het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 15-09-07, 16:38   #1
Actief Lid

gerrit's avatar

Nationaliteit:
Statiegeld op kunststof flessen?

Van mijn buurman hoorde ik dat Tsjechie ook plannen heeft om statiegeld te heffen op de lege plastic flessen.Klopt dit verhaal?
Het zou in ieder geval een prima oplossing zijn voor al die vervuiling langs de weg( parkeerterreinen)
Gerrit
gerrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-09-07, 17:13   #2
Volwaardig Lid

Noiseboy's avatar

Nationaliteit:
Volgens mij is die maatregel een onderdeel van de europese milieu-wetgeving. Dus Tsjechië moet ook aan de statie-flessen
Noiseboy is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-09-07, 18:48   #3
Actief Lid

judith's avatar

Nationaliteit:
beetje off topic maar in mijn ogen nog steeds grappig...

toen mijn (tsjechische) schoonouders een aantal jaar geleden bij ons in amsterdam logeerden verveelden zij zich als mijn man en ik overdag aan het werk waren. dus werd er flink gepoetst in ons huis. zo hadden zij ook op een dag het balkon geveegd en gedweild. en de balkonkast even opgeruimd: alle lege (statiegeld) flessen bij de vuilnis aan de straat gezet. er stonden zeker genoeg flessen om 1x de zaterdagboodschappen van te betalen....
judith is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-09-07, 19:15   #4
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Ach gossie!! En.... heb je het ze verteld??
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-09-07, 23:37   #5
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Ik ben bang dat we hier in Nederland, i.v.m. EU- regels juist afgaan van statiegeld op "Petflessen"!! De reden is simpel: In Nederland hebben we het statiegeldsysteem. Een buitenlandse firma wil graag in NL zijn frisdrank kwijt, het liefst in 1,5 liter flessen. Laten we zeggen dat dit een Tsjechische firma is. Dan vallen ze qua nederlandse wetten onder het statiegeldsysteem. Cola, of zo. De prijs van het vervoer van een volle vrachtwagen met cola is nog net te betalen, maar de retourvracht met lege flessen niet!! Een "Petfles" gaat ongeveer 8 maal mee. Het "snuffellen ", spoelen , en verder gereed maken voor hervulling is te kostbaar. Dus zegt Brussel: oneerlijke concurentie! Gevolg: Helaas voor het millieu, geen statiegeld meer. (in het kader van de recycling zijn de flessen hier al een stuk lichter, dunner, geworden) Overigens staat vlak bij ons huis, in Tsjechie een "Plasticbak". Ik maak er weinig gebruik van. Wel van de "Becherovka-bak". Zo kan het ook lopen.
Carlo.
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-09-07, 12:33   #6
VIP Lid

Laura's avatar

Nationaliteit:
In Tsjechie wordt het afval wel goed gescheiden. Je hebt allemaal verschillende bakken ervoor.
Laura is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-09-07, 15:41   #7
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Ik vind die plasticbakken juist wel heel goed, als je kijkt hoeveel plastic er hier bij het gewone afval gaat, dat kan in Tsjechie dus allemaal in die bak, niet alleen de plastic flessen.
Maar wat nu het beste is wat betrefd het milieu????
jolanda berben is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-09-07, 15:54   #8
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Probleem is wel dat al die plastiekafval achteraf ook nog eens moet gesorteerd worden. De verwerking van al deze afval kan niet wanneer alles door elkaar steekt. Een Pet fles is iets totaal anders dan een PE folie. En een PVC elektrabuis is weer iets anders, en zo zijn er honderden verschillende soorten "plastiek".

Plastiek is trouwens een volledig verkeerd woord, kunststof dat is de enige juiste benaming.
Freddy2005 is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-09-07, 20:30   #9
Actief Lid

moesti's avatar

Nationaliteit:
inderdaad Freddy, we moeten bijna universiteit gedaan hebben om goed te kunnen selecteren... Soms vraag ik me af waarom ze ons als consument voor dat probleem stellen.
zou Europa nu eens geen wetgeving kunnen opleggen aan de producenten ? Dat zou veel eenvoudiger zijn 'denk ik)
moesti is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-09-07, 08:38   #10
Super Lid

noekie14's avatar

Nationaliteit:
een plasticbak vind ik een goed idee. in nederland ook doen. nog een bak in je achtertuin en dan een blauwe.
noekie14 is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels