het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 03-08-07, 19:03   #21
Actief Lid

Nationaliteit:
Elke dag kijk ik weer uit naar je verslag!.
Het is zo leuk omdat je ook veel tips krijgt, is ook met de verslagen van Freddy heb verschillende dingen genoteerd.
els van den Heuvel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-08-07, 21:08   #22
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Dierentuin

Het is uiteindelijk de dierentuin geworden. Nadat we eerst uitgeslapen hadden zijn we rond 11:00 gaan ontbijten. Hierna met de tram en bus naar de dierentuin van Praag in de wijk Troja. Na de energievretende dag van gisteren hadden we allebei wel zin in een tijdje relaxen in de dierentuin. Jammer genoeg blijkt het hoogteverschil in de dierentuin zelf gigantisch te zijn. Natuurlijk deed de stoeltjeslift het niet en moest alles te voet. Een goede oefening voor de kuitspieren dus. Wel voor het eerst van mijn leven een komodovaraan gezien. Volgens mij is er geen dierentuin in Nederland die komodovaranen heeft. Er is in mei een jonge gorilla geboren die ze Tatu hebben genoemd. Ze zijn er in ieder geval reuze blij mee want heel Praag hangt er mee vol. Wij zijn niet op kraamvisite geweest aangezien de rij wachtenden langer dan lang was. De dierentuin op zich is heel mooi. Helaas waren er veel jonge dieren geboren die rust nodig hadden. Hierdoor waren veel verblijven alleen in de ochtend open. Aangezien wij pas na de middag aanwezig waren hebben we veel dieren niet kunnen zien.
Dit is onze laatste volle dag in Praag en ik moet eerlijk zeggen dat ik Praag wel ga missen. De sfeer die hier hangt is heel speciaal. Een grote stad met 1.2 miljoen inwoners, maar niet zo supertoeristisch als de meeste grote steden. Openbaar vervoer is hier fantastisch. Gelukkig maar, want auto rijden in Praag zal nooit mijn grootste hobby worden denk ik. Natuurlijk zal de drukte na een tijdje wel wennen maar voor mijn gevoel miste ik 4 paar ogen om al het verkeer in de gaten te houden. Er is heel veel politie op straat wat toch een heel veilig gevoel geeft. Voor de zwervers is dat wat minder want als ze proberen te gaan liggen staan er gelijk te agenten te poken dat hij weer moet gaan zitten. Je word als toerist niet lastig gevallen door opdringerige verkopers/handelaren. De meeste mensen zijn vriendelijk en proberen je bij vragen te helpen. Wat ons wel tegenvalt is de talenkennis van de mensen. Wij hadden verwacht dat we ons goed konden redden met Duits en Engels, maar in veel gevallen spraken de mensen alleen de Tsjechische taal. Maar ook die mensen vonden we aardig hoor.
En een verzoek van Lianne. Een paar Nederlandse reclameborden in Praag. Ze vind het heel vervelend dat ze alles wat op de reclameborden staat niet begrijpt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel even raar stond te kijken toen we een paar dagen geleden in Decin zaten en we opeens een Douwe Egberts reclamebord zagen staan….PATS….mijn vakantiegevoel was even weg
Vanavond moeten we nog even een plek opzoeken waar we gaan eten. Ik ben zelf voorstander van een Mexicaans restaurant maar wie weet waar we terecht komen.
Daarna even alvast wat spullen bij elkaar zoeken aangezien we morgen gaan verhuizen naar Marina Lipno van Landal aan het Lipnomeer.
Afscheid nemen van Praag is moeilijk….
Zow, we zijn terug van het eten. Het is uiteindelijk toch Mexicaans geworden. We liepen op de weg naar de Mexicaan langs een restaurant met Tsjechische spijzen op het menu, maar die zat stampesvol. Restaurant El Hombre is uitermate goed bevallen. In het fotoboek kan je de foto’s van ons eten zien. (gekke Hollanders die foto’s maken van hun eten)
Ik hou het kort want ik zweet me kapot hier op de bank. Ik drink al jaren geen alcohol meer, tot vanavond. Lianne bestelde een mojito, een muntcocktail met witte rum. De cocktail van de bacardi reclame. Ik zag een bloody mary staan en dacht “goh eens proberen”.

Nieuwe tip van Chris: Als je heel lang geen alcohol hebt gedronken, begin dan niet met een bloody mary. Ik ben na het halve glas maar gestopt omdat ik het idee kreeg dat dingen langzaam gingen bewegen en ik het heel erg lekker warm kreeg.
Ik wens u allen welterusten voor dadelijk/straks en tot morgen
Geloof me maar als ik zeg dat ik zeker goed zal slapen!

Foto’s van vandaag staan natuurlijk weer in het fotoboek.
Oud 04-08-07, 08:33   #23
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Christiaan schreef:
Bericht bekijken
............ Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel even raar stond te kijken toen we een paar dagen geleden in Decin zaten en we opeens een Douwe Egberts reclamebord zagen staan….PATS….mijn vakantiegevoel was even weg ......

?????... en dat heb je niet bij een bezoek aan Mac Donalds?

Overigens, wederom heel mooie foto's. Vooral van dat jonge stel met de dame in het blauwe slipje. Ook die met de ondergaande zon. heel mooi.

Laatst aangepast door Tabe; 04-08-07 om 08:40.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-08-07, 10:27   #24
Lid

Nationaliteit:
Ja de westerse wereld rukt op ook naar cz
hejapa is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-08-07, 20:18   #25
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Landal

Vandaag was de dag dat we afscheid moeten nemen van Praag. We werden om 08:15 gewekt door het alarm van de gsm van Lianne. Langzaam aan wakker geworden. Even checken of we alles klaar hadden staan. Hierna zijn we gezellig gaan ontbijten. Sinds kort is er in/naast ons Aparthotel een klein eetcafe geopend. Hier kan je dus heerlijk ontbijten voor 90 kronen (€1 = +/- 28 kronen). We hebben hier zoals elke morgen in Praag weer gebruik van gemaakt. We vroegen of ze liever betaald kregen met creditcard of contant. Dan krijg je als antwoord “wat jullie het makkelijkste vinden”. Toen we hoorden dat zij 3% provisie moesten betalen bij elke creditcardtransactie was voor ons de keuze snel gemaakt. Ik kom als ik de wagen moet gaan halen bijna langs een pinautomaat dus kleine moeite. We hadden nogal moeite met afscheid nemen want we hebben allebei toch wel een hele leuke tijd in Praag gehad. Het Aparthotel heeft hier zeker aan bijgedragen. Iedereen was verschrikkelijk aardig en we hebben wat afgelachen tijdens het ontbijt. Net voor we vertrokken wilde de eigenaresse van het eetcafe nog een vraag stellen: “Hoe krijgen we het voor elkaar dat er meer Nederlanders komen?”. Nu blijkt dat er nu vaak Engelsen en Ieren in het hotel overnachten en die dronken lui zijn ze wel een beetje zat. Nederlanders daarentegen vinden ze aardig, leuk, beleefd en gezellig. Ik twijfelde even of ze het wel over ons hadden maar dat was dus het geval. Toen ik een hotel wilde boeken in Praag heb ik op internet gezocht op de volgende woorden “internet, hotel, Praag”. Uiteindelijk kwam daar dus het Aparthotel uit.
Wie weet waar “normale” Nederlanders zoeken als ze een hotel willen boeken? Mensen met een antwoord kunnen mailen naar chris @ campzone.nl
Zo snel als de reis van Dordrecht naar Teplice ging, zo langzaam ging de reis van het mooie Praag naar Lipno nad Vltavou. Volgens tomtom zouden we er rond de 3 uur over doen. Het is ook maar een afstand van 217 km. Helaas hebben ze volgens mij alle “baustelle’s” verplaatst naar onze route want we vertrokken om 10:45 en kwamen om 16:02 aan bij de receptie van Marina Lipno. We hebben wel in die tijd ook nog even boodschappen gedaan bij een Hypernova in Ceske Budejovice. Na het inchecken hebben we alle zooi in het appartement gedropt en Lianne heeft de wagen weg gezet. Het is namelijk een autovrij park. We hebben inmiddels bijna alle zooi uitgepakt en de eerste vaat staat al op het aanrecht zoals te zien is op de foto’s.
[Lianne modus]
Hmz, Ik (Lianne) heb een poging gedaan om macaroni te maken van een aantal producten uit de plaatselijke supermarkt. Ik moet zeggen dat lucheonmeat en de Nederlandse boterhamworst uit blik totaal niet met elkaar te vergelijken is. Het product hier uit Tsjechië lijkt wel op kattenvoer. Uit eindelijk met een beetje gegoocheld met potten en pannen heb ik toch een redelijk eetbare maaltijd kunnen maken. Chris heeft er zelfs twee borden van gegeten dus kan het niet slecht gesmaakt hebben. Ik moet helaas Chris alleen laten gaan als hij een rondje rond het park wilt lopen. Door de lange reis waarbij ik veel stil heb moeten zitten, heb ik erg veel last van mijn rug gekregen. Ik hoop dat het morgen beter gaat. Ik heb wel zin in het Lipno open air. Ik laat het even hierbij.
[/Lianne modus]
Ik heb al een rondje in het park gelopen en de omgeving ziet er goed uit.
Hieronder het uitzicht wat wij hebben vanaf ons balkon.

Morgen word er in Lipno nad Vltavou een jaarlijks festival gehouden met de toepasselijke naam: Lipno open air 2007. Er treden bekende (voor mijn onbekende) bands op en er zijn allerlei shows. Vooral de presentatie van de nieuwste landbouwmachines is natuurlijk een echt publiekstrekker.
Dag 1 in Landal valt op zich niet tegen, maar ik mis Praag wel. Al is het natuurlijk een belediging voor Praag om het met zoiets als Landal te vergelijken.
Tot morgen!

Foto's van vandaag staan weer in het fotoboek.
Oud 05-08-07, 22:11   #26
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Lipno open air

Vanmorgen hebben we uitgeslapen. Behalve Lipno open air hadden we niks op het programma staan. Aangezien het leukere gedeelte pas na 16:00 begon moest ik mezelf bezig proberen te houden. Lianne is wat dat betreft een stuk makkelijker, die pakt een boek en gaat lekker op het balkon zitten. Ik begon een beetje in paniek te raken. Ik ga me toch niet vervelen? Het begon er wel een beetje op te lijken helaas. Gelukkig bood mijn xbox360 afleiding en ging de tijd een stukje sneller voorbij. In de middag hebben we een broodje kipburger gegeten en lazen we dat de spar in Vyssi Brod open is op zondag. Wij even kijken of ze daar wel dagverse halfvolle melk hebben. Helaas, de winkel was verschrikkelijk klein.
We zijn rond 17:00 naar het festival gegaan. MIG 21 is een hele populaire band in Tsjechie. Ik denk dat ze bij ons het beste te vergelijken zijn met “De dijk”. Al doet Huub v/d Lubbe minder popiejopie dan de zanger van MIG 21. Persoonlijk vond ik de band die voor MIG 21 optrad 3x beter dan MIG 21. Die speelden allemaal populaire covers van voor ons wel bekende bands. Bon Jovi, Bruce Springsteen enzo. Helaas heb ik de presentatie van landbouwmachines niet kunnen vinden. Als pleister op de wond heb ik wel in een Jeep van 1.6 miljoen mogen zitten. 1.6 miljoen kronen dan. Daarna zijn we nog even naar het informatiebureau geweest om 2 excursies te boeken. Aanstaande dinsdag gaan we naar Ceske Krumlov: We gaan een glasblazerij bezoeken, het martelmuseum en een speciale vlottenvaart. Dit zal best wel grappig zijn maar…volgende week dinsdag gaat het nog leuker worden. Dan gaan we namelijk schieten. Nee, geen airsoft, geen paintball, geen kleiduivenschieten en ook geen klootschieten (al denkt Lianne daar misschien anders over. Die wil mij als schietschijf gebruiken). We gaan schieten met een politiepistool (gaap), een klein kaliber geweer (gaap) en een Kalashnikov!!!! (klaarwakker!) Ja, die ene beter bekend als AK47.
We zijn vanavond in Vyssi Brod wezen eten. Geloof het of niet maar we konden geen Tsjechisch restaurant vinden. Uiteindelijk belanden we bij Restaurant Inge. Waarschijnlijk hebben wij weer het geluk dat we het enige Duitse restaurant in heel Tsjechië hebben gevonden, want alles en iedereen was Duits. Maar goed, we hadden honger en vlees is vlees
Wel weer gigantisch duur natuurlijk. Mijn hoofdgerecht (200gram beefsteak met gebakken ei, salade, aardappels en garnering) koste wel even 169 kronen he! Dat is dus 6 euro. Ik ga nooit meer uit eten in Nederland. Ik rij wel ff naar Tsjechie. Helaas waren we rijkelijk laat om te eten dus een toetje kon niet meer aangezien de keuken dicht was. Wij dus op weg naar ons appartement. In het donker, door een bergweg in het bos. Onder het genot van 1 koplamp (onze linkerkoplamp is helaas al op de weg naar Teplice overleden) was het een bloedstollende rit. En dan al die Tsjechen die je 90 voorbij willen terwijl ik 60 toch echt hard zat vond op dat moment. Maar aangezien ik dit nu aan het typen ben hebben we het overleefd.
Morgen willen we naar het kasteel Orlik in Orlik. Op de terugweg gaan we eten in Ceske Budejovice en daarna gaan we ook even een Hypernova opzoeken. Er zal toch wel dagverse halfvolle melk in Tsjechië zijn?

Foto’s van vandaag staan samen met de rest in het fotoboek!
Oud 06-08-07, 12:26   #27
Super Lid

noekie14's avatar

Nationaliteit:
Ik weet niet of het er is , wij namen altijd houdbare maar probeer de terno zit in cesky krumlov( ik geloof ergens rechts als je erin rijd vanaf cesky budejovice) en cesky budejovice( naast de interspar), ga zeker eten bij het restaurant bij pistin die is heel goed en niet zo duur. pistin vind je als je vanaf cesky budejovice naar pisek rijd. het is ongeveer 10 km.

veel plezier nog gewenst.
Oud 06-08-07, 12:33   #28
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Ik vind het nog steeds geweldig jullie dagverhalen te lezen. En dagverse melk is er echt wel te krijgen hoor. Bij de Hypernova of de Kaufland.
Oud 06-08-07, 21:44   #29
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
De Interspar heeft dagverse halfvolle melk
Ik zal het stuk van vandaag hieronder posten:

Orlik

Ik werd vanmorgen om 06:00 wakker en keek even uit het raam. Wat ik toen zag vond ik mooi genoeg om me aan te kleden en even naar buiten te lopen om er een foto van te maken.
Natuurlijk ben ik hierna lekker weer terug naar bed gegaan. Rond 09:30 werd ik weer wakker. Oeps, we zouden rond 10:00 vertrekken naar Orlik om daar het gelijknamige kasteel te bezichtigen. Dit werd dus bijna 11:00. Het was een ritje van 130 km maar in Nederland zijn we echt verwend met onze snelwegen. Tsjechen zijn hun wegen gewend en scheuren met 90km per uur over weggetjes waar ik mezelf al stoer vind als we de 70 halen. De rit duurde vooral door veel vrachtverkeer 2.5 uur. Onderweg moest ik verschrikkelijk naar de wc. Op dat soort momenten is er dus weer nergens een wc te vinden. Lianne zag een bordje dat wees naar een restaurant. Ik reed er (heel) snel naar toe, al denkend aan de grote verlossing daar op de wc. Ik was even vergeten dat veel winkels en kennelijk ook veel restaurants in de middaguren gesloten waren. Deze dus ook. Ik ben toen maar het dorp uitgereden en heb de wagen in het bos in de brem gezet. Daar heb ik de Tsjechische grond van verse mest voorzien. Aangezien ik leunde tegen de wagen had ik onze lieve toet ook ietswat besmeurd. Gelukkig hebben we voor dit soort gevallen altijd een rol toiletpapier in de wagen liggen. Maar goed, voor iedereen die dit een onsmakelijk verhaaltje vind. Ja, zo rook het ook.
Maar ik kon weer helemaal opgelucht de reis vervolgen. We konden in de buurt van het kasteel parkeren voor 40 kronen en dat hebben we dus ook gedaan. Toen de bewaker zei dat het kasteel vandaag dicht was dacht ik eerst dat hij een grapje maakte. Helaas had ik het verkeerd. Het kasteel is dagelijks geopend, alleen niet op maandag. Dit heb ik niet kunnen vinden op het internet helaas. Maar het kasteel was aan de buitenkant ook heel erg mooi. In het bos bij het kasteel was nog een man die een opvangtehuis had voor gewonde roofvogels. Natuurlijk hebben we ook een donatie in de pot gedaan. Ik kon niets ontdekken waardoor ik het vermoed had dat hij de boel voor de gek aan het houden was. Het was inmiddels alweer bijna 15:00. Wat