![]() |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Onze vakantie in Velehradek - Reuzengebergte
Afgelopen zaterdag zijn wij van onze eerste vakantie in Tsjechië huis gekomen. Omdat ik via dit forum de nodige bruikbare informatie gevonden had, leek het mij een goed idee om wat over onze ervaringen te schrijven. Vandaag daarvan het eerste deel: hoe het zo ver is gekomen.
De afgelopen jaren hebben wij beurtelings aan zee of in een bergachtig gebied gekampeerd. Zo waren we al in België (Ardennen, Nieuwpoort), Duitsland (Rügen, Usedom) en Frankrijk (Normandië, Jura). Voor dit jaar hadden we nog duidelijke plannen toen ik eind vorig jaar voor mijn werk naar Praag en Pardubice in Tsjechië moest. Nu waren mijn vrouw en ik in 1990 op huwelijksreis in Praag geweest, maar sindsdien waren we daar maar één keer terug geweest, en wel in 1992. Belangrijk verschil met toen is trouwens dat we nu twee dochters van 13 en 11 jaar hebben. Om een lang verhaal kort te maken: dit jaar zouden we in Tsjechië op vakantie gaan. Een bijkomend probleem was nog, dat wij door privé omstandigheden en de vakantie van de kinderen pas eind augustus op vakantie konden. Daarom werd bedacht om niet te gaan kamperen maar een vakantiehuis te huren. Via internet boekten we huis Vales in Velehradek voor drie weken. Vervolgens ben ik eveneens via internet gaan kijken wat er zoal in de omgeving te doen was, waarbij ik mij ook als lid bij dit forum aangemeld heb. Dat was het voor nu, in het volgende deel zal ik vertellen wat wij in drie weken Tsjechië zoal hebben gedaan en gezien. Groeten, Dolf. Laatst aangepast door dolfbutselaar; 05-09-07 om 22:40. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Actief Lid
|
Ahoj Dolf,
Dat is toevallig! Mijn ouders en mijn broer en zijn gezin hebben dit huisje een ongeveer 4 jaar geleden gehuurd voor een vakantie van een paar weken. Het is niet het meest luxe huisje wat je in CZ kunt huren maar het voldeed zeker, in de tuin stroomt een beekje waar je het bier prima koel in kunt houden. .. Het ligt in een mooie omgeving.Veel plezier in Velehradek en omgeving...
|
|
|
|
#4 | |
|
Nieuw Lid
|
Citaat:
het is hetzelfde huis maar inmiddels is het gerenoveerd en voorzien van een grote koelkast die onze PIVO uitstekend gekoeld heeft. Groeten, Dolf. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nieuw Lid
|
Wat wij de afgelopen weken in Tsjechië hebben gedaan blijkt uit het volgende overzicht:
Zondag 12-08: heenreis via Osnabrück, Dresden en Praag (na 950 km rijden de grootste moeite om in een dorp met 18 huizen ons huis te vinden) Maandag 13-08: Dvur Kralove, stuwmeer bij Bila Tremesna Dinsdag14-08: Pec Pod Snezkou, met de stoeltjeslift naar de Snezka (twee uur in een rij gestaan zonder echt te weten waarom, maar het uitzicht op de Snezka maakte alles goed) Woensdag 15-08: Hruba Skaly, slot Valdstejn Donderdag 16-08: dierentuin van Dvur Kralove (zonder meer een leuke dierentuin, hoewel de safari wat tegenviel) Vrijdag 17-08: ruïne Frydstejn, Turnov Zaterdag 18-08: slot Kuks Zondag 19-08: Prachovske Skaly (prachtige wandeling door dit grillige gebied) Maandag 20-08: Hradec Kralove Dinsdag 21-08: Spindleruv-Mlyn (gewandeld langs de watervallen van de Elbe, maar de grootste waterval niet bereikt) Woensdag 22-08: ruïne Hrad Trosky Donderdag 23-08: spoorwegmuseum in Jaromer, ondergrondse gangen in Josefov, opnieuw Hradec Kralove Vrijdag 24-08: Janske Lazne, met de cabinelift naar de Cerna Hora, Trutnov Zaterdag 25-08: Harrachov (gewandeld naar de Mummlavsky Vodopad watervallen) Zondag 26-08: Adrspachske Skaly (de boottocht over het meertje was een belevenis) Maandag 27-08: Szklarska Poreba [PL], met de stoeltjeslift naar de Szrenica en daarna in Tanvald het historische materieel van de lijn Tanvald – Harrachov bekeken Dinsdag 28-08: Praha (geparkeerd in Cerny Most en met de metro naar het centrum) Woensdag 29-08: Nove Mesto nad Metuji Donderdag 30-08: rondrit door het adelaarsgebergte Orlicke Hory met stop bij Masarykova Chata, Hradec Kralove (’s avonds naar het planetarium waar ons een bijzonder leerzame Engelstalige rondleiding geboden werd, jammer alleen dat het die avond sterk bewolkt was) Vrijdag 31-08: inpakken en een laatste keer naar Dvur Kralove Zaterdag 01-09: terugreis Overigens wil ik Hester bedanken voor de uitgebreide informatie in deze thread. Op basis van die informatie ben ik op internet gaan zoeken, waarbij een verzameling bruikbare links ontstaan is. De meeste van die links heb ik in het overzicht verwerkt. Wie meer wil weten moet zich maar melden. De volgende keer zal ik vertellen waar we niet zijn geweest en komen wat persoonlijke ervaringen aan bod. Groeten, Dolf. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
VIP Lid
|
ja ik ben het helemaal met mayca eens, ik herken wel sommige dingen uit jouw verhaal want die heb ik ook gedaan maar andere zijn helemaal nieuw
|
|
|
|
#9 |
|
Lid
|
Wij hebben een hoop dingen gedaan die jullie ook gedaan hebben. Kijk maar in dezelfde rubriek (hoe was jouw vakantie in Tsjechië) "Boheems paradijs, waanzinnig mooi". Wij vonden de diverse skaly's en kastelen/ruines het mooiste.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nieuw Lid
|
Onze vakantie in Velehradek - deel 3
Hierbij het derde deel van mijn verslag over onze eerste vakantie in Tsjechië. Achteraf gezien was het door ons gehuurde huis gunstig gelegen, waardoor allerlei bezienswaardigheden goed bereikbaar waren. Verder werkte het weer steeds goed mee. Er waren echter ook bezienswaardigheden die we niet hebben bezocht. Eén daarvan was de grot in Bozkov. Weliswaar zijn we wel bij de grot geweest, maar de manier waarop de toegang “geregeld” was heeft ons doen besluiten de grot niet te bezoeken.
Bij Tsjechische bezienswaardigheden is per definitie een bepaald parkeerterrein aanwezig, en ook in Bozkov was dat zo. Vervolgens moest rond een halve kilometer gelopen worden, om bij de ingang van de grot te komen. Daar stond een rij wachtenden voor een enkele kassa, en was er verder geen voor mij leesbare informatie te vinden. Een lichtkrant gaf steeds een tekst in het Tsjechisch weer. Zo nu en dan was er ook een Duitse tekst leesbaar, waarin melding werd gemaakt van wachttijden. Intussen vorderde die rij zeer langzaam, dus erg verrassend was die informatie niet. Toen ik eindelijk aan de beurt was bleek, dat we ons moesten aanmelden voor een later tijdstip. De eerstvolgende gelegenheid zou bijna twee en een half uur later zijn, en daar had ik even geen zin meer in. Verder zijn we wel onderweg geweest naar Pramen Labe, de bron van de Elbe. Nu wandelen we wel graag maar zijn geen kilometervreters. En de kinderen wandelen niet graag en vinden momenteel alles saai. Daarom hadden we bedacht dat we de stoeltjeslift vanuit Szklarska Poreba zouden nemen. Dat was een prima plan, en het uitzicht vanaf de Szrenica was prachtig. Maar helaas hadden we onvoldoende tijd om de bron te bezoeken, aangezien de stoeltjeslift al om 16:00 uur sloot. Daarbij verloopt de weg vanaf de Szrenica direct langs de grens, en vermeldt de bewegwijzering aan de Poolse kant alleen bestemmingen in Polen en niet de vlakbij gelegen Pramen Labe. Bij voorgaande vakanties hadden we geen moeilijkheden met de taal, maar dat was in Tsjechië wel anders. Weliswaar hadden we een boekje “Wat en hoe Tsjechisch” gekocht, maar in de praktijk kun je daarmee maar matig uit de voeten. Allereerst valt het niet mee in zo’n boekje wat te vinden, en vervolgens blijkt niemand mijn beste Tsjechisch te verstaan omdat de uitspraak totaal anders is als wij gewend zijn. Wel bleek het boekje soms erg handig om menukaarten deels te kunnen lezen. Die menukaarten brengt ons vanzelf bij het Tsjechische eten. Uit eten gaan was voor onze begrippen spotgoedkoop en dat hebben we ook veel gedaan. Het eten zelf was overal goed, maar het aanbod is met vlees met aardappelen en aardappelen met vlees wat eenzijdig. Bij die aardappelen smaakt de tartarensaus overigens prima. Omdat ik moest rijden heb ik regelmatig Birell gedronken, maar echt lekker is dat niet. Overigens ben ik niets te kort gekomen en heb ik zo ongeveer alle in Dvur Kralove verkrijgbare biermerken geprobeerd. Het rijden in Tsjechië ging vrijwel probleemloos, hoewel ik erg moest wennen aan het met verlichting rijden. Het gebeurde dan ook regelmatig dat ik er door tegenliggers op werd geattendeerd dat mijn verlichting niet aan was. Zelfs de politie knipperde vriendelijk naar mij. Tsjechische automobilisten gedragen zich overigens met grote regelmaat volslagen idioot. Op de meest onmogelijke punten inhalen, bumperkleven en veel te hard rijden zijn aan de orde van de dag. Ik heb in drie weken meerdere situaties gezien waarbij het nog maar net goed ging. Het grote aantal kruisjes en gedenktekens langs de wegen zegt voldoende. Ik ben trouwens op een heel merkwaardige manier in aanraking met de politie geweest. Bij de terugweg vanaf de Snetzka lag er een portemonnee bij de ingang van de stoeltjeslift. Ik heb die opgeraapt en wilde hem aan een medewerker van de stoeltjeslift geven, maar die had daar duidelijk geen zin in. Vervolgens zijn we eerst gaan eten en daarna ben ik naar de politiepost in Pec Pod Snetzkou gegaan. De daar aanwezige agent sprak echter alleen Tsjechisch dus duurde het even voordat hij mijn bedoelingen begreep. Uiteindelijk heeft hij een collega gebeld die Duits sprak, en aan haar heb ik alles via de telefoon verklaard. Vervolgens moest de inhoud van de portemonnee tot in detail in de computer worden ingevoerd waarna een en ander op een voor mij onleesbaar formulier terecht kwam. Ook dat duurde de nodige tijd, waardoor het flink laat werd voordat we eindelijk naar Velehradek konden vertrekken. Toen ik dit verhaal aan de verhuurders van ons huis vertelde werd mij meteen duidelijk gemaakt dat een Tsjech geen zin heeft in dergelijke rompslomp en dat hij een portemonnee dan ook gewoon zal laten liggen. Dat was het even voor vandaag, de volgende keer zal ik wat meer over de bezochte bezienswaardigheden vertellen, waarbij ik ook zal proberen wat foto’s toe te voegen. Groeten, Dolf. Laatst aangepast door dolfbutselaar; 08-09-07 om 22:59. |
|
|
|