|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#11 |
|
Actief Lid
|
lijkt me wanneer je een s.r.o. hebt met als doelstelling "verhuur onroerende zaak" dat de verhuuropbrengsten omzet zijn... hoe moet de s.r.o. anders aan haar "inkomen" komen....
het is overigens niet zo dat je een bepaalde omzet MOET maken elke s.r.o. kan een b.t.w. nummer aanvragen en b.t.w. terugvorderen het is echter zo dat, vanaf 1 miljoen czk omzet, er geen sprake is meer van een keuze je moet dan een b.t.w. nummer aanvragen. hier zijn veel misverstanden over en wij kregen destijds van onze "makelaar" ook tegenstrijdige informatie. de juiste informatie heb ik toen van onze boekhouder gekregen. ron |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nieuw Lid
|
Btw
Zoals gezegd, als je een s.r.o. voert uitsluitend voor verhuur van je woning kom je niet in aanmerking voor verrekening van btw. Verhuur wordt niet als een btw-plichtige bedrijfsactiviteit gezien. Indien er iemand is die dat wel voor elkaar heeft gekregen (legaal) hou ik me aanbevolen.
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Actief Lid
|
ik ken er legio... maar bijvoorbeeld forumlid willem II die heeft er ook al eens over geschreven op dit forum.
verhuur is belast met 5% btw als je ook een btw nummer hebt. heb je geen btw nummer dan hoef je ook geen btw in rekening te brengen. wij hebben er voor gekozen om geen btw nummer aan te vragen en brengen de huurders dus ook geen btw in rekening. ron |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nieuw Lid
|
Btw
Even voor de goede orde. Ik heb geen s.r.o. en doe alles zonder btw. Je hebt alleen voordeel met btw als je exploitatie negatief is. Immers zodra je meer opbrengsten dan kosten hebt is btw een nadeel. Mijn overweging was gericht op terugvorderen van de btw in de aankoopprijs. Zou ik gaan verkopen dan zal ik btw moeten betalen. Daar we allemaal meeropbrengsten willen zal dit (nog afgezien van de komende stijging van 5 naar 19%) alleen maar nadelig zijn.
Als je kijkt op pagina 161 van het boek Mondi Algemeen (speciaal voor eigenaren internationaal onroerend goed) staat het btw verhaal omschreven. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
VIP Lid
|
Over de verhuur ( naar de klant toe ) is de BTW inderdaad 5%, over de winst is dit echter 19%.
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Actief Lid
|
ja 5% hanteert mijn cz boekhouder en die kan het weten lijkt me.
waarom over de winst 19% moet worden geheven is mij een raadsel en klopt ook niet. elke "dienst" valt in bepaald tarief OF 5% OF 19%. over winst moet je vennootschapsbelasting betalen (als je een s.r.o. hebt) maar niet nog eens b.t.w.... ron |
|
|
|