|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Tsjechische staat draait de koop van grond terug?
Tot vorige week waren we de trotse eigenaar van een stuk grond in Stepanice(sumava). Na ruim 2 jaar zoeken hadden we een mooi plekje gevonden waar we wat wilden gaan bouwen. We hebben 3 weken geleden getekend en betaald. Bij het koopcontract zat een verklaring van de Gemeente Hartmanice dat er op het stuk grond geen aanspraken meer rustten vanuit de sudeten periode en dat het stuk grond verkocht mocht worden. Passeren bij het kadaster zou nog een paar weken duren.
Nu werden we gebeld dat de koop wordt teruggedraaid, er zijn in dit gebied nog procedures gaande ivm vroeger onteigende grond, zolang dit niet is afgerond mag dit stuk grond niet verkocht worden.Hoe instanties langs elkaar heen kunnen werken. Heeft er iemand ervaring met dit soort zaken? Onderzoek bij het kadaster gaf eerst aan dat het document van de gemeente rechtsgeldig was.De verkoper gaat nu wel tegen de staat procederen maar dit kan maanden tot jaren duren.Voorlopig kunnen wij weer opnieuw beginnen, dus wie weet er een mooi huisje en/of een leuk lapje grond te koop in de Sumava? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
Een nogal verwarrend bericht omdat ik de streek ken. Door wie zijn jullie, en in welke functie hierover gebeld? Bij mijn beste weten zijn er geen enkele rechtsgeldige claims meer. Dit is destijds een regeringsbesluit geweest. Ga dit dus verder uitzoeken en houdt er rekening mee dat de verkoper jullie onkunde uitspeelt voor eigen gewin. Ik zou het wel VET willen schrijven , maar het kadaster heeft het volledige gelijk! en wordt via een notaris bekrachtigd. Heb je/hebben jullie rekening gehouden met de mogelijkheid dat de verkoper geen eigenaar is? Mooie huisjes of lapjes grond zijn overigens in Sumava rijkelijk voorhanden. Het is maar wat je wilt hebben en wat jer mee wilt gaan doen.
Hiermee heb ik jullie wat huiswerk gegeven. Succes! p.s. Als dit het oude militaire spergebied betreft, let dan zeker goed op. Eigenlijk mag daar niets, tenzij.....
|
|
|
#4 |
|
Actief Lid
|
zie je wel....
Ik vind het heel vervelend voor jullie..... maar dit is nu precies een goed voorbeeld van een geval waarin waarschijnlijk op eigen houtje is gehandeld, en niet gewerkt met een goede bemiddelaar, anders had dit allemaal voorkomen kunnen worden....... Maar maak je geen zorgen.... er is nog genoeg te koop......
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
VIP Lid
|
misschien kun je je troosten met de gedachte dat je nooit eigenaar geweest bent. dat ben je in Tsjechie namelijk pas als het onroerend goed op jouw naam in het kadaster staat ingeschreven. dus pas juichen als dat rond is...
en voortaan pas betalen als het kadaster-verhaal rond is (contractueel vastleggen!!). dat hebben wij ook gedaan. heel veel succes met het zoeken en vinden van een nieuw droomobject. ik ken de streek helaas niet, dus kan je hierover geen tips geven. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ik dacht ooit op dit forum ergens gelezen te hebben dat er door vroegere eigenaren geprobeerd is de grond en eventuele toebehoren terug te eisen.
Dit is, na een aantal rechtspraken, niet doorgegaan. Mogelijk heb ik het toendertijd zelf uitgezocht, mijn kotje staat in voormalig Sudeten Duitsland. Ik vermoed dat er wat anders aan de hand is met de grond. Ik ben het eens met hetgeen Zapalky schrijft. Succes met je nieuwe droom. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nieuw Lid
|
Zowel de eigenaar, onze bemiddelaars en de makelaar snappen er niets van. De eigenaar gaat nu procederen tegen de staat omdat er een officiele verklaring is afgegeven door de gemeente Hartmanice en er nu toch een probleem ontstaat tussen 2 officiele instanties waardoor de grond ook voor de eigenaar onverkoopbaar wordt.
We blijven echter optimistisch! Als alles goed loopt krijgen we volgende week het geld weer teruggestort. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Actief Lid
|
Rare zaak, dat moet inderdaad voor de eigenaar best wel rot zijn. Onze grond hebben wij ook van de gemeente gekocht die het op hun beurt van het Pozmkovy fond hadden gekocht en dit alles zonder problemen dus lijkt me echt wel vreemd. Was hij zeker al eigenaar ? of had hij misschien enkel restitutierechten voor die bepaalde grond die hij hoopte zo te kunnen bemachtigen ?
Voor de rest zijn er hier in Sumava zeker genoeg mooie dingen te koop, als ik je van hieruit kan helpen laat je het maar weten. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nieuw Lid
|
Grond is toch gepasseerd
Na lang wachten is de grond toch gepasseerd ook tot verbazing van de verkoper!
Nu zijn we bezig met de projectant om te kijken waar we het huis gaan bouwen, het stuk grond bestaat uit 2 plateau(tjes) van ongeveer 15 m diep en 33 m breed, het hoogte verschil is ong 4 meter. Wij willen natuurlijk graag boven bouwen ivm het uitzicht, de CHKO wil natuurlijk dat we beneden bouwen! Ook al staat er 75 m verder ook een huis op het hoge gedeelte. We hebben geen haast dus laten het de projectant met de chko eerst uitvechten. Wie weet staat er over een jaar een mooi huis in Stepanice(bij Hartmanice) |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Gefeliciteerd.
|
|
|