het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 05-10-07, 13:21   #1
cor
Super Lid

Nationaliteit:
As van een overledene verstrooien in Tsjechië

kan iemand mij info geven over wat er wel niet mag in cz t.o.v.asverstrooien van een overledene anders dan bij een crematorium?
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-10-07, 18:53   #2
Actief Lid

doni's avatar

Nationaliteit:
Gewoon verstrooien en niets geen vergunning aanvragen, brengt alleen maar verdriet als het niet mag.......
De overleden persoon zijn/haar wens inwilligen en gewoon doen!!
Je zal versteld zijn van het gevoel dat je krijgt, verdriet, blijheid en saamhorigheid met de aanwezigen.
Succes

Gegroet, Doni
doni is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-10-07, 18:56   #3
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
cor schreef:
Bericht bekijken
kan iemand mij info geven over wat er wel niet mag in cz t.o.v.asverstrooien van een overledene anders dan bij een crematorium?

Je laat het potje met as rustig thuiskomen en je bepaalt zelf wanneer en waar je de as wil verstrooien. Hier hoeft geen enkele instantie iets van te weten. Wat niet weet wat niet deert.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-10-07, 19:00   #4
Super Lid

Maria's avatar

ik heb dezelfde mening, gewoon doen waar jij je goed bij voelt.
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-10-07, 19:08   #5
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Maar met al deze meningen is cor's vraag, wat er wettelijk gezien wel en niet mag in Tsjechië, niet beantwoord...
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-10-07, 19:37   #6
Actief Lid

moesti's avatar

Nationaliteit:
zonder vragen en handelen volgens je gevoel en de wens van degene die je verloren hebt. Dan hoef je je verder nooit niets te beklagen.
Het allerbeste.
moesti is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-10-07, 21:59   #7
Sas
Super Lid

Nationaliteit:
Ik kan mij voorstellen dat je zoiets graag wilt en vooral als het de wens van de overledene is maar toch vind ik het niet kunnen. Ik vind het een beetje luguber wetende dat je over "iemand" heen loopt of in je tuin hebt liggen. Ik heb bijv. een ketting met daaraan een hartje en daarin wat as van mn vader zn overleden vrouw. Ik heb het aangenomen maar ik kan het niet dragen. Ik weet heeft nix met het verstrooien van het as te maken, maar tsja ...
Sas is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-10-07, 22:08   #8
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Ik kan je helaas ook geen antwoord geven wat er wel en niet mag en bij wet geregeld is, maar mijn gevoel zegt dat je dat niet zomaar overal mag of kan uitstrooien. Misschien boven een meertje of boven op een berg, maar om overal nou te pas en te onpas as van overleden mensen rond te strooien vind ik een beetje respectloos. Dan zou je situaties kunnen krijgen vergelijkend met een fanfarekorps die over een begraafplaats dendert. Nee, ik hoop dat daar speciale aangewezen plekjes voor zijn. Maar kan je dit niet gewoon bij een gemeente navragen.
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-10-07, 22:33   #9
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Ik kan je bezwaren voorstellen, Esther. Maar vaak heeft de overledene bij leven al aangegeven waar zijn as verstrooid moet worden. Dat is vaak een plaats waar de overleden (zeer) goede herinneringen aan heeft. Ik kan me ook best voorstellen dat sommige plaatsen nou niet direct aan te bevelen zijn, bijvoorbeeld het stadion van de AJAX-(of andere club)supporter. Maar als het een voor iedereen intiem plaatsje is waar de as verstrooid moet worden dan hebben ze mijn zegen, met of zonder vergunning.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-10-07, 23:17   #10
cor
Super Lid

Nationaliteit:
ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om op deze vraag,wettelijk gezien,vooralsnog antwoord te geven.tot zover bedankt voor de antwoorden en gedachtes over dit antwoord.we moeten er maar goed over nadenken hoe te handelen.
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels