn op, natuurlijk! Verder zijn alle andere kaarten opeens verdwenen. Ik maak hem, heel luid en duidelijk ,kenbaar dat ik naar de receptie van de camping zal gaan, en iedere Nl-er op de camping zal waarschuwen voor hem. Ik hoef alleen het eten te betalen. Zelfs de cola was gratis. Ik naar buiten. Ik loop 25 meter, vlak bij het meer, staat hij opeens voor mij, met een biljet van 100 kronen in zijn hand. Of ik er maar verder geen zaak van zou willen maken. Ik heb hem uitgelegd dat het verschil in de prijs van de wijn, ongeveer zijn fooi zou kunnen zijn. Kleine levensles voor die, verder best wel aardige, jongen. Ik heb er nooit meer gegeten!
Carlo.
|
|
|
#66 |
|
VIP Lid
|
Esthertje
Nu begrijp ik pas waarom er een spaarvarkentje achter jouw naam staat, en bij mij niet!!! Ik hoop voor jullie, dat het weer een goed seizoen wordt!!! Je kent mij verder niet, maar neem van mij aan, dat ik het meen!!
Carlo.
|
|
|
#67 |
|
Actief Lid
|
Wel wat dom van die ober. Toch jammer dat je er niet nog een keer bent gaan eten. Waarschijnlijk had hij jou dan herkend en gelijk voor alle gasten een juiste prijs berekend.
Ik geniet van je verhalen Char. Groetjes Gerda
|
|
|
|
#68 |
|
VIP Lid
|
Dachovy / Dachova ?
Het verhaal over de ruzie op de camping "Dolce Vita" heeft natuurlijk een voorgeschiedenis. 1988. Tussen Horice en Miletin ligt een plaatsje Dachova?. Dat zijn 6 huizen, een restaurant, en een heel groot natuurzwembad. Het zwembad is al heel oud. De zwem/verkleedhokjes stammen uit, rond 1910. ( ik heb er digitale foto's van, (2007) maar ik weet niet hoe ik die op dit forum krijg) In een woord: Schitterend!! Maar goed, wij gaan daar eten in het restaurant. (1988) Mooi weer. Dus buiten op het terras. ( En 1 kroon is 5.2 oude centen, dus om het geld gaat het niet!! ) Ze hebben, tot onze verrassing, 2 kaarten. Een Duitse en een Tsjechische. Voor die tijd heel ongebruikelijk, maar dat zal wel iets te maken hebben met de internationale straatraces, die daar jaarlijks gehouden worden..... Met de kaarten hebben ze 1 fout gemaakt. Alle gerechten zijn genummerd. (net zoals bij de chinees in Holland). Wij bestellen uit de Duitse kaart. Hoofdgerechten 20 kronen duurder!! Goed eten. Echt goed dus!! Volgende dag. (ik had de oude, geschreven, rekening nog bij me), Ik vraag om de Tsjechische kaart, en bestel precies hetzelfde, als de dag daarvoor. Makkelijk met die nummers. Zijn we wel even 60 kronen goedkoper uit!! Het verschil als fooi gegeven. En voordat iemand gaat roepen dat ik een centennaaier ben, centen bestaan niet meer, en over 1 of 2 jaar hebben ze ook geen hellers meer in Tsjechie.
Carlo.
Dat zeg ik!!...voor Vrienden: ...Char Bericht 07-10-07 om 01:55 aangepast door char. Reden: Typisch een typefout |
|
|
|
|
|
|
|
#69 | |
|
Forum Freak
|
Citaat:
Wij waren gewoon een stuk aan het rondrijden en wilden onderweg wat eten in een klein restaurantje. De vrouw die ons bediende sprak alleen Tsjechisch en wij, toendertijd, helemaal niet. Maar ze had wel een Duitstalige menukaart voor ons. Dus er werd een gerecht uitgezocht en de mevrouw telde eerst op die Duitse kaart uit welk gerecht dit was. Daarna telde ze ook op de Tsjechische kaart uit welk gerecht dit was. Na een tijdje werd het eten gebracht: Een paar stevige karbonades belegd met heel veel schijfjes knoflook. Maar dat hadden we toch niet besteld op die Duitse kaart. Dus na het eten toch maar even de beide kaarten en het woordenboekje erbij genomen. Wat bleek: Op de Duitstalige kaart was de vertaler 1 gerecht vergeten te noteren. En jaren later praten we nog regelmatig over deze heerlijke knoflook-karbonades. ![]() |
|
|
|
|
|
|
#70 | ||
|
Forum Freak
|
Citaat:
Citaat:
Maar jij snapt mij even niet denk ik, maar dat geeft niet, even goede vrienden. Ga door met je verhalen, ik vind het leuk ze te lezen.
|
|
|