het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 06-09-07, 10:03   #1

kukel's avatar

Nationaliteit:
Huis gekocht in Tsjechië: Spijt?

Waarde forummers,

Ik las net op de weblog van Feijnenbuik de avonturen van een huis kopen.
Daarin lees je ook de vertwijfeling van: waar ben ik qaan begonnen.

Dat gevoel herken ik.
Je bent bezig en denkt, daar komt geen eind aan.
Weg met dat kolere huis.
De boiler valt uit.
Het dak gaat lekken.
De cv stopt er mee.
Waar ben ik aan begonnen?

En dan daarna toch weer genieten.
Blij dat het huis nog je eigendom is.

Zijn er eigelijk nog meer verhalen, of zelfs mensen die afgehaakt zijn.
Dat kan gebeuren, gewoon een droom in deugen.

Dit is niet bedoeld als leedvermaak, maar meer als lering.

Groet van Kukel.

Successen hoor je vaak genoeg, nu de tegenvallers dan maar.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-09-07, 10:34   #2
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Tegenvallers

De bovenverdieping van ons huis (een voormalige boerderij) bleek illegaal te zijn verbouwd

Twee jaar heeft het geduurd om e.e.a. te legaliseren. Hele vakanties zijn opgegaan aan het verkrijgen van stempels bij projektant, elektra, schoorsteen, waterleiding, septic, radonmeting en noem maar op. Uiteindelijk bleek een palafond in de slaapkamer 3 (!) cm te laag te zijn maar dat is door de vingers gezien.

Even later kwamen we er achter (een oproep om te stemmen in de bus) dat er een verstekeling in huis zat.
Dit heerschap was ingeschreven op ons adres met toestemming van de vorige (Nederlandse) eigenaresse. Met veel hulp van buren meneertje opgespoord en naar gemeentehuis gesleept alwaar hij zich heeft laten uitschrijven.

Frustrerende zaken en dan laat ik de SRO perikelen die we hadden met de veelbesproken heer Hutterd nog even buiten beschouwing..

Uiteindelijk heeft 't genot de overhand gehad dus geen spijt maar er waren van die dagen....
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-09-07, 10:37   #3
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Geen spijt.

Nee, geen spijt. Maar wel de vertwijfeling. Het is namelijk niet allemaal rozengeur en maneschijn. Het lijkt zo leuk, een huisje in Tsjechie en DAT is ook leuk. Als je ook de negatieve kanten van een huis in Tsjechie kunt accepteren.

Elke keer weer die reis door Duitsland. Files, oponthoud, pech. Dan bij aankomst; staat het onkruid anderhalve meter hoog in de tuin. Het stucwerk dat vier jaar geleden is aangebracht aan de buitenzijde dondert er al weer af. De septictank die overloopt omdat er teveel gedoucht en gewassen wordt. De aannemer of bouwbedrijf die op zich laat wachten of totaal geen boodschap aan je heeft. De zaken die nooit helemaal zijn afgewerkt.

Maar het is en blijft leuk. Ons eigen huisje met dat mooie uitzicht. De rust en ruimte. De leuke Tsjechische buren. En met de woorden van Macek te spreken; geen geteisem in de buurt.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-09-07, 10:48   #4
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Tot nu toe nog niet, maar ik heb dan ook goede hulp gehad en heb geweldige buren. Ik vind het heerlijk om aldaar te genieten van de rust en de omgeving en wat ik al zo vaak heb gezegt, en ik meen het, hele groepen waar de meeste Nederlanders zich aan ergeren zijn daar niet.
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-09-07, 11:06   #5
Actief Lid

martimmie's avatar

Nationaliteit:
Wij zijn 5 maanden intensief bezig geweest om ons huis en de grond te kopen. Er moet aan ons huis nog veel gebeuren en we gaan vast ook nog tegen veel zaken aanlopen die niet goed zijn.
We hebben inmiddels begrepen dat de voorkant van de Roubenka er geheel uitgelegen heeft en provisorisch weer is neergezet. Ik denk dat het nog een klus gaat worden om dat weer goed te krijgen.
En inderdaad als wij komen staat het gras weer minstens een meter hoog.

Maar het is toch heerlijk om weer lekker rustig buiten bezig te kunnen zijn om alles weer op orde te krijgen. Overal waar ik naar buiten kijk zie ik groen i.p.v. voorbij razende auto's, parkeerplaatsen en een flatgebouw. Ik hoor geen treinen voorbij denderen, maar het mekkeren en blaten van geitjes en schapen. Als ik bij ons het pad uitloop, loop ik zo het bos in. Soms ligt er achter de struiken stiekem een hert te slapen.
Ik zie niet de buurvrouw met een kwaaie kop buiten lopen, maar lieve mensen uit het dorp die hun eitjes komen brengen, waar ik ze heel graag dik voor betaal (ook al hoeft dit niet voor ze). Daana drinken ze gezellig een borreltje met ons.

Dus spijt??? ABSOLUUT NIET!! Ik hou van Tsjechie, van de mensen, van ons huis en alles wat erbij hoort.
martimmie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-09-07, 11:16   #6
Actief Lid

Michel Nas's avatar

Nationaliteit:
Spijt ?

We hebben er al heel lang over nagedacht om ook een huisje te kopen, maar we weten nog niet in welke omgeving, in het zuiden-oosten, in het Reuzengebergte, In Moravie, eigenlijk willen we in iedere kant wel een huis, dus hebben we besloten om 'voorlopig' nog niets te kopen. Hoewel we weten dat de prijzen zullen stijgen, hebben we samen besloten om het 'kopen' nog even uit te stellen.
We hebben ook nog 2 kinderen en die willen er in iedergeval niet jaarlijks gaan "wonen', maar willen nog lekker rondtrekken met de caravan. Dus wij hebben ons eigen "huis" bij ons en genieten daardoor ook 2 of 3x per jaar van de rust en vrijheid.
We hebben geen hoog gras, geen stucwerk wat van de muur valt, geen volle spetictank, en genieten daarom des te meer..............
Michel Nas is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-09-07, 12:21   #7
Lid

denise's avatar

Nationaliteit:
SPIJT???
Ik heb ook een apartament gekocht,Brno-venkov,heb ik advokate genomen,met verblivfergunink is alles geregelg voor 14000Czk.Zonder enkel problem!
Iedergeval geld waard......

Laatst aangepast door denise; 06-09-07 om 13:51.
denise is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-09-07, 13:06   #8
Actief Lid

Ruud en Esther's avatar

Nationaliteit:
Spijt, wat is dat?
Je moet sommige dingen als avontuur zien.

Ik denk dat onze koop voorspoedig is verlopen, als ik de verhalen zo lees. In februari 2006 gestart om een s.r.o. op te zetten tot september 2006 was alles geregeld inclusief de koop van ons huis.

Als we nu gaan, klussen we wat en ondernemen ook leuke dingen. Maar alleen al de omgeving is heerlijk. Geen drukte, vriendelijke mensen. Gewoon iemand respect behandelen, wil ik zelf ook graag. En als je probeert telkens wat Tsjechisch woorden te gebruiken, dan is men echt bereid iets voor je te doen.

Natuurlijk hebben we de mazel dat wij inmiddels contact hebben met een vrouwtje die goed Duits spreekt. Zij wil nog wel een wat voor ons regelen.

Ook de diverse leuke contacten met allerlei mensen van de afgelopen jaren, hebben ons geen windeieren gelegd. We kunnen bij redelijk wat mensen aankloppen. Natuurlijk betekent dit niet dat wij overal hulp bij vragen. We willen alles in eerst instantie eerst zelf uitzoeken.

Maar het is een gaaf, mooi en vriendelijk land.
Ruud en Esther is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-09-07, 13:23   #9
Actief Lid

Yvonne Roelofsen's avatar

Nationaliteit:
nee absoluut geen spijt.
tuurlijk ook bureaucratische toestanden gehad met s.r.o., notarissen, kamer van koophandel, advokaten, misverstanden met aannemer, niet kloppende rekeningen energiebedrijf, miskleunende boekhouders, provisie gerichte makelaar (met hele lange "tenen") etc. etc. kortom wat een ieder wel in een bepaalde mate mee maakt c.q. heeft gemaakt.

maar zoals bovenstaande schrijvers al stelden, het huis is heerlijk, de omgeving adembenemend, de mensen gastvrij en hartelijk kortom wat wil een mens nog meer.... wanneer ik dan weer eens een schrijven krijg van 1 of andere instantie die de zoveelste stempel wil hebben dan lach ik...

overigens ik kan een ieder aanraden te gaan vliegen met skyeurope kost een "habbekrats" en scheelt veel tijd en fileleed !

en over de tuin gesproken wij hebben de luxe dat een buurman ons gazon een paar keer per maand doet.. ik wilde hem ervoor betalen (niet meer dan logisch leek me) maar dat weigerde hij resoluut ! moet je hier in nederland eens mee aankomen !

ron
Yvonne Roelofsen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-09-07, 13:52   #10
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Spijt?
Absoluut niet.
Al gaat uiteraard niet alles van een leien dakje, er staat zoveel positiefs tegenover dat dat in het niet valt.
Wel ben ik blij dat we ons vorige huis verkocht hebben, het beviel goed, de locatie was goed, alleen was het s'winters niet warm te stoken!
Nu hebben we een kleiner huis wat zo warm is.

Wat wel opvalt is dat we de laatste tijd regelmatig de vraag van Nederlanders hebben of we hun huis willen verkopen.
Vaak is dit na een jaar of 2, dan blijkt dat ze niet kunnen wennen en liever weer naar Nederland terugkeren.
Of het lukt niet om genoeg inkomen te verdienen om van te leven.
Dit zijn uiteraard mensen die hier permanent wonen ( woonden ).
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels