het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 04-08-07, 08:54   #1
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Volop Polen in Nederland; maar waar zijn de Tsjechen?

Hier in Amsterdam barst het van de Poolse stucadoors en andere bouwvakkers, maar waar zijn de Tsjechen? Ook in Tsjechië zijn er in de bouw toch vakmensen zat, helemaal stucadoors, waarom zijn die in Nederland dan, bij mijn weten, niet zoveel aanwezig als de Polen?
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-08-07, 11:56   #2
Actief Lid

moesti's avatar

Nationaliteit:
Misschien is het voor de Tscjechen aantrekkelijk genoeg om in eigen land te blijven werken ?
moesti is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-08-07, 12:51   #3
VIP Lid

Keesi's avatar

Nationaliteit:
Vrienden van ons in Kutna Hora, die beide een nieuw huis laten bouwen, klagen steen en been dat het zo lang duurt.
Er is door de vele bouwactiviteiten in de omgeving een groot tekort aan bouwvakkers en doordat de verschillende bouwactiviteiten door verschillende (onder-)aannemers worden uitgevoerd ligt de bouw iedere keer weken stil. De (hoofd-)aannemer zegt het voor de afgesproken prijs niet beter te kunnen regelen. Grote, meer geld opleverende projecten gaan voor kleine (in dit geval een huis). Een paradijs voor de aannemers blijkbaar.

Vandaar dat er in NL misschien geen of weinig CZ-bouwvakkers rondlopen.
Keesi is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-08-07, 20:40   #4
Actief Lid

Alma's avatar

Nationaliteit:
Sorry en neem me niet alsjeblieft kwalijk... maar, ik denk Tsjechen zijn trots en houden van eigen land en thuis, daarom gaan ze niet zo snel naar "Westen" over werk verzoeken - en nog - in bauwerk of bruikassen en dat soort werken....als ze in CZ in kantoren kunnen zitten.... en professionals in het bauwvak hebben in ons land ook goede salaris... Ik ben hier vanwege mijn vriend en ik zou anders nooit verhuizen. En uit eigen ervaring - ik beleefde hier al zo veel verniederende momenten...... neeee, dankje...
zo zie ik het...

Laatst aangepast door Alma; 04-08-07 om 22:38.
Alma is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-08-07, 23:16   #5
Actief Lid

Ricardo's avatar

Nationaliteit:
Macek, er lopen zeker Tsjechen op de Nederlandse bouw rond. Via ons werken er nu 8 voor een Nederlandse uitzendburo in IJburg. Dit aantal is niets vergeleken met de hoeveelheid Polen die in Nederland werkzaam zijn. Het zijn veelal jonge mensen die het avontuur aan willen gaan in Nederland of Duitsland of oudere mensen die uit het Oosten van Tsjechië komen. Mijn collega en bouwingenieur zegt dat goed bouwpersoneel uit die regio komt. Hier geld ook een hogere werkeloosheid dan elders.

Verder ben ik het eens met Alma. We hebben nu geadverteerd voor leidinggevende personen in de bouw, maar die zijn heel lastig te vinden. Ook zijn de voorwaarden en het bijbehorende salaris niet zodanig dat met makkelijk de overstap maakt. Met de vele regels in Nederland kan er qua arbeidsuren niet veel gesjoemeld worden. 40 uur in nederland werken voor 11 euro of 200 uur in Tsjechië werken voor bijv. 8 euro kom je bijna op hetzelfde bedrag uit per maand. In nederland gaat er dan nog huisvestingkosten etc af. Dan is de keus voor de vakmensen hier snel gemaakt. Hier blijven.

Of je moet ZZP'er (zelfstandige) zijn. Dan kan je, je uren maken en geld verdienen.

Voor niet leidinggevende functies hebben we voor september wel een groep mensen klaar staan.