doen we nu? Aangezien we geen zin hebben om elke avond uit te gaan eten moesten we nog wat boodschappen doen. De supermarktjes in Vyssi Brod hadden niet veel keus. Aangezien we op de terugweg toch langs Ceske Budejovice kwamen was de keuze snel gemaakt. We waren bijna in Ceske Budejovice toen Lianne een bordje KFC zag. De Kentucky Fried Chicken dus. Ik was daar nog nooit geweest, dus een keer proberen kan geen kwaad. Naast de KFC zat een garage waar ik gelijk onze kapotte koplamp heb laten vervallen. Jaja, ik ben een watje, zoiets doen je toch zelf? Klopt in principe ook alleen rechts is geen probleem maar links zitten allerlei onderdelen in de weg die je eerst weg moet halen en ik wist niet hoe. Nu wel. (ongeveer dan he ) Ik was wel een beetje bang voor de prijs aangezien zo’n lampje verwisselen in Nederland als snel richting de 30 euro gaat. Toen de monteur klaar was vroeg ik aan hem (hij sprak gelukkig Duits) hoeveel ik moest betalen. Dat kon hij me niet zeggen want ik moest naar binnen om te betalen. Oke, dus het is zoveel dat je het me niet durft te zeggen dacht ik gelijk. Binnen kreeg ik de prijs te horen: 212 kronen! Ik vroeg nog even of ze wist dat die monteur toch zon 10 minuten bezig was geweest. Maar de prijs was correct zei ze. Dit geintje koste dus maar 7.5 euro.
Dit was vooral grappig aangezien we bij de KFC bijna 450 kronen moesten afrekenen. Het meisje achter de kassa sprak geen Duits, Engels of Nederlands, en wij geen Tsjechisch. Toen we onze bestelling kregen bleek waarom we zoveel moest betalen. We hebben 3 menu’s waarvan 1 menu voor 2 personen was. Dus daarom keken ze zo raar bij de kassa. We hebben vanavond dus ook KFC gegeten! Daarna boodschappen gedaan bij een Interspar. Nu hebben we bijna alle grotere supermarkten wel gehad. Tesco, Hypernova, Albert en Interspar. Als ik moet kiezen ga ik voortaan naar de Interspar. Groot en veel keus. We kwamen rond 19:30 weer “thuis”. Boodschappen naar het appartement gebracht en ik heb iets heel onnatuurlijks gedaan. Ik ben in bad gegaan. Normaal ben ik de grootste fan van een douche maar ik hoor al heel lang van Joost hoe lekker een bad wel niet is. Je komt helemaal tot rust en al dat soort verhalen. Op zich klopt het wel een beetje alleen moet ik kleiner (lees minder dik) worden of het bad moet dieper. Het is mij namelijk niet gelukt om mijn goddelijke lichaam geheel onder te dompelen in het bad. Misschien heb ik de techniek nog niet helemaal onder de knie.
Morgen staat Cesky Krumlov op het programma. We moeten om 15:00 bij het zwembad staan en dan komt een bus ons ophalen. Om 22:00 zouden we weer thuis moeten zijn. Morgen tot 15:00 doen we helemaal niks.
Welterusten voor straks en tot morgen! Ik hoop wel dat het morgen ietsje koeler is aangezien het vandaag even 33.5 graden is geweest.

Foto’s van vandaag staan natuurlijk weer in het fotoboek.
Oud 07-08-07, 09:29   #30
Super Lid

noekie14's avatar

Nationaliteit:
gelukkig hebben jullie melk gevonden, probeer ook een keer de globus die hebben ook een groot assortiment.

Onderwerp-opties

Berichtregels