het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 04-08-07, 12:32   #1
Lid

nicvanderheyden's avatar

Nationaliteit:
Reisverslag van Leo en Nicole - juli 2007

Sinds zondag zijn we terug van een deugddoende reis uit my beloved Tsjechië. Met een beetje vertraging volgt hier ons verslag.
Het was niet zomaar dat we Tsjechië uitkozen voor onze kampeervakantie. Weliswaar had ik met de campings in Tsjechië nog geen ervaring, doch op Praag was ik verliefd geworden toen ik er de eerste keer kwam in 1990. Sindsdien ben ik er talloze keren geweest. Ik had ook al andere delen van het land bezocht (Reuzengebergte, stukje Moravië, streek van Tabor, gedeelte van Zuid - Bohemen).
Nu wou ik heel graag nog eens kamperen, ronddtrekkend met ons kleine iglotentje.
Het waren 3 zalige weken, vooral genietend van de natuur en het feit van niet hoeven koken door de - voor onze normen - nog wel zeer lage prijzen voor spijs en drank.

DAG 1: zondag 8 juli
Speciaal deze dag uitgekozen om te vertrekken met als reden het minder drukke verkeer in Duitsland op zondag. Naar we vernamen, mogen de vrachtwagens in Duitsland niet op de snelweg. We hebben er wel enkele gezien, maar het was zalig rijden. Weet niet hoe dat nu precies in elkaar zit met de wetgeving inzake het vrachtverkeer in Duitsland.
Onze route: Aken, Keulen, Siegen, Wetzlar, Giessen, Eisenach,Gotha, Erfurt, Chemnitz, Dresden, Usti nad Labem.
Onze bestemming was Melnik (sorry, weet niet hoe ik die speciale Tsjechische karakters moet invoegen).
Gelukkig hadden we op het forum gelezen dat de camping in Melnik aan een treinspoor en aan een drukke weg gelegen is.
Zo zijn we verder getrokken naar ATC Kokorin, zo'n 15 km van Melnik. Een schattige camping waar veelal trekkers kamperen, gelegen in een prachtige kloof. Prijs: 2 personen, kleine tent, auto, taksen: 226 Kc per dag. Keukentje ter beschikking, 2 douches (geen afscheiding)voor vrouwen, 2 voor mannen . Niet echt schoon, maar te doen.
nicvanderheyden is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-08-07, 12:59   #2
Lid

nicvanderheyden's avatar

Nationaliteit:
Reisverslag Leo en Nicole - deel 2

Dag 2: ma 9 juli 2007
Regen.
Melnik bezocht.
In Melnik is een kasteel gebouwd aan de samenvloeiing van de Vltava en de Labe. Prachtig uitzicht heb je daar.
Tussen de buien door op het terras van U Rytiru tagliatelli met zalm gegeten met een flesje Ludmilla erbij = witte wijn uit het tegenover gelegen Lobkowic-kasteel.

Dag 3: di 10 juli 2007
Heel de nacht geregend.
voormiddag: Regionaal museum in Melnik bezocht met o.a. historische kinderwagens.
Goed café met mooi terras aan het museum. Heel veel verschillende wijnen per fles of per glas te krijgen.

Dan het kostelec (knekelhuis) van de St Petrus en Pauluskerk in Melnik bezocht. Een lugubere bedoening vind ik, zeker nog geaccentueerd door de muziek die je daar te horen krijgt.

namiddag:
Wijnkelder van het Lobkowic-kasteel bezocht.
In het café-restaurant van het kasteel een rode Chateau Melnik gedronken, met uitzicht op de Vltava-Labe.

In Cinska restaurace "Zamecky dum" de specialiteit van het huis gegeten.

Dag 4: woe 11 juli
Overdag mooi weer, af en toe een buitje, 's avonds regen

10u: wandeltocht naar het kasteel van Kokorin. Spijtig genoeg enkel in het Tsjechisch gegidst. Steile tocht heen.

Dan rode wandeltocht naar Raj.
In restaurant "V Raji" kip met frietjes en sla en een pullitr genuttigd.
Rode tocht terug. Zo'n 12 km gestapt.

Wat boodschappen gedaan in de Lidll aan de rand van Melnik.

Dag 5: do 12 juli
Weer heel de nacht geregend !
In het toeristisch infobureau gevraagd waar er ergens mardt gehouden wordt in de buurt. Naar Stepanska Most gestuurd in Obristvi, geen markt gezien daar. In een typisch Boheems restaurantje gegeten "U Kralu". Typisch Boheems eten: gulash en knedlik met een pullitr. Eenvoudig, lekker, goedkoop.
Het museum van Smetana in Obristvi was spijtig genoeg enkel in het weekend geopend.
Toch nog een marktje gevonden in Neratovice. Doch enkel kledij van de Vietnamezen.
Bij een vriendelijke Oekraîener die met handen en voeten zijn levensverhaal vertelde een Fernet Citron + tonic gedronken.
Oud 04-08-07, 13:26   #3
VIP Lid

Elly's avatar

Nationaliteit:
Leuk verslag Nic! Er komt vast nog meer..... we wachten in spanning af. Het is altijd leerzaam om reisverhalen te lezen, je steekt er wat van op en als je zelf in de buurt komt kan je daar ook gaan kijken. Wij hebben hier al meerdere malen plezier van gehad. Dus kom maar op hoor, met het vervolg.....
Oud 04-08-07, 13:29   #4
Lid

nicvanderheyden's avatar

Nationaliteit:
voor Elly

Bedankt voor de aanmoediging ! Je twijfelt wel eens of iemand anders daar iets aan kan hebben hé.
Oud 04-08-07, 13:39   #5
Lid

nicvanderheyden's avatar

Nationaliteit:
Reisverslag Leo en Nicole - deel 3

Dag 6: vr 13 juli 2007
Wisselvallig weer

Leo is een echte stapper en heeft een wandeling van 20 km gemaakt in de buurt van Mseno.

Ikzelf lees heel graag en heb de hele dag gerust en gelezen. Ik heb echt genoten van de rust en de stilte op de camping midden in de natuur. Ik was de enige aanwezige. Zalig !!

Gaan eten in een eethuisje in de buurt "U Grubiana". GA DAAR NOOIT ETEN !! Vies, vuil, bah.. Ik laat bijna nooit mijn eten staan, maar dat was niet te doen ! Zelfs mijn pint heb ik niet uitgedronken: de bodem was bruin !

Dag 7: za 14 juli 2007
joepie: de zon !

Uitstap naar Ceska Lipa : mooie oude binnenstad / 4000 inw./ gemiddelde leeftijd = 36 jr !

Wat boodschappen gedaan in Delvita (bij ons Delhaize - duur !) en bij Od Andy (veel goedkoper). Daar onze kruidenvoorraad voor thuis opgedaan want dat scheelt een pak centen !

Dag 8: zon 15 juli 2007
7 zonnen !

Wandeling naar Mseno gemaakt. Daar gegeten en teruggekomen. Heet ! Bekaf !

Leo brengt 3 Slovaakse campinggasten naar het station. Bespaart hen een tochtje van zo'n 5 km bergop.

Vervolg komt een volgende keer - krijgen straks gasten voor een BBQ. Tot later !
Onderweg gegeten in "Hostinec na stare posta".

Wat boodschapp
Oud 04-08-07, 16:36   #6
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
nicvanderheyden schreef:
Bedankt voor de aanmoediging ! Je twijfelt wel eens of iemand anders daar iets aan kan hebben hé.
Daaraan hoef je niet te twijfelen, bijna alle info wordt zorgvuldig bijgehouden en later nagetrokken.
Oud 04-08-07, 17:36   #7
Actief Lid

tatrafan's avatar

Nationaliteit:
Het hele verslag tot nu toe met heel veel plezier gelezen! Klinkt alsof jullie een leuke tijd hebben gehad, ondanks regen (hadden we in NL ook trouwens) en vies eten in U Grubiana - wat gelukkig écht een uitzondering is. Bedankt, en ik kijk uit naar het vervolg!
tatrafan is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-08-07, 02:27   #8
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Leuk verhaal, Nic, zo heet je toch?

Vooral omdat ik al die plaatsen, die je noemt, acht allemaal, goed ken.
Als een klein drolletje, dat zijn voetjes keurig en constant op de voorvorksteuntjes van de fiets van mijn ouders moest houden, later als tramp jongen vaak in de kroeg tegenover Grobián (deze kroeg bestaat niet meer), nog later als wielrenner voor Spolana Neratovice heb ik daar, in de omgeving van Kokorin, veel getraind en anders meegemaakt, grappig om een leuk stukkie te noemen - Grobian -> Kanina, een stevige zig-zag stijging ook voor de geoefende weg-fietser. Als je er bent, daar boven, wordt je beloond met een leuke dorps kroeg.
Nu, 40 jaar later, fiets ik regelmatig de Kanina serpentines, ook Mseno ken ik goed. Hostinec Na stare poste is nog steeds een stadsrestaurant van vroeger. Ouderwets, eenvoudig, maar wel degelijk. Ook de obers zijn uit die tijd, zo voel ik dat, als ik om 12 uur aan de tafel ga zitten.
Grobian was altijd, al ang geleden, een leuke tent geweest. Laatste 5 jaar is dat echt niets meer. Vorig jaar heb ik daar even rongekeken, maar gelijk doorgefietst naar de eerste kroeg in Kanina, die moet je niet overslaan, als je die stijging overleeft.
Ben je wel op de Vrátenská hora geweest? Ook op de uitkijpost daar boven? Vratenská is de hoogste punt rondom Mšeno en Mìlnik. Vanuit mijn achtertuin zie ik steeds dat schattig heuveltje.
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-08-07, 01:21   #9
Lid

nicvanderheyden's avatar

Nationaliteit:
Reisverslag Leo en Nicole /juli 2007/ deel 4

Zo, kan weer even verder doen - kan niet slapen met deze temperatuur. Na de BBQ, het optreden ( met rockband) van mijn schoonzoon en de rommelmarkt in Rumst ( een fobie van me), terug naar Tsjechië - was dat maar waar!
enfin we zijn gekomen bij :

DAG 9: ma 16 juli 2007

zon zon zon / 38 °

Uitstap met de wagen -> airco ! naar Stara Boleslav - zeer mooie kerk met 2 torens - klooster tegenover met van die nonnetjes die je bij ons niet zo veel meer ziet. Deze kerk was men aan het restaureren, ziet er mooi uit ! Maar wat onze aandacht nog het meeste trok waren jonge nestvalken die met hun eerste vliegprobeersels bezig waren. Hoe mooi om zien !

Pizza gegeten in Brandys nad Labem in restaurant Felicita. Uitstekende bediening - in het ENGELS ! Spijtig genoeg zagen we pas nadien dat er ook een vinotheek was.
En spijtig genoeg was het kasteel daar gesloten, ach ja, 't was maandag. Je raakt zo de tel kwijt tijdens de vakantie hé.
Ook het Open Air Folk Museum niet ver daarvandaan was gesloten.
Zag er klein uit, maar wel interessant om volgend jaar terug te gaan.

DAG 10 17 juli 2007

37°

In Melnik nog een flesje Muscat gedronken met een variatie chlebicky op het terras van het regionaal museum.

Omdat we gehoord hadden dat de buurt van Adrspach zo mooi was, hebben we kaarten gekocht van die omgeving - Broumovsko geloof ik.

Voor mij komt nu een van de hoogtepunten van de vakantie: het Lobkowiczkasteel van Nelahozeves. PRACHTIG !!! Wel aan de dure kant want je krijgt een volledige Engelstalige rondleiding, maar zeker de moeite waard. Vanuit dit kasteel kan je het geboortehuis van Dvorak zien staan. We hebben dan ook een CD van Dvorak , nl De Amerikaanse, waar ik nu naar aan het luisteren ben. Hou echter meer van zijn Slavische Dansen.
We hadden in dit kasteel echt wel veel geluk. Het was de eerste dag van de nieuwe rondleiding. Wij waren de 11de bezoekers van dit nieuwe deel en hadden een persoonlijke gids. Als dat niet boffen is !
Dit prachtige kasteel heeft dan ook nog een kasteelrestaurant om U tegen te zeggen. In onze short/T-shirt outfit hebben we het toch maar gewaagd daar iets te gaan eten bij een flesje Bohemia Sekt. Haute Cuisine en betaalbaar.
Wat een dag !!!

DAG 11 woe 11 juli
prsi, prsi

Maar dan zijn we naar Adrspach vertrokken, oei oei.
Zuidkant van Cesky Raj gepasseerd. Hierover hadden we gelezen dat het daar erg druk kan zijn, maar dat viel reuzemee. In Sobotka op het gezellige pleintje hebben we lekkere taart gegeten. We hebben de zeer ineteressante burch Kost gepasseerd, doch hebben toen belsoten om zowel Kost als Decin volgend jaar te gaan bekijken. We willen in die streek graag wat langer vertoeven. Ah ja, en onderweg naar Kost hebben we ook dat boommonument gezien van op Freddy's foto.
Dan naar Adrspach in het noorden van Broumovsko gereden. Met hele bussen tegelijk worden ze hier gelost om naar de kalksteenformaties te gaan kijken. Veel te druk voor ons!
We hadden al zovele prachtige kalkstenen gezien op onze wandelingen in Kokorin. Toch hebben we daar vlakbij de Poolse grens naar een rustige camping gezocht. Ik had er een op de kaart aangeduid gezien op het eind van een doodlopende weg. Ik dacht: Daar moeten we wezen. Maar !! Vuil, vies, om te voet terug naar huis te lopen! Ik geloof dat die cg Zodjov of Zojdov heette - kan ik wel terugvinden, doch doc ligt boven en Leo slaapt al.
De overige cgs in de buurt waren voor ons veel te druk.

Een groot pluspunt onderweg: in Hronov in hotel Na Myte gegeten. Zeer verzorgd, spotgoedkoop. De dienster had 8 maand in Engeland gewoond en zo konden we dus weer een praatje slaan zonder voortdurend handen en voeten te moeten gebruiken.

Dan zijn we wat zuidelijker in Nachod terechtgekomen op Cg Beloves, rustig, redelijk verzorgde toiletten, ingerichte keuken ter beschikking. Prijs: 165 Kc , gratis bijna.
En na deze drukke dag : tentje in !
Tot morgen !
Oud 06-08-07, 08:28   #10
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
reisverhalen als deze, geven altijd weer inspiratie voor onze volgende vakantie(s) in Tsjechie.

Onderwerp-opties

Berichtregels