Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Toerisme - Hoe was jouw vakantie in Tsjechië?
Reisverslag van Chris en Lianne

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 30-07-07, 21:43   #1
Volwaardig Lid

Nationaliteit:

Hier volgt in delen het reisverslag van onze big little adventure.
We gaan 2 dagen naar Teplice, 4 dagen Praag en 2 weken naar het Landal park aan het Lipnomeer.

Hier komt dag 1:

Het is maandagmorgen 30 juli om 03:40. We zijn helemaal klaar om te vertrekken. We nemen nog even afscheid van Lisa en Lotje (onze poezen) die nu al beledigd zijn. De reis is begonnen.
In Nederland verbaast Lianne (die normaal een filerijder is) zich over de lege snelwegen. Dit zal vast een klein beetje te maken hebben met het tijdstip We nemen dus al “snel” afscheid van Nederland. Duitsland begint goed. Het begint met regenen en niet zo’n klein beetje ook. Na een half uurtje werd het droog en waren we ook gelijk de langzaamste wagen op het duitse wegennetwerk, en dit terwijl Lianne toch 140 reed.
Om 06:00 passeren we Osnabruck en krijgen we de eerste “baustelle” (wegwerkzaamheden). We beginnen ons een beetje zorgen te maken over het feit dat er nergens benzinestations aan de kant van de weg zijn. Gelukkig komt er rond 06:30 een rasthof in zicht waar we alles kunnen tanken wat we zouden willen. Eten, drinken en ook makkelijk diesel! Eten en drinken hadden we zoals Hollanders betaamt zelf al meegenomen. We maken dus een snelle pitsstop met een rijderswissel. Nu kan ik eens uitgebreid kijken wat de Toledo allemaal kan en wil.
Het rijden in Duitsland is wel even wennen. Leuk dat je keihard mag, maar minder leuk is dat als je 185 rijdt er mensen achter je aan het plakken zijn die erlangs willen. .
Om 10:20 komen we al regelmatiger de borden Dresden tegen. Aangezien Lianne een collega heeft met dezelfde achternaam moeten we hier natuurlijk een foto van maken. Het gebeurt zelden dat er en stad naar jou vernoemd wordt .

Om 11:15 stonden we bij een gesloten grensovergang. De Duitse douanebeambte wilde mijn vraag hoe we de grens over konden komen pas beantwoorden nadat hij mijn “ausweis” had gezien. Na zijn aanwijzingen te hebben opgevolgd kwamen we bij een andere grensovergang waar we gelukkig ook een snelwegvignet konden kopen. Toch fijn als je in Tsjechie op het beetje snelweg (500km dacht ik) wat ze hebben mag rijden. Lianne en ik gingen met een positieve instelling op reis, korte broek en een shirt aan. Wat we niet wisten is dat het bij de grensovergang (bovenop een of andere berg) maar 7 graden was. Gelukkig regende het ook nog, dus we voelden ons gelijk thuis . Nadat we over het ertsgebergte waren gereden kwamen we aan in Teplice. Het hotel was gelukkig snel gevonden en om 12:00 zaten we op onze kamer. En dat terwijl ik rekening had gehouden met een aankomst van 16:00. “Goede” planning, Chris .
We zijn een paar uur in de stad wezen kijken maar we konden eigenlijk alleen maar denken aan slapen, slapen en slapen. We zijn dus ook rond 16:00 terug naar het hotel gegaan. We hebben zelfs geen puf meer om uit te gaan eten. Vanavond eten we dus de broodjes die nog over zijn. Het valt ons wel op dat de mensen hier minder goed Engels en/of Duits spreken dat we hadden verwacht. Gelukkig konden we met handen- en voetenwerk ons goed redden al wisten we niet of we nu een broodje hamburger aan het bestellen waren of een hypotheek afsloten . Bij een T-Mobileshop even een prepaid Twist kaartje gehaald zodat we een maand onbeperkt kunnen internetten. (verslaving…tuurlijk niet!) Dit is wel makkelijk om de weblog bij te houden en het nieuws back home te kunnen volgen.
De reis Dordrecht – Teplice is ons dus heel erg meegevallen. 5x een baustelle tegengekomen met geen noemenswaardige vertragingen.
We hebben 845 km gereden in iets meer dan 8 uur incl. pauzes. Effectieve rijtijd zal rond de 7:15 uur liggen denk ik. Vooral in Duitsland schiet het lekker op, al hebben we vaker wat rustiger gereden om te genieten van alle voor ons vreemde uitzichten. (het is helemaal niet plat ).
Tot zover dag 1. Lianne leest een boek in bed en ik ga zo verder slapen. Welterusten voor iedereen die zich aangesproken voelt.
Oud 30-07-07, 21:47   #2
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Leuk Chris, zo'n uitgebreid verslag, ik leef mee hoor, ben benieuwd naar de dag van morgen. Veel pleizer alvast!
Oud 31-07-07, 17:50   #3
Nieuw Lid

Nationaliteit:
hee ik ga er vrijdag ook naartoe
is het nog een beetje weer daar????
andre37 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-07-07, 20:12   #4
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
@Andre37
Het weer was vandaag perfect. zon 22 graden en een zacht windje.
Morgen is het volgens mij ietsje warmer in Teplice.

Vervolg van the little big adventure:

Arbeit macht frei

Dag 2 van de little big adventure van Chris en Lianne:
Vanmorgen om 09:00 zaten we te genieten van een lekker ontbijt. Eieren met ham, een goede start. Vandaag gaan we een bezoek brengen aan Terezin. Een concentratiekamp uit de tweede wereldoorlog. Terezin bestaat uit het kleine fort en de stad zelf (het grote fort). Het grote fort hebben we zelfstandig verkend. Lianne vond het Joodse ghetto museum reuze interessant. Ik zelf ben niet zo geboren voor een museum.
In het kleine fort hadden we geluk. We zouden eerst met een groep Engelsen mee lopen. Alleen die groep zou opeens later komen ofzo…uiteindelijk kregen we een privé rondleiding van Sanka (nee, niet die ene van de film Cool Runnings). Deze rondleiding duurt normaal 45 minuten, maar omdat wij maar vragen bleven stellen en het wel gezellig was, bleek het in ons geval 90 minuten te duren. Ik kan er heel veel over vertellen maar geloof me, dat moet je een keer met je eigen ogen gaan bekijken. Het is echt indrukwekkend!

We waren eigenlijk van plan om na Terezin naar Decin te rijden, maar omdat Terezin veel meer tijd had gekost dan we verwacht hadden, zijn we daar niet meer naar toe gereden.
Deze schuiven we dus door naar morgen
We zijn via Usti nad Labem terug naar Teplice gereden. In Teplice zagen we een Hypernova. Ik had gelezen dat het een supergrote supermarkt zou moeten zijn. En ik kan maar dit nu beamen. Omdat het al bijna 18:00 was zijn we daar ook maar gelijk bij een pizzeria gaan eten.
Geen kwaad woord over de serveerster (die volgens Lianne overduidelijk verliefd op mij was) maar het is heel apart dat je eerst je hoofdgerecht krijgt en pas daarna, of eigenlijk tijdens. Dus konden we een hapje pizza en carpaccio tegelijk nemen als we dat wilden
Het was wel lief om te zien hoe erg ze het vond want ze bleef maar excuses maken. Maar eerlijk is eerlijk. De pizza en carpaccio waren heel erg lekker. Het afrekenen was wel even schrikken. We moesten omgerekend maar liefst 30 euro afrekenen voor 2 grote pizza’s, 2x carpaccio, 1 sinaasappelsap en 3 cola light. Maar ze had echt geen rekenfoutje gemaakt. Aan deze prijzen kan ik best wel snel wennen denk ik.
Het is nu 20:30 en ik ben ondertussen om nog even de foto’s van dag 1 en 2 aan het uploaden. Wel raar dat we in Nederland lekker lang op kunnen blijven en hier zijn we vroeg in de avond al bekaf. Dat kan liggen aan de ijlere lucht of het feit dat we nu veel actiever zijn dan we normaal zijn. Ik gok maar op het eerste hehe.
Maar ik stop ermee voor vandaag. Morgen na het ontbijt gaan alle spullen weer de wagen in. Dan gaan we naar Decin en daarna door voor 4 dagen Praag. Voor de mensen die dit lezen op mijn weblog. Bij de links staat een linkje naar het fotoboek. Hier kun je (heel logisch) de foto’s vinden van dag 1 en 2.
Voor de mensen die dit op het Tsjechisch forum lezen zal ik even een linkje naar het fotoboek hieronder plaatsen.

Fotoboek

Bericht 31-07-07 om 20:26 aangepast door Christiaan.
Christiaan is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-07-07, 20:32   #5
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Mooie foto's Chris. Al vond ik de foto's van dag 2 interessanter. Heel indrukwekend, dat Theresienstadt
Oud 01-08-07, 20:59   #6
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Verhuizing van Teplice naar Praag

Vanmorgen was ik vroeg wakker, dat kwam wel goed uit aangezien we vandaag uit moet checken. Ik heb alle spullen alvast ingepakt en klaargezet om naar beneden te brengen. Om 08:15 zijn we naar de “ontbijtzaal” (een appartement dat niet verhuurd was in het hotel) gegaan. Gelukkig konden we eerder ontbijten dat de 09:00 die de vorige dag afgesproken was.
Om 09:15 zaten alle spullen in de wagen en konden we vertrekken.
Helaas hebben de harde bedden hun tol geëist bij Lianne. Ze heeft flink last van haar rug. Dus zullen we vandaag meer met de auto doen. We zijn naar Decin gereden en dat was dus adembenemend. Als Nederlander ben ik niet echt gewend aan bergen. Voor mijn gevoel waren de bergen zo hoog als de Mount Everest, maar ze zijn nog niet 1/8e van die berg.
We zijn ook nog even naar Hrensko gereden omdat daar de grootste natuurlijke rotsbrug zou zijn. Hiervoor moesten we alleen wel 4 km (bergop dus) lopen dus daar zijn we maar niet wezen kijken. Er waren gelukkig genoeg dingen te zien. Opeens stonden we bij een grensovergang naar Duitsland. Dus dat was die rare streep op het scherm van de TomTom.

We hebben de rivier Labe een stuk gevolgd en zijn toen terug gereden. In Decin hebben we wat gegeten op een terras. Hierna zijn we richting Praag gereden. Ik had via de mail afgesproken dat we rond 16:00 zouden inchecken in het Aparthotel City 5. Door een file i.v.m. wegwerkzaamheden in Praag kwamen we 16:04 aan. Perfect op tijd dus.
De ontvangst in het hotel was echt goed. Ik parkeerde de wagen “netjes” op de stoep en liep het hotel in. Er kwam gelijk een jongedame aanlopen die op onze wagen wilde passen voor het geval de politie zou komen. We konden fijn alle spullen naar het appartