|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Volwaardig Lid
|
Behang aanbrengen op oude (kalk)muur
wij willen in ons huis in tsjechie een kamer gaan behangen ,weet iemand of we de muur ,waar natuurlijk kalk op zit, eerst met voorstrijk ofzoiets moeten voor behandelen ??
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Actief Lid
|
Beste Judith, de meeste huizen in CZ hebben geen behang op de muren.
Een reden is dat de muren kunnen ademen i.v.m vocht. Wij hebben dus ook geen behang op de muren. Wil je het toch proberen dan moet je eerst de muur fixeren (i.v.m. loslatende kalk). veel succes, Loek |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Moderator
|
Vroeger had je geen behang, geen latex, alleen maar kalk en nogmaals kalk, net bladderdeeg. Ik zal al deze lagen afkrabben met een plamuurmes, zeker, als het maar om 1 kamer gaat. Vraag iemand van minstens middelbare leeftijd, hoe dat moet. (is wel te doen en wordt ook vaak gedaan)
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Legende
|
ik denk dat 1 laag voorstrijk geen kwaad kan voor het hechten van het behang. alleen geen idee hoe de muur er ooit uit gaat zien als je het behang er af zou halen.
als het een binnenmuur is, voorzie ik geen problemen. maar bij een buitenmuur moet je goed eerst checken of een vochtige muur is of niet. dus even kijken of de muur op het zuiden/westen zit, dan zou de muur droger moeten zijn dan een oost/noord muur. meestal zijn oude (gekalkte) muren niet 100% recht (understatement...) met behang erop zie je eventuele hobbels nog beter ? al onze muren hebben wij met voorstrijk en vervolgens met latex geschilderd. daar wij een klein huisje hebben in Tsjechie, hebben wij relatief gezien amper last van vocht. maar wij hebben dan ook een gloeiende hekel aan behangen. hebben we thuis in nederland ook nergens. |
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Actief Lid
|
i.p.v. behang kun je ook....
een mooie ouderwetse 'tekening - motief' aanbrengen. Hier in Tsjechië doen ze dit met de hand, maar in Nederland heb je tegenwoordig ook van die rollers waar het motief al inzit (lijkt een beetje op die rollers voor het 'afpluizen' van je kleding.
Vrienden van ons hebben dit in hun (oude) huis en ik vind het erg mooi ! Succes. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Forum Freak
|
Die rollers met motief heb ik toch (zeker 30 jaar geleden) voor het eerst in Tsjechië gezien! In Nederland kwam dat heel veel later pas.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Volwaardig Lid
|
omdat ik al voor 1 kamer behang heb gekocht wil ik het toch proberen..
ik begrijp dat ik eerst voorstrijk op de muur moet smeren ,kan iemand mij vertellen of ik dit in tsjechie kan kopen (hoe dit heet) of dat ik het beter vanuit nederland kan meenemen? het zijn trouwens alleen binnenmuren. alvast bedankt voor jullie reacties! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Legende
|
gewoon voor de zekerheid uit nederland meenemen. dan weet je zeker dat je het juiste spul hebt.
ik heb het toendertijd in Polen bij de OBI gekocht, maar daar stond eea ook in het duits vermeldt op het etiket. |
|
|
|