|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Actief Lid
|
Woonadres en permanent verblijf op recreatief object?
Ik ben al een tijdje aan het snuffelen op het web naar een leuk stekje rondom praag en kom verschillende benamingen tegen voor recreatie wonen. Ik ben opzoek naar iets waarbij ik het hele jaar door mag verblijven en waar ik me ook kan registreren als verblijf adres.
Ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen een chata en een chalupa. Zijn er verschillen in het recht om er te wonen of te verblijven en zo ja welke? Ook zie ik dat er geadverteerd wordt met een chata of chalupa en dan zie ik een vermelding als zijnde "trvale bydleny" wat naar mijn weten verblijfrecht betekent?! wat moet ik hier onder verstaan?wie kan me hier bij helpen? gr. jord |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Actief Lid
|
Dag Jord,
Met een verblijfsvergunning mag je volgens mij overal het gehele jaar in cz verblijven in je gekochte woning. Je moet gewoon minimaal 3 maanden per jaar in cz verblijven, langer mag altijd. Koop je een gewone huis dan is dit geen probleem. Het is niet zoals hier als je een vakantiewoning koopt. Voor de tsjechen ben je gewoon een inwoner van het land. Chata en Chalupa zijn benamingen die ze geven aan een specifiek bouwaard. Zo is onze woning een Chalupa, wat zoiets betekend als: een traditioneel gebouwd woonhuis (dus een echte tsjechische woning). Chata betekend volgens mij weekend huis, dus een woning die door de vorige bewoners als vakantiewoning werd gebruikt (heel veel tsjechen hebben een 2de "vakantie" woning, onze chalupa was ook een chata )Dus als men gewoon een huis in een dorp koopt, kan men deze gewoon het gehele jaar gebruiken, al zal er ongetwijfeld wat uitzonderingen zijn. Maar dit is informatie, zover ik er verstand van heb. De experts op dit forum kunnen je vast nog veel meer vertellen. ps: Chalupa's zijn echt schitterende sfeervolle huizen, misschien een aanrader als je van authentieke bouwsoorten houdt. |
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Wij hebben een huisje in Senohraby 28 km. onder Praag, ten zuidoosten), tussen Ricany en Benesov en ik kan je deze omgeving zééééér aanbevelen.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Actief Lid
|
Niet alle huizen mag je officieel het gehele jaar bewonen, meestal is een recreatiewoning te herkennen aan het rode huisnummer.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Actief Lid
|
Ik heb direct mijn huisnummer bekeken: Die van mij zijn wit, maar het plaatje is rood, bedoel je dit?
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Volgens mij zijn dit juist de woonhuizen hoor!
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Actief Lid
|
ik hoop het
![]() |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Actief Lid
|
voor de goede orde ik ben ook geen expert maar wat ik heb gehoord is een "chalupa" oorspronkelijk een woonhuis wat in de loop der tijd een vakantiehuis is geworden. onze chalupa is een boerderij van 200 jaar oud die zijn functie als boerderij verloren heeft en nu een rekreatiewoning is. een "chata" is een woning die gebouwd is als vakantiewoning.
ron Bericht 10-08-07 om 09:12 aangepast door Pasqual. Reden: geen expert ipv een expert ;-) |
|
|
|
|
|
#10 | ||
|
Actief Lid
|
Citaat:
Op de kadasterpapieren, ook op de site van het kadaster te vinden, staat altijd aangegeven of het voor alleen recreatie, zowel recreatie als permanente bewoning of alleen woonfunctie heeft. Ook bestaat er wel de mogelijkheid om dit officieel om te zetten. Bij een huis voor recreatie zal er normaal ook geen post bezorgt worden. Citaat:
Als die van jullie nu recreatiebestemming heeft hebben ze dit officieel om laten zetten, dit gaat niet vanzelf! |
||
|
|
|