het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 07-09-07, 21:13   #11
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Dit hebben wij dus meegemaakt....alles was tot in de puntjes geregeld volgens de zoon van de eigenaren die vloeiend Engels sprak,ons kontaktpersoon kon er die dag niet bij zijn...maar er kon niets mis gaan volgens hem.
Tot we bij de bank waren en mijn man het betreffende aankoopbedrag van onze boerderij van onze bankrekening in Nederland over lieten maken....terwijl de baliemedewerkster vertelde dat het geld ieder moment op de rekening van de verkoper kon staan vertelde de notaris aan de zoon dat hij ''iets'' vergeten was,paniek alom omdat de notaris meteen naar zijn kantoor terug moest omdat hij een kleinigheid was vergeten te vermelden in de akte!
Het eerste wat ik tegen mijn man zei was:jij gaat met de notaris mee en de zoon en ik blijf bij de ouders ervan,als 1 van de 2 iets flikt vermoord ik ze!...als ze kwaad hadden gewild waren we gewoon al ons geld kwijt geweest(of was ik op het politiebureau beland)....gelukkig kwam het toch allemaal dik in orde maar wat hebben we hem geknepen zeg!
Wij hebben dus wel degelijk verhalen van vrienden hier in Tsjechie gehoord dat buitenlandse mensen al hun geld kwijt waren geraakt aan mensen die wel kwade bedoelingen hadden,dus wees op uw hoede!
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-09-07, 08:33   #12
Volwaardig Lid

Noiseboy's avatar

Nationaliteit:
Laten we wel wezen, waar gehandeld wordt zijn struikrovers.
Maar het valt allemaal nog wel mee, vindt ik.

Door de jaren heen zijn er een aantal makelaars boven komen drijven op deze site als zijnde betrouwbaar. Hou je daar aan vast, Lubnik.
Ook de keuze voor al of niet de SRO- vorm of de verenigings-optie; beide zijn betrouwbaar als je het maar door de juiste mensen in orde laat brengen.

Wij hebben een huis gevonden door een zoekmachine. Dat huis stond al jaren te koop maar was door de eigenaars/ makelaar nogal onvoordelig gefotografeerd. Ook de beschrijving was summier en nodigde zeker niet uit tot koop. Via Google Earth hadden we ons al een beeld gevormd van de omgeving en daarop was ook een meertje te zien.Toen we zelf gingen kijken viel onze mond open van verbazing. Het huis was in superstaat van onderhoud en stond bovendien aan de rand van het meer! Nog steeds vinden we het ongelooflijk dat het huis zolang te koop heeft kunnen staan door alleen een beroerde foto en beschrijving.

Omdat het al zolang te koop stond kregen we het voor elkaar 25% van de vraagprijs af te dingen.
Dus onze tips in deze: gebruik Google earth om een beter beeld te krijgen van de omgeving en probeer er achter te komen hoelang het object al te koop staat. Dat kan een leuk punt van onderhandeling zijn.
Noiseboy is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-09-07, 09:29   #13
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Je haalt wel 'n punt aan.
Ik zit regelmatig op sites te kijken naar huizen in Tsjechie, en vaak zie je huizen er langere tijd te koop staan, de eerste vraag die dan in me op komt is, "wat is er mis met dat huis?"
Soms dus helemaal niets, en ligt het puur aan de beschrijving en de fotos die 'n makelaar maakt.
jolanda berben is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-09-07, 19:25   #14
Nieuw Lid

Nationaliteit:
ervaring met makelaars

Ik kan je zeker helpen Piet,zonder zich ergens aan vast te leggen.Reageer op bernard@naso.cz en ik zal je niet teleur stellen
Bernard Kulas is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-09-07, 19:55   #15

kukel's avatar

Nationaliteit:
Onze huizenmarkt in NL is overspannen.
Ik denk, zeker weten doe ik dat niet, dat de huizenmarkt in CZ een rustigere markt is.
Dus de woningen staan langer te koop.
Wat zeker meespeelt is dat de Tsjechen naar de steden trekken.
Daar gebeurd het en daar is het werk.
En misschien ook dat ze de kwaliteit van het gebodene onder de maat vinden. Lees: te duur.
En wij? Wij vinden het mooi, romantisch en goedkoop en maken de dromen waar.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-09-07, 21:34   #16
Nieuw Lid

Piet Arling's avatar

Nationaliteit:
Bedankt voor je bericht. Dit is nou waar ik op uit ben. Openheid over de handel en wandel van Makelaars in o.m. Tsjechie.

Ik zal je in gedachten houden, Bedankt.

Ik ben meer nieuwsgiering naar de goede ervaringen. Daar kunnen we ons voordeel mee doen. Ik ga niet met een makelaar in zee als ik geen ref. heb van hem.
Piet Arling is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-09-07, 22:15   #17
Actief Lid

Yvonne Roelofsen's avatar

Nationaliteit:
piet,

wat ik zo op het internet heb gezien komt bijvoorbeeld een "giant real estate" altijd wel goed naar voren en ook "beste investering" en "eureality"
het is ook een optie om te bekijken of je het niet zelf kan doen... speuren op het internet en proberen aanvullende informatie bij verkopende makelaar te krijgen, bezichtiging regelen en dan daarna het e.e.a. door een advokaat laten afhandelen, op dit forum is hier al veel over geschreven.

suc6,

ron
Yvonne Roelofsen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-09-07, 10:09   #18
Actief Lid

boeda's avatar

Nationaliteit:
Onze koop en makelaars ervaring

Vanaf 1995 komen wij zeer regelmatig in Tsjechië. Vooral Praag heeft sindsdien een verslavende werking op ons gehad. Als uit de hand gelopen hobby organiseren wij busreizen naar Parijs. In 2000 zijn we ook reizen naar Praag gaan organiseren. Omdat wij iedere keer een ander thema gebruiken, leer je op deze manier een stad van binnen en buiten kennen. Praag had onze harten al gestolen, maar dit werd alleen nog maar sterker. We begonnen te dromen over een huisje in de buurt van Praag (want een tuin vinden wij toch ook wel erg lekker). In mei 2005 waren wij weer met een groep in Praag en zaten met ons hotel naast een makelaarskantoor. Eigenlijk is vanaf die datum bij ons de aankoop van een huis echt gaan leven. Wij zijn gestart met ons enorm goed voor te bereiden. Het boek “Wonen en kopen in Tsjechië” gekocht, Tsjechische makelaarssites bekeken, Second Home beurzen bezocht, contact gezocht met de Nederlandse bemiddelaars/makelaarskantoors, nog een keer naar Tsjechië gegaan en uiteindelijk besloten met Maurits en Astrid “in zee te gaan”. Onze keuze was op hen gevallen, omdat ze allereerst steeds helder waren in de uitleg. Bovendien beviel de leuze van Maurits: “Geen enkele vraag is te dom om te stellen”, ons wel. Op ieder mailtje of telefoontje van ons werd adequaat gereageerd en bovenal maakten ze op ons een zeer betrouwbare en eerlijke indruk.

Uiteindelijk besloten we begin februari 2006 een week naar Tsjechië te gaan om met Maurits en Astrid verschillende objecten te bekijken. Zij hadden een aantal huizen gevonden en wij zelf ook, allemaal in de omgeving van Praag. Februari 2006… De winter in Tsjechië was streng. We hebben foto’s van wegen die niet herkenbaar zijn. Heel Tsjechië leek wel wit! Juist deze omstandigheden waren ideaal om een goede schifting te maken in huizen die wel of niet in aanmerking kwamen voor een aankoop. In sommige huizen kwam de sneeuw naar binnen, andere huizen waren niet bereikbaar met de auto. De omgeving van het Slapy meer hebben we om die reden laten afvallen. Uiteindelijk besloten we drie maanden later nog maar eens terug te komen. Dat we drie maanden later inderdaad terugkwamen, maar nu om de sleutel in ontvangst te nemen, hadden we toen werkelijk niet geloofd. We hadden nog één huis om te bekijken en het klinkt gek, maar ineens was er een “klik”. En ook nog eens bij ons allebei! Dit huis staat in Senohraby u Prahy, 28 kilometer ten zuidoosten van Praag in een schitterende omgeving. Dichtbij Praag, maar ook aan de rand van het bos en de Sazava rivier. Het is voor ons onbegrijpelijk dat deze streek amper door Nederlanders is ontdekt, terwijl er regelmatig leuke en betaalbare huisjes te koop staan (uiteraard is het iets minder goedkoop dan de andere streken in Tsjechië, maar toch nog zeer betaalbaar en je zit hier dan ook wel zeer centraal).

Het is een twee onder één kap woning en 50 meter van het huis is een treinstation, met een rechtstreekse trein naar Praag (hierdoor zijn we ook al regelmatig met het vliegtuig heen en weer geweest, de bereikbaarheid is geweldig, ook vlakbij de E55 ). Astrid en Maurits zijn heel hard voor ons aan de slag gegaan om de koop rond te krijgen. Een S.R.O. moest nog worden opgericht en ga zo maar door. In deze hele fase hadden we het zonder bemiddeling van Astrid en Maurits waarschijnlijk niet meer zien zitten. Er moet zoveel gebeuren en beiden hebben we ook geen baan waarin we te pas en te onpas naar Tsjechië zouden kunnen gaan om dingen te regelen. Al met al ging alles zeer voorspoedig. 8 Mei 2006 kregen we de sleutel van ons huis.

Nu, een jaar later, kijken we terug op een enerverend jaartje. Het huis binnen is inmiddels opgeknapt en ingericht naar onze eigen smaak (uiteindelijk hebben we wel veel dingen uitbesteed), de helft van de tuin is klaar en ziet er pico bello uit. We zijn het afgelopen jaar enorm veel in Tsjechië geweest (ook dankzij de goede verbindingen met het openbaar vervoer en de betaalbare vliegtickets, regelmatig een lang weekend). We hadden niet verwacht dat we zo snel een behoorlijk “netwerk” van contacten in de buurt zouden hebben. Belangrijk, maar ook gewoon heel leuk! Tijdens onze verblijven in Tsjechië hebben we Astrid en Maurits nog regelmatig gezien. Naast hun professionaliteit, ervaren wij hen ook als twee mensen, met wie wij het gewoon goed kunnen vinden. Wij zijn zeer tevreden over de begeleiding van Giant Real Estate. Wilt u meer weten, dan kunt u ons mailen.
boeda is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-09-07, 10:17   #19
Volwaardig Lid

Natelka's avatar

Nationaliteit:
Wij hebben alles zelf gedaan in Tsjechië en, mocht dat te veel van het goede lijken, er zijn hier (op Tsjechie.net) velen te vinden die betrouwbare contactpersonen in Tsjechië weten…

Misschien zelf op internet zoeken naar een leuk pand en een betrouwbare advocaat de afhandeling laten doen is een idee, heb je in ieder geval niet te maken met belangenverstrengeling.

Heel veel succes met alle beslommeringen en geniet van de orientatiefase!!!
Natelka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-09-07, 19:34   #20
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Wij hebben goede ervaringen met de verkopende makelaar in domazlice. Hij heeft alles voor ons geregeld en heeft hier geen extra kosten voor in rekening gebracht (mee naar vreemdelingenpolitie, electra, water, gemeente etc.)
leatos is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels