|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#11 |
|
Actief Lid
|
Een chata is dan inderdaad wel echt een 2de woning (dus vakantiewoning), maar Chalupa lijkt mij een bepaalde stijl.
Maar goed, ik ben echt een leek in de tsjechische taal dus wat Ron zegt kan heel goed. Ik heb alleen ooit een keer gezocht naar een benaming voor het woord chalupa en ben toen de verwoording: een traditioneel gebouwd landhuis op mijn zoektocht tegen gekomen. Maar ook deze info kwam van een andere site en kan wellicht ook verkeerd zijn. Maar soms komt men ook weer de benaming: Chaty a Chalupy tegen, wat kan dit dan betekenen? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Forum Freak
|
Gevoelsmatig kan het anders zijn maar in alletwee mijn woordenboekjes is een chalupa vertaald als "hut".
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Actief Lid
|
Dank voor alle reacties!
Navraag of het object inderdaad geschikt is voor permanente bewoning is hier dus wel aan de orde. Ik persoonlijk vind de Chalupa's erg mooi en sfeervol omdat ze meestal van hout zijn gebouwd. Weet iemand of het onderhoud een grote kostenpost is en of het in de winter goed isoleerd? gr. jord |
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Een chata is een huisje met een kleine oppervlakte (max.40 m2) die meestal in het bos of bij het water zijn gebouwd. Soms in grote aantallen bij elkaar. Je kan het zien als een verblijfplaats bij een moestuintje of aan het water om te vissen. Tegenwoordig zijn ook deze chata's leuk opgeknapt met een mooi tuintje erbij om te recreëren. De chata's hebben van oorsprong beperkte voorzieningen, eigen water, geen rioolaansluiting en geen verwarming. De chata's hebben meestal een kleine woonkamer met keukenhoekje en een slaapkamer. De technische kwaliteit van de chata's laat ook te wensen over. Daarom worden de meeste chata's voor de weekenden of zomervakanties gebruikt. Een Chalupa is een oude woning of boerderij die omgebouwd is tot een recreatiewoning. In deze woningen hebben oudere mensen gewoond en hebben het huis vervolgens overgedragen aan de familie die het dan als recreatiewoning gebruiken of de woning wordt verkocht. Een chalupa heeft betere voorzieningen als een chata, is qua oppervlakte groter en er zit meer grond bij. Wel zijn de technische voorzieningen nog ouderwets, zoals verwarming middels hout of kolenvuurtje. Maar de chalupa's kunnen mooi opgeknapt worden, zodat ze weer aan deze tijd voldoen. En trvale bydleny betekent dat je er permanent mag wonen. Dit is meestal bij de chalupa's wel het geval. Bij een chata is dit in de meeste gevallen niet mogelijk. Het lijkt me gezondheidshalve niet verstandig om in de winter in een niet geïsoleerde chata te liggen. ![]() Verder nog even over de huisnummers. Hier staat nog iets geschreven. Er is al meer over gezegd op dit forum. Het is dus mogelijk om verschillende kleuren bordjes te hebben. Ik woon in een appartement en volgens mij hebben wij ook een rood huisnummerbordje. En ik ben van plan hier wel langer te wonen en niet te recreëren. Het is nu te laat, maar ik ga morgen/vandaag gelijk kijken. Hier dus de uitleg vanaf WIKIPEDIAIn Prague and other Czech cities, two numbering systems are used concurrently. Buildings display both a èíslo popisné (descriptive number) in red and a èíslo orientaèní (orientation number) in blue. The red number is unique to the building in its section of town and may not be concurrent with addresses of nearby buildings. The blue number is a simple sequential number, similar to the house numbers used in other European cities. Either number may be used in addresses. Sometimes, businesses will use both numbers to avoid confusion, putting the red number first: "Hlavní 20 / 7." Groeten, Richard |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
VIP Lid
|
Wij wonen momenteel in een chata, met alle voorzieningen!
Wel eigen water en een septic, maar gewoon een houtkachel en een behoorlijke lap grond. Ook mogen we hier permanent wonen. En gelukkig wel degelijk geïsoleerd. Het punt is dat je chata en chalupy dus niet kunt onderverdelen in recreatie en permanentbewoonbare huizen. Het is altijd van belang om te kijken hoe de woonbestemming is bij het kadaster. In de steden ligt dit anders aangezien daar zijn 2 (huis)nummers aanwezig zijn, op het platteland is dit niet het geval! |
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Actief Lid
|
Waarschijnlijk omdat de huisnummering op het platteland nog overzichtelijk is en er dus maar 1 (huis) nummerbord aanwezig is. In de steden is er geen logische volgorde met de nummering. Het is geen 1-3-5-7 etc. Als er tussen woningnr. 1 en 3 een nieuwe woning gebouwd wordt krijgt het bijv. nr. 15 en geen 1 a ofzoiets. Als je dan een lange straat hebt, dan ben je de weg kwijt. Het hoge nummer kan dan vooraan de straat liggen. Daarom is er mijn inziens een 2e huisnummer bord geplaatst ter oriëntatie. Hoe een gewone burger dit dan moet vinden is voor mij ook een raadsel.
Maar ik vraag het nog na bij een tsjechische bouwingenieur. Kom er op terug. Ik heb nog gekeken bij ons op de flat en in de omgeving. Elke flat heeft een ander bordje of zelfs stickers geplakt met het nummer daarop. Er is geen uniforme regel voor appartementen denk ik. Voor zover. |
|
|
|