Verder wil ik van de gelegenheid gebruik maken:
Als er nog Tsjechen/Nederlanders zijn die één of meerder Tsjechen in de bouw kennen en in Nederland wilen werken. Neem dan aub contact met ons op. Alvast bedankt.
Ricardo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-08-07, 02:32   #6
Actief Lid

David Beliën's avatar

Nationaliteit:
Nederlands geneuzel

Ten eerste zijn het vaak Polen die in bezit zijn van een Duits Paspoort die bij ons werken, en om een Tesjech als werknemer in dienst te kunnen nemen, moet je voor veel braches drie maanden van te voren een arbeids vergunning aanvragen als werkgever.... tot zover dus the European promis.... daarnaast..... ik begin er langzaam van te balen dat er op deze manier misbruik gemaakt wordt van die mensen. Tsjechen zijn enorme vaklui, maar moeten op een andere manier benaderd worden. Steeds vaker en vaker begin ik me te schamen voor het feit dat ik een Nederlander ben, zoals wij ons soms opstellen tegenover de Tsjechen. Ik kom hier nu al vele jaren, ken hier ontzettend veel mensen, en ik zou massa's mensen kunnen leveren voor wat dan ook, maar het is ieder keer de overheid die dwars ligt, of de aanvrager die enekl en alleen een slaatje wil slaan uit die mensen.... nou sorry hoor, maar daar doe ik dus niet aan mee. Ook in Nederland zijn er genoeg mensen zonder werk, en ook zij kunnen hun handen uit de mouwen steken, wil je een Tsjechische vakman.... die vaak ook nog eens een stuk beter is dan een Nederlander qua vakmanschap..... betaal er dan ook gewoon voor!! In Tsjechië liggen de lonen op een ongelooflijk laag peil, terwijl sommige primaire zaken zoals boter, elektriceiteit, en verzekeringen, even duur of duurder zijn dan in Nederland. Sommigen van hen laten huis en haard achter om maanden te werken in de werkkampen van Europa om geld te verdienen voor hun gezin onder erbarmelijke omstandigheden.... en zo gaan wij om met onze Europese oosterbroeders..... schande..... en dat wordt nog wel gepromoot op dit Forum!!! ik ben geschokt!!
David Beliën is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-08-07, 07:06   #7
Actief Lid

sandra66's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
David Beliën schreef:
Bericht bekijken
Sommigen van hen laten huis en haard achter om maanden te werken in de werkkampen van Europa om geld te verdienen voor hun gezin onder erbarmelijke omstandigheden.... en zo gaan wij om met onze Europese oosterbroeders..... schande..... en dat wordt nog wel gepromoot op dit Forum!!! ik ben geschokt!!
Nou nou David; wel het kaf van het koren scheiden ja.....wel erg sterk uitgedrukt hoor !

Wij zijn momenteel bezig met het verbouwen van onze boerderij in Tsjechië en we zijn vol lof over de snelheid en vakmanschap van de heren (dakdekkers, stucardoor en 'klempir'). Dit heb ik wel anders meegemaakt in Nederland nog niet zo lang geleden met mijn dak aldaar. Na het vernieuwen van de bitumen kreeg ik lekkage op een plek waar ik nog nooit lekkage had gehad ! Uiteraard na de verzekering, de heren dakdekkers gebeld. Het heeft bij elkaar 3 (! geen grap !) geduurd om tot de conclusie te komen dat er een fout was gemaakt door de dakdekker, maar wel eerst 3 jaar beweren dat het toch echt bij de buren (gezamenlijk dak...) vandaan zou moeten komen. Dit vind ik pas schande ! In NL zijn redelijk wat 'beunhazen' die aangeven dat ze lid zijn van een branche vereniging, maar puntje bij paaltje blijkt dat niet zo te zijn. Met andere woorden; als particuliere opdrachtgever moet je eerst uitzoeken of ze wel de juiste info verstrekken als je een redelijke prijs wilt betalen of anders maar de zgn. hoofdprijs via een groter concern.

Nee geef mij dan maar de Tsjechen; ondanks dat de klempir 1 dag zoek was en in de kroeg werd gevonden aan het eind van de dag Maar wel de volgende dag (onder dwang) met een rode neus de dakgoten perfect monteren. Probeer dit maar eens in NL: nee...ik ben ziek, zwak en misselijk .....

En ik geef de Tsjechen groot gelijk dat ze niet naar NL gaan, want het werkklimaat is hier in CZ een stuk prettiger en relaxter !
sandra66 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-08-07, 14:18   #8
Nieuw Lid

Nationaliteit:
hoi ik werken in nederland 10 jar am ship.het is bijna 100 tsjechen im nederlandse binnenvaart.minimal 100
bigoun is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-08-07, 18:54   #9
VIP Lid

barbie's avatar

Citaat:
Macek schreef:
Bericht bekijken
Hier in Amsterdam barst het van de Poolse stucadoors en andere bouwvakkers, maar waar zijn de Tsjechen? Ook in Tsjechië zijn er in de bouw toch vakmensen zat, helemaal stucadoors, waarom zijn die in Nederland dan, bij mijn weten, niet zoveel aanwezig als de Polen?
Macek, de Tsjechen zijn de Polen niet... de Tsjechen komen hier niet werken, ik ben het met Alma helemaal eens.

Citaat:
Sorry en neem me niet alsjeblieft kwalijk... maar, ik denk Tsjechen zijn trots en houden van eigen land en thuis, daarom gaan ze niet zo snel naar "Westen" over werk verzoeken - en nog - in bauwerk of bruikassen en dat soort werken....als ze in CZ in kantoren kunnen zitten.... en professionals in het bauwvak hebben in ons land ook goede salaris... Ik ben hier vanwege mijn vriend en ik zou anders nooit verhuizen. En uit eigen ervaring - ik beleefde hier al zo veel verniederende momenten...... neeee, dankje...
zo zie ik het...
barbie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-08-07, 20:50   #10
Actief Lid

David Beliën's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
sandra66 schreef:
Bericht bekijken
Nou nou David; wel het kaf van het koren scheiden ja.....wel erg sterk uitgedrukt hoor !
mijn excuses.... het was inderdaad wat straf. Ik voel me sterk verbonden met de Tsjechen, en ik wordt soms heel boos va Nederlanders die er op uit zijn "goedkoop" uit te zijn. Ik werk al een tijd met Tsjechen, en heb meer Tsjechische vrienden dan Nederlandse inmiddels, en een aantal van hen gaan in de zomermaanden naar het buitenland o.a. Engeland en Denemarken omdat ze daar niet zo moeilijk doen over Oost Europese werknemers... ( en wij wel nog steeds.... lang leve the European lie! ) maar ik hoor ook van hen hoe ze uitgebuit worden.... in dit geval gaat het toevallig om stucadoors, en daarvan weet ik dat het in NL armoeitroef is, en het dus een zegen zou zijn als Tsjechen dat zouden komen doen, maar inderdaad, er is hier werk zat in die Branche.... Alles hier uit de buurt van bouwvakkers wordt naar Praag gehaald, vanwege de explosieve ontwikkeling daar, het is hier al soms moeilijk iemand te vinden. In Tsjechië vind je dus ook veel Slowaken en Ukraïners die dat gat weer vullen..... maar goed.... het was niet mijn bedoeling iemand voor de borst te stuitten.... maar ik wil juist onderstrepen dat de Tsjechen meer dan welkom zijn, .... maar, dat ze dan wel gewoon behandeld moeten worden, en niet omdat ze Goedkoper zouden zijn.....!!
By the way.... ik ken een Tsjech die in NL een bouwbedrijfje heeft.... maar helaas ook hij stikt in het werk. Mochten er meer gegadigden zijn, kan ik mijn licht best eens opgooien hier, stuur me maar een PM dan....
David Beliën is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels