![]() |
|
|
#31 |
|
Volwaardig Lid
|
ons dak is nog gaaf maar we willen er graag ramen in laten plaatsen
als men de nodige voorzorgsmaatregelen neemt is dit dan ook mogelijk?? klopt het dat als we het laten impregneren het nog zeker 20 jaar meekan? |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Super Lid
|
Ik zou het niet doen, lees al het voorgaande zou ik zeggen.
|
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Citaat:
Ga je het zelf doen? Dan moet je doen. Maar laat anderen niet klooien aan je dak. Je hebt ook verantwoording jegens anderen. Asbest is asbest met alle gevaren van dien. |
||
|
|
|
|
|
#35 |
|
Actief Lid
|
Heel verstandig Judith. Beter nu weghalen dan over een paar jaar er mee zitten. En zeker niet in gaan zagen. Een beetje bouwvakker zal het niet aandurven om het aan te raken (bedrijfsrisico). Als asbest golfplaten er al jaren zitten en de toplaag ziet er verweerd uit dan kunnen er al vezels vrijkomen. Het schoonborstelen levert dan al gevaar op.
Bij regen gaan deze vezels ook in de dakgoot zitten en dan moet de goot ook als asbest besmet worden aangezien. Maar dat hangt af van de leeftijd van de platen en blootstelling aan droge en warme lucht. Als particulier kom je wellicht maar enkele keren in aanraking met asbesthoudende materialen. Met een goed voorbereiding en uitrusting (zie eerdere mail met link) is de kans op het inhaleren van vezels gering. Een bouwvakker kan langer/dagelijks blootgesteld worden aan de asbestvezels waardoor het risico bij hen veel groter is. |
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
VIP Lid
|
Laatste bericht over eternit is al oud maar toch even een reactie:
De eternit dakbedekking die ier veel gebruikt werd (vierkant plaatjes van 40 x 40 cm diagonaal gelegd) zijn asbesthoudend. Het verwijdern mag je zelf doen (of het verstandig is laat ik in het midden) Ik heb in de afgelopen week mijn eternitten dak laten verwijderen en een nieuw dak (singles) laten leggen. Het afvoeren is gebeurt in een speciale container, kosten voor ca 200 m2 ca. 10.000 kroon. Daarvoor krijg ik een speciale verklaring dat ik officieel heb laten afvoeren! Tijdens de werkzaamheden kwam -toevallig?- de bouw inspecteur van ons dorp voorbij, gezien zijn reactie was alles OK. P. O ja, de "incubatie" tijd van asbestose is dacht ik 30 jaar, als ik dat bij mijn leeftijd optel ga ik ver over de algemene levensverwachting. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Legende
|
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Nieuw Lid
|
bedankt Marcel,
bij ons gaat het niet om golfplaten, maar om wandplaten. Ik zal eerstvolgende keer dat we er zijn meteen controleren of er een nummer of zoiets op is te vinden, maar ik betwijfel het. Ik heb in ieder geval weer wat zoekmateriaal. groeten Kaatje |
|
|
|