het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 19-08-07, 09:52   #1
Volwaardig Lid

president's avatar

Nationaliteit:
Truckers op de Autobahn

Dit jaar opnieuw ondervonden wij dat het machtsmisbruik van de truckers op de Duitse autobahn de spuigaten begint uit te lopen. Er is een oorlog ontstaan tussen die macho's in hun wegreuzen en de mensen met een caravan. Op een parking even een rustpauze nemen is bijna onmogelijk geworden want de heren zetten deze gewoon af met hun trucks. Zelfs een tankbeurt is van langs om moeilijker aan het worden want zij bezetten de oprijstrook naar de pompen zodat men er met een caravan onmogelijk bijkan. Zelfs als het u lukt om toch ergens te kunnen tanken vertikken zij het om u op de rijweg te laten. Ik heb zelf meegemaakt dat ik na een tankbeurt terug de autobahn opwou maar op die plaats was net een baustelle en het verkeer verliep heel traag. Ik wou na een lange wachttijd de rijstrook oprijden maar een trucker wou dit absoluut niet toelaten zover zelfs dat hij mij terug op de inrijstrook dwong en moedwillig schade aanbracht aan mijn caravan. Waar gaat dit naartoe? Ook wij hebben recht op een plaats op de rijweg en ook wij moeten even een parking op om even te rusten of om bij te tanken. Als dit machogedrag zo verder gaat ben ik er zeker van dat er zware ongevallen zullen van komen. Maar dan zal het weer hun fout niet zijn natuurlijk.
president is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-08-07, 10:16   #2
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
het is een bekend probleem dat er te weinig parkeerplaatsen langs de snelweg zijn voor truckers. (of te veel truckers voor de parkings?) maar let op de truckers versperren niet express de weg voor andere weggebruikers, zij moeten dit doen ivm hun werktijden, die geregistreerd worden middels een tachograaf.

dat voorval op de invoegstrook kan ik zo niet beoordelen, maar als jij van de invoegstrook kwam, had je sowieso geen voorrang en truckers kunnen niet zomaar even stoppen of een heel stuk vertragen.
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-08-07, 10:26   #3
Volwaardig Lid

president's avatar

Nationaliteit:
Dit voorval was wel aan een baustelle en de trucker reed gewoon stapvoets maar toch vertikte hij het ons erin te laten( 20 seconden wachten!!!) Maar het ergste was dat hij opzettelijk schade wou aanbrengen aan onze caravan. Ik begrijp dat zij gebonden zijn aan rijtijden maar ze moeten ook begrijpen dat wij ook even moeten rusten en tanken.
president is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-08-07, 10:30   #4
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Heel vervelende ervaring van meneer de President. Ben zelf geen caravanliefhebber, want zo'n toekomstig kippenhok is niks voor mij. Maar als je iets dergelijks overkomt is niet leuk.

Zelf hebben we ook ervaren dat met het openstellen van de diverse grenzen er aanzienlijk meer vrachtverkeer op de Duitse Autobahnen is verschenen. LKW's uit Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Finland, Oekraine, Nederland en noem maar op. Wij rijden daarom ook bij voorkeur op zondag. Daarnaast stoppen we nooit bij de z.g. raststättes, maar bij een autohof. Hier is vaak aanzienlijk minder vrachtverkeer terwijl de oprijstroken naar de autobahn vaak langer zijn.

1 Keer zijn we geweldig ontsnapt aan een ongeval toen met een forse knal een zware vrachtautoband van een LKW schuin voor ons ontplofte. Grote stukken band en rubber vlogen bij ons over de auto. Was stevig schrikken geblazen. Ik moet er niet aan denken als we over de bandrestanten waren gereden.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-08-07, 10:32   #5
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
wel, dan begrijp ik het inderdaad niet. heel jammer dat dit tijdens jullie vakantie moest gebeuren. wat bedoel je eigenlijk met '20 seconden wachten'? dat is toch niet zo lang? wellicht is het in Duitsland gebruikelijk dat je minutenlang wacht?
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-08-07, 19:02   #6
Actief Lid

