![]() |
|
|
#1 |
|
VIP Lid
|
Werken in Praag
Ik weet dat er genoeg onderwerpen over zijn maar in mijn geval liggen bepaalde dingen een beetje anders met name omdat ik half NL/CZ ben dus ik hoop eigenlijk dat er iemand is die mij er het een en anders over kan vertellen.
Het zit namelijk zo, ik wil/kan misschien voor Sky europe gaan werken. Daarvoor zou ik in Praag moeten gaan wonen. Ik ben half NL half CZ. Ik heb alleen een Nederlands paspoort. Hoe zou ik een Tsjechisch paspoort aan kunnen vragen en is het uberhaupt nodig om daar te werken? Kan ik met een Nederlands paspoort en een Tsjechisch verblijf een "Ceska obcanka" aanvragen of is dit zowiezo niet nodig? Ik zou namelijk niet weten waar te beginnen mocht het zo ver komen dat ik daar ga werken. Wat moet er vooral voor geregeld worden, zijn dingen voor mij anders/makkelijker omdat ik 50/50 ben? Raden jullie het aan om een daarvoor eventueel speciaal een Tsjechisch paspoort te laten maken of is het weer onnodig geregel en papierwerk? Alle info is welkom! tnx! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Lid
|
Ik zou gewoon op je NL paspoort hier naar toe gaan. Waarom zou je de moeite nemen om al een 2e paspoort erbij te nemen?
Op basis van je contract EN je NL paspoort krijg je een keurig visumboekje, wat een paar jaar geldig is. Tenzij je wellicht andere redenen hebt, die mij niet bekend zijn. Anders zou ik gewoon NL blijven. Doe ik al jaren, en is uitstekend te doen. Obcanka heb ik dus niet nodig; ook mijn NL rijbewijs is/blijft hier gewoon geldig. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
VIP Lid
|
Ik wil niets zeggen, maar volgens mij kun je niet en NL nationaliteit hebben en CZ. Als je uit een NL en een CZ ouder bent geboren, heb je dubbele nationaliteit van geboorte, dwz tot je achttiende, daarna moet je kiezen. Geen Tsjechische nationalteit = geen paspoort.
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Super Lid
|
Citaat:
Dus ik zou naar de Tsjechische ambassade bellen en zo eens informeren. Heb je wel een Tsjechisch rodne cislo, dan zou ik eerst telefonisch checken of dat (nog) een geldig nummer is. Aan het soort nr is dat te zien. Bespaart je een reis naar Den Haag. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Actief Lid
|
Dat hang af van hoe je de dubbele nationaliteite hebt gekregen (door geboorte, door het trouwen, etc.). Ik weet zeker dat als je de dubbele nationaliteit van geboorte hebt, hoef je het na 18de niet op te geven. Vroeger was het wel zo.
Ik zou Laura wel aanraden om een Tsjechische passport aan te vragen, want dan ben je van af het gedoe meet de vreemdelingenpolitie, het verblijfsvergunning, etc. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
VIP Lid
|
IS het niet een verschil als Tsjechie straks vanaf 1 januari 2008 een schengen land wordt? Volgens mij hoef je dan geen visum meer te hebben als je langer dan 3 maanden daar verblijft of werkt toch?
Maar ik zal dus nooit een Tsjechische " obcanka" kunnen krijgen ook al woon ik daar een tijd maar dan alleen een NL paspoort heb? Ik zou wel een Tsjechisch paspoort kunnen krijgen volgens mijn moeder, ik ben daar ook bekend en kan daar ook een uitreksel van het bevolkings register krijgen daar volgens mijn moedr. Het gaat mij er alleen om of het zin heeft, want het is een hoop geregel en papierwerk. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
VIP Lid
|
Er is nog helemaal niks zeker hoor dat het doorgaat ben nu een beetje aan het informeren enzo, en het is natuurlijk ook wel handig als ik van te vooren een beetje weet hoe alles in zijn werking gaat. Of ze een huis voor me zullen zoeken.. geen idee. Ik zou zowiezo tijdelijk bij mijn oma terrecht kunnen of bij iemand dat is opzich geen probleem tot ik zelf iets zou vinden, daar maak ik me niet zo druk om
![]() |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nieuw Lid
|
Mijn vriendin heeft net enkele sollicitaties achter de rug voor jobs in Praag: bereid je voor op een veel lager loon.
Niet dat dat een reden moet zijn om het niet te doen, maar als je er nog geen idee van hebt, kan het wel even schrikken zijn. Voor haar was het toch min of meer een halvering t.o.v. de Belgische loonnormen. Als je natuurlijk ergens terecht kan en niet moet gaan huren, is dat super! |
|
|
|