![]() |
|
|
#31 |
|
Is Tsjechië beter om te wonen?
Ik weet het niet. Als je in Nederland ontevreden bent, ben je het vermoedelijk elders ook. Je neemt altijd jezelf mee. Wij hebben nog geen idee of we er willen wonen als ik uit gewerkt ben. Ondanks dat we er een huis hebben en ondanks de ruim 3 schitterende weken die we net achter de rug hebben. Het is overal wat. Misschien is het buitenland dragelijker als je niet de taal verstaat en alle dagelijkse beslomeringen langs je heen laat gaan. Ik weet het niet. De tijd zal het leren. Maaruh, zat ik er maar weer! Vanwege de frisse lucht. Een verademing voor mij. Groet van Kukel. |
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Pivonist
|
Citaat:
Ik ben ontevreden over de grote groepen geteisem wat in ons land is komen wonen, daar zijn ze (nog) niet. Ik vindt Nederland "iets te druk" in Tsjechië is het, helemaal buiten de steden, lekker rustig en daarom ben ik dik tevreden en ik neem mezelf mee! |
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Actief Lid
|
CZ is een mooi land en de rust die er heerst(reuzengebergte is aanstekelijk). Ook de bergen, het fietsen en de kennissen bevallen me wel. Compleet wonen zou ik nu ook weer niet willen omdat ik hier teveel heb: familie, sporten, vrienden en kennissen. Ik woon dan ook in een knus dorp. Maar ik wil zeker vaak voor een paar weken op vakantie naar CZ. Al is dat nu nog niet helemaal te realiseren ivm mijn werk!
Groetren |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Pivonist
|
Nou op en afgetelt heb ik de volgende conclussie getrokken, het verziekte klimaat in Nederland is een van de redenen om te verhuizen, maar familie en kennissen en dergelijke weer om te blijven, ik heb mijn keus gemaakt maar die is puur persoonlijk.
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
En, Macek, ik zou het niet weten.
Als ik in mijn kotje ben wil ik nooit meer weg. Maar ik moet nog werken. Ben ik thuis heb ik het ook naar mijn zin. De tijd zal het leren hoe wij het gaan doen. Ik spreek nederlanders die voor even gingen en vervolgens Nederland al 2 jaren niet meer gezien hebben. Dus ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Tsjechie of Nederland. Beiden bieden mij alle goeds van de wereld. |
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Actief Lid
|
is tsjechie beter dan Nederland om te wonen
Dat is natuurlijk een hele moeilijke vraag .
Wij hebben het wel gedaan en geven Arrie wel een beetje gelijk wat de toestand in Nederland betreft {als je een eigen bedrijf hebt word het door al de nieuwe wetten en regels best wel moeilijk gemaakt }. Niet in alles geven we hem gelijk hoor mijn man is hier zeer ziek geworden en is heel goed geholpen en opgevangen in het ziekenhuis van Trutnov met de juiste aandacht en medicijnen ondanks de taal het verliep allemaal zeer goed . Mijn zoon is mee gegaan in de eerste instantie 8 maanden ,maar die heeft toch voor Holland gekozen en is terug gegaan :snik: :snik: Wat het voor ons weer extra moeilijk maakt . We zijn hier nu een jaar en we zijn gelukkig en dat is toch het belangrijkste ![]() |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Pivonist
|
O.K. misschien heb ik het voor wat betreft medische zorg niet getroffen, dat is mogelijk
. Welnu ik geef de Tsjechische maniakken een tweede kans, LET OP, POZOR, vanaf zondag 23 september tot 7 oktober ben ik aldaar. Zou u mij bij gelegenheid als wandelend object ondersteboven willen rijden en mij dan naar een ander ziekenhuis willen vervoeren, dus niet naar het ziekenhuis in Dvur Kralove nad Labem.Gaarne wil ik dan een tweede meer objectieve mening geven over de gezondsheidszorg aldaar, mijn linkerbeen is vacant! ![]() |
|
|
|
|
|
#38 |
|
VIP Lid
|
Voor ons is het wonen in Tsjechie tot op heden zeer goed bevallen en willen we geen van beide meer terug.
Uiteraard is het in Tsjechie ook niet allemaal rozegeur en maneschijn, maar de positieve kanten van het land overheersen voor ons. Als wij in Nederland zijn hebben we direct een gejaagd gevoel, wat ook 1 van de redenen is geweest om naar Tsjechie te verhuizen. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Volwaardig Lid
|
We zijn net terug uit NL (tbv 50-jarig verjaarsfeestje even in 3 dagen heen en weer) en zijn blij dat we weer terug zijn. Nog wat zaken in NL gedaan, van de ene file in de andere, fatsoenlijk parkeren ho maar en voor een hapje eten betaal je goud. Nee, hoor wij zijn blij dat we in Tsjechië wonen en werken. Wij verwijten het niet de NL-ers maar vooral de Nederlandse Staat die (veel redenen zijn hier al genoemd) het oorspronkelijke typisch Nederlandse klimaat (sfeer, normen en waarden, mentaliteit) consequent aan het verzieken zijn. Wonen (als je iets anders wilt als een ander) en werken (vooral als je ondernemer bent) wordt je niet leuker gemaakt. Geef ons maar de heerlijke rust en ruimte in Tasnovice waar we (ondankst de onontkoombare procedures
) beduidend beter leven is. Familie woont maar 800 km verderop en zowel de fam. als wij gaan zo'n 4 x per jaar heen en weer. Mogelijkheden te over om bij te kletsen dus. Verder aanloop genoeg, dus het Nederlands verleren we niet , en ons Tsjechisch wordt langzaamaan beter (tijd voor studeren hebben we niet dus het is echt leren van wat je hoort, maar bij gebrek aan de alternatieven duits, engels en frans hier, gaat dat toch vrij vlot).Verder zijn wij gelukkig rond en gezond, van de drie jaar dat we hier wonen score 1095 dagen happy tegen 0 dagen medische hulp. Afgezien van iets wat je in het allerergste geval kan overkomen, weegt voor ons genoemde vrijheid in wonen en werken zwaarder dan dat eventuele risico. En mocht ons ooit iets overkomen... dan hebben wij van te voren volop genoten. Oftewel; geef ons Tsjechië maar! ![]() |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Actief Lid
|
Ik heb het hele lijstje van berichten eens zo door gelezen, en ik ben een beetje jaloers op alle mensen die het dus gelukt is om uiteindelijk te verkassen. Ik zou niets liever willen, en ik heb het afgelopen jaar ook meer hier gezeten dan in NL. Helaas was ik wel alleen, en wilde mijn vrouw niet mee met de kinderen. Ikzelf spreek volgens de Tsjechen perfect Tsjechisch (het schrijven blijft wat knullig ), en heb hier meer vrienden dan in NL. Ik ben het voor het grootste gedeelte met Macek eens. Ik ben het geteisem en de drukte in NL ook meer dan zat. Helaas ben ik nog maar een jonge kerel en heeft pensioen opbouw voor mij helemaal geen zin, want daarvoor moet je in NL inmiddels wel een heeeeeeeele goede baan nodig, en met een kunstenaars diploma ben je bij ons wel afgeschreven. Ik ben HBO afgestudeerd, en spreek 4,5 talen, maar serieus genomen worden Ho maar! Het blijft dus aanmodderen, en ben ik wat verloren tussen de twee landen. Uiteindelijk heb ook ik gekozen voor mijn gezin, en zal ik in NL moeten blijven.... :traan:
Ik hoop wel dat de komende jaren er meer ontwikkeling zal zijn, zodat de stap voor mijn gezin wat makkelijker wordt. Mijn kinderen zijn nu nog heel klein, en dus beter nu dan later. We hebben een huisje in een klein dorp. Iedereen kent elkaar, en leeft met elkaar, of je elkaar nu mag of niet, elkaar helpen en groeten is heel gewoon. Het is hier veilig en rustig, met veel natuur. Het wild loopt bij ons gewoon over het weiland, het is gewoonweg idyllisch. we zitten op nog geen uur rijden van Praag, en dan zonder snelweg. Het stikt van de culturele activiteit en kunst..... zo rijk als wij menen te zijn, zo arm zijn we in da aspect in Nederland. Ook qua gezondheidszorg is het echt beter. Hier besteed de huisarts nog tijd aan je, in NL word ik altijd maar weg gestuurd met "het gaat vanzelf wel over" en in een noodsituatie moet ik 20 km rijden, en is one eigen huisarts niet telefonisch aanspreekbaar. Mijn Oom is overleden aan kanker, terwijl ze in CZ al 10 jaar succesvolle technieken hebben om mensen hiervan te genezen zonder ingewikkelde ingrijpen, rijden ze hier al sinds tijden op bio- diesel, terwijl wij in NL daar nog over moeten debatteren, Is hier al draadloos internet met radio Techniek, terwijl wij nog steeds kabels onder de grond stoppen..... nee, werkelijk. CZ heeft ons met mijlen ingehaald in de laatste 15 jaar, en heeft het voor elkaar gekregen veel van het goede te behouden, terwijl wij dat bij het oud vuil hebben gezet.... Nou ja.... ik kan nog wel even doorgaan, maar dan is dit Forum zo te vol.... ik blijf erbij. Liever in Tsjechië, dan in Nederland..... maar ik moet de anderen wel gelijk geven, dat het makkelijker klinkt dan het is. |
|
|
|