Michel Nas's avatar

Nationaliteit:
Wij zijn inmiddels al vier jaren naar Duitsland geweest met onze sleurhut. Ik heb nog nooit problemen gehad met deze truckers, ze knipperen zelfd met hun lichten als ik hen heb ingehaald, dat ik weer terug naar rechts kan. Nu is het wel zo dat ik wel van doorrijden houdt, dus ook met de caravan erachter. probeer vaak toch iets zsneller te rijden dan een vrachtwagen. ga niet 2 of 3 kilometer harder of zachter rijden dan hun, dat lijkt me ook zeer irritant, Zelf rijdt ik rond de 90 tot 100km en bij inahlen soms wel 110.
maar het blijft oppassen met die grote jongens, het is hun beroep en ze moeten er de kost meeverdienen, en moetn vaak toch onder grote tijdsdruk op tijd zijn.
Michel Nas is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-08-07, 19:12   #7

kukel's avatar

Nationaliteit:
Ik sluit mij aan bij Michel.
Rij met mijn caravan gemiddeld harder dan de truckers.
Nog nooit een bekeuring gehad.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik dan op zaterdag/zondag rij.
Weinig truukjes op de weg, dat is de doordeweeks wel anders.

Maar ik geef toe: je hebt er rotzakkies bij.

Niet er aan irriteren.

Gewoon bij het passeren even een toetertje, en de duim recht om hoog steken.
Goed gedaan jochie!

En fluitend je reis vervolgen.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-08-07, 21:32   #8
VIP Lid

Eigenlijk nooit een probleem gehad op de duitse autobaan met of zonder sleurhut
Met sleurhut gaat de cruscontrole op 90 km per u en dat gaat prima,ik moet zegge we vertrekken op vrijdag namiddag,doen zo een 500 km slapen bij een autohof,ff nog iets eten,smorgens ontbijten en dan nog 500 km
Nooit probleem gehad met de truckers,gaan zij ons voorbij en ze willen erin knipperen we met de lichten en andersom net hetzelfde,als je ingevoegd bent doe dan snel ff je linker en vlak daarna je rechter knipperlicht aan,zou een teken van dank je wel zijn volgens onze buurjongen hij rijd internationaal met een trucker
spookycat is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-08-07, 01:54   #9
Nieuw Lid

Jommeke's avatar

Nationaliteit:
Hallo allemaal,

Kon het als ex trucker niet laten om hierop te reageren en hoop dat mijn berichtje een beetje kan bijdragen aan de relatie sleurhutdriver versus trucker.
Wees niet verbaasd als ik zeg dat truckers meestal caravans haten op de snelweg , dit door het simpel feit dat de trucks begrensd zijn op 90km/uur en de truckers dus ook plankgas 90 willen aanhouden , alles wat op hun rijvak minder dan 90 rijd is dus een hindernis. Ik heb de ervaring dat de caravanrijder niet steeds die 90 rijdt ( ik ken het wel aan 80 slingert de caravan minder dan aan 90 en meer comfort etc... ) Maar als die truck je dan wil inhalen laat hem dan gewoon voorbij, wees niet bang en ga vooral niet even versnellen om na 2 km weer te vertragen naar 80 want dan begint het pas echt ergerlijk te worden voor de trucker achter je. (Dit is meteen de reden voor de slechte verstandhouding) Verder is er mijn inziens een groot verschil tussen Benelux trucks en andere EU trucks , wij worden betaald/uur en kunnen het rustiger aan doen maar zowel Spanjaarden als Oostblokkers zijn betaald /km (+- 10 eurocent/km jawel) en gaan dus veel aggressiever rijden om zoveel mogelijk KM te maken/week en dulden dus absoluut geen caravans die minder dan 90 rijden en zich moeilijk laten inhalen of hekelen dan ook het inhaalverbod voor trucks in Duitsland. Ik ben nog elke dag blij dat ik niet meer als trucker op de weg hoef , het is wel goed brood op de tafel maar je wordt tegenwoordig behandeld als opgejaagd wild met alle gevolgen vandien. Ik hoop dat deze uitleg iets meer klaarheid voor de collega tsjechie.netters heeft gebracht....
Jommeke is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-08-07, 16:06   #10
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
president schreef:
Bericht bekijken
Dit voorval was wel aan een baustelle en de trucker reed gewoon stapvoets maar toch vertikte hij het ons erin te laten( 20 seconden wachten!!!)....
Een vrachtwagenchauffeur zal altijd proberen zijn wagen te laten rollen. Want als die eenmaal stilstaat, zeker op een helling, komt hij door het vele gewicht van zijn wagen en lading moeilijk weer op gang. Dat is iets wat de gewone automobilist vaak niet weet of beseft.
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels