![]() |
|
|
#1 |
|
VIP Lid
|
Vloerverwarming d.m.v. warm water
Wie heeft er ervaringen met vloerverwarming dmv warm water?
Aangezien wij zo goed als zeker een nog nieuw te bouwen woning in Tsjechië gaan kopen, komen er allerlei zaken ter sprake. De aannemer is blijkbaar voorstander van dit systeem en ons lijkt het, in combinatie met een houtkachel, ook wel iets. Het systeem zou als hoofdverwarming kunnen dienen (is dit wel voldoende?) en ook een belangrijk voordeel zou zijn dat we "op afstand" de temperatuur in huis kunnen regelen. Zo is je huis lekker warm bij aankomst en kun je bij vorst de verwarming aan/hoger zetten om bevriezing te voorkomen. Uw tips en positieve/negatieve ervaringen horen wij graag. Ook wat betreft de vloerverwarming op electra. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
VIP Lid
|
Alleen vloerverwarming is niet voldoende, je hebt toch wel een paar radiatoren nodig.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
VIP Lid
|
We willen liever beneden geen radiatoren, boven is prima. En in combinatie met een houtkachel?
Laatst aangepast door Lina; 05-09-07 om 11:13. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Vloerverwarming zonder radiatoren gaat prima.
De leidingen liggen dan dichter op elkaar. Zoals je weet is de opstarttijd, om op te warmen, veel langer dan bij radiatoren. En zeker het regelen op afstand gaat goed, maar dit gaat bij andere systemen ook prima. De behaaglijkheid is voor iederen anders. De een krijgt zweetvoeten, de ander zweert er bij. Al met al lijkt het mij een goede verwarming die op een laag temperatuur systeeem gestookt wordt. Boven radiatoren met een grote capiciteit toepassen, zodat deze ook op het lage temperatuursysteem aan gesloten kunnen worden. Het elektrisch verwarmen door middel van matjes lijkt mij een onmogelijke zaak. Te veel energie moet er in gestopt worden. En niets is lekkerder dan op een berevelletje op een verwarmde vloer te liggen. Voor je romantische houtkachel. Een hete winter toegewenst door Kukel. |
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
De meeste loodgieters leggen ook vloerverwarming. Zo heeft Jacob dat vroeger in ons oude huis ook gedaan, maar da's lang geleden. ![]() |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Uiteraard dient het berekend te worden.
Dat is allemaal niet zo moeilijk. Staat natuurlijk ook ergens op internet. Maar ik zou de vloerverwarming door een erkend installateur aan laten leggen. je weet wel: garantie en zo. En let op: GEEN KOPPELINGEN IN DE VLOER!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
VIP Lid
|
Bedankt Kukel en Krul voor de tips. Kukel gaat dus voor het warmwatersysteem.
Die electrische matjes zijn inderdaad lekker voor in de badkamer/keuken, maar ik dacht misschien was/is er een nieuwe techniek ontwikkeld, zodat ze ook als hoofdverwarming voldoen. Het berevel is er al, , die hebben we op onze trouwdag kado gekregen van onze tsjechische buurtjes! Die hebben vast een vooruitziende blik gehad. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
VIP Lid
|
Wij hebben ook vloerverwarming (weliswaar in NL) en dat bevalt prima. Geen radiatoren nodig, mits deskundig berekend en aangelegd.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Super Lid
|
Lina, ik heb even navraag gedaan bij Marcel.
Er word tegenwoordig vaker verwarmd door alleen vloerverwarming, en dat gaat dus prima, vooral als je er ook nog 'n houtkachel bij hebt. Hij had het ook nog over 'n systeem waarmee je door de warmte van 'n houtkachel de boven verdieping zou kunnen verwarmen. Hij zou nog even navraag doen over de verschillende soorten vloerverwarming, maar wat dat betrefd zou je misschien beter 'n echte expert kunnen vragen. ![]() |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Actief Lid
|
bedoel je vloerverwarming die verwarmd wordt door een houtkachel ?
vraag dan naar een systeem die de max temp. voor de verwarming begrenst. je hebt hier ook combinaties van de systemen. zodat het elektro gedeelte alleen inschakelt als de houtkachel niet brand. |
|
|
|