het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 23-09-07, 09:00   #1
Volwaardig Lid

hendrik1982's avatar

Nationaliteit:
Ervaringen met verkrijgen hogere hypotheek?

Na een beetje speurwerk hebben we ons droom hotel in Tsjechië gevonden. Een pracht hotel in uitstekende staat waarin we vanaf de eerste dag zo kunnen starten.

We hebben daarom meteen een mailtje naar de (Nederlandse) makelaar gestuurd met de vraag ons wat meer informatie te sturen. Tevens hebben we een indicatie van de vraagprijs gevraagd. 24.000.000 krone VON maar dan heb je ook echt wat.

We zijn nog steeds erg onder de indruk en hebben op 13 oktober een afspraak met de makelaar op de Second Home International beurs in de jaarbeurs in Utrecht en op 3 november gaan we weer naar Tsjechië om alles met eigen ogen te bezichtigen.

We hebben het er veel over met onze vrienden en familie en steeds krijgen we weer te horen dat het moeilijk zou worden om voor dat bedrag een hypotheek te krijgen. We kunnen een leuke zakcent meenemen waarmee we ons de eerst periode goed kunnen redden en de vaste lasten kunnen betalen. Daarnaast hebben we een schatting gemaakt dat we gemiddeld 4 nachten per maand vol moeten zitten om de vaste lasten te kunnen betalen.

Kortom we zijn van plan een SRO op te richten en hopen aan de hand van de cijfers van het hotel van de voorgaande jaren een hypotheek te kunnen krijgen waarmee we de gehele aankoopsom kunnen betalen. Heeft iemand hier misschien al wat ervaring mee? Of een aantal goede tips?
hendrik1982 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-09-07, 11:31   #2
Actief Lid

Nationaliteit:
het is inderdaad zo dat als je een hypotheek wilt je met de boekhouding van de voorgaande jaren naar de bank moet.
maar dit is als je al een bestaande sro hebt. dus zul je zelf eens bij een tsjechische bank langs moeten gaan.
maar bij dit bedrag zou ik knap zenuwachtig worden hier in cz.
ik hoop dat je al wat jaren ervaring hebt in dit land???
ongelooflijk dat je maar 4 nachten per maand vol hoeft te zitten.
weet je zeker dat dit juist berekend is ?
ik schat toch gauw op 350000 kc kosten per maand.
en met die prijzen van overnachting hier.
en een goedlopend hotel wordt niet zomaar verkocht aan een nederlander.
mocht je hulp nodig hebben kun je altijd een pm sturen
heel heel heel veel succes
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-09-07, 12:25   #3
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Rekenvoorbeeld: Kc 24.000.000,-- voor 5% is Kc 1.200.000,-- per jaar, is Kc 100.000,-- per maand (euro 3500,--)
Dit is alleen rente en dan komt er nog aflossing van de hypotheek bij
Kc 24.000.000,-- voor max. 15 jaar dus het eerste jaar is dat ca.
Kc 130.000,-- per maand (euro 4500,--) totaal euro 8000,-- per maand aan hypotheekkosten.
Volgens mij hebben ze hier alleen annuiteitenhypotheek, dus rente en aflossing betalen
En de andere vaste kosten elektra, verzekering etc. komt daar dan nog bij.

Of heb ik het helemaal verkeerd!!!!!!!
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-09-07, 15:25   #4
Actief Lid

Nationaliteit:
ik keek naar hypotecni banka met volgende uitkomst.
ook met een eigen investering moet dit weer terugverdient worden.
zelf denk ik dat je nog hoger uitkomt. ik ben al eens met zo'n project bezig geweest . kreeg bijna een hartaanval
reken jezelf niet rijk.

Typ hypotéky: Klasická hypotékaCena nemovitosti: 24 000 000 KčVýše úvěru: 24 000 000 KčDoba fixace: 1 letÚroková sazba: 4.58%Splatnost: 10 letMěsíčni splátka:249 659 Kč
Oud 23-09-07, 16:24   #5
Volwaardig Lid

hendrik1982's avatar

Nationaliteit:
Kun je maximaal een hypotheek krijgen voor 15 jaar? We gingen er eigenlijk vanuit dat we een hypotheek kunnen krijgen voor 30 jaar.

Tevens is er toch een mogelijkheid om de rente gelijkmatig te spreiden over de duur van de hypotheek? Waardoor je een vaste maandlast krijgt.

Waanneer we dezelfde prijzen hanteren als de huidige eigenaar zouden we een maximale omzet aan de kamers kunnen halen van zo’n 20.000 kronen per nacht. Daar overheen komt natuurlijk nog het eten en drinken, gebruik tennisbanen, sauna etc. Maar inderdaad 4 nachten is misschien wel wat erg positief.

Via een Nederlandse website heb ik een maandlast berekening gedaan:

Uw maandlasten

De indicatieve bruto en netto maandlast op basis van uw ingevoerde gegevens bedraagt:

Bruto maandlast
€ 4.284

Fiscaal voordeel
€ 1.577
-

Netto maandlast
€ 2.707

De bruto maandlast is het bedrag dat u maandelijks per bank- of girorekening betaalt. Het fiscale voordeel (hypotheekrenteaftrek) ontvangt u maandelijks (of jaarlijks) van de belastingdienst. De bruto maandlast verminderd met deze teruggave is uw netto maandlast.

Uitgangspunten
Bij de berekening van uw maandlast gelden de volgende uitgangspunten:
De looptijd van de hypotheek bedraagt 30 jaar. Er wordt gerekend met een 6-jaars rentetarief. Bij hypotheekbedragen tot € 265.000 geldt het NHG-rentetarief. Boven de € 265.000 is gerekend met een toptarief (125% van de executiewaarde). De maandlast is inclusief het eigenwoningforfait (belasting). De overlijdensrisicodekking geldt voor het niet-aflossingsvrije deel van de hypotheek en is niet berekend voor de partner.
hendrik1982 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-09-07, 16:41   #6
Actief Lid

Nationaliteit:
hier een met 30 jr
Typ hypotéky: Klasická hypotékaCena nemovitosti: 24000000Výše úvěru: 24 000 000 KčDoba fixace: 1 letÚroková sazba: 4.58%
letMěsíčni splátka:122 748 Kč
Splatnost: 30

rente is hier zeer moeilijk aftrekbaar. maar nog steeds, een redelijk gebouw vraagt minimaal 50000 kc energie per maand personeel
20000 kc per persoon, reparaties, onvoorziene uitgaven ,machines,onderhoud etc.
als het een goed lopend hotel zou zijn .zou het a:nooit verkocht worden b:verhuurd worden zg. risico afwend constructie.
of vele andere creatieve mogelijkheden.
vraag het jaaroverzicht maar aan bij financi urad.
Oud 23-09-07, 21:02   #7
Actief Lid

perun's avatar

Nationaliteit:
hendrik, zelf ben ik 3 jaar geleden bezig geweest met mijn droom om ook een hotel te starten in CZ. Helaas is het (tot nu toe) nog niet bewaarheid.

graag wil ik twee dingen aan je kwijt
1) DENK verdomd goed na
2) LAAT JE NIET GEK MAKEN, door alles en iedereen die zeggen dat je moet nadenken en lopen te miepen of het wel verstandig is. ten slotte moet je iets durven en zonder risico gebeurt er niks.

maar voordat je naar aanleiding van mijn 2de punt nu direct de koop sluit:
Tsjechie is een bijzonder land. zonder te snappen hoe "het" werkt in CZ is het nemen van een risico van ca 1 miljoen euries (want dat gaat het je zeker kosten) heel erg risico vol.
alles is natuurlijk afhankelijk van locatie, soort hotel etc....
maar belangrijkste wat heb jij mee te nemen behalve geld. Hoe groot is je ervaring, doorzettings en ontwikkelingsvermogen??

maar als besluit: Hendrik, petje af voor de moed om er voor te gaan en laat je niet gek maken (ook niet door positieve verkoop praatjes)

Perun (rene)
perun is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-09-07, 11:03   #8
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Mozes kriebel, met zulke maandlasten ben ik benieuwd welk tarief je gaat rekenen per persoon, per nacht.
Ik kan je helaas ( ) geen advies geven over hypotheken, wij hebben gelukkig zonder hypotheek ons huis kunnen kopen. Overigens was dat maar goed ook, want ik geloof niet dat wij aflossing en rente naast alle andere vaste lasten zouden kunnen betalen van onze inkomsten uit het pension (+ nevenactiviteiten).
Hiernaast heeft mijn vriend een eigen bouwbedrijfje, zodoende alle inkomsten opgeteld, komen we er wel.
Maar desalniettemin wens ik je alle succes van de wereld! Ik hoop da je ons op de hoogte houdt van de ontwikkelingen.
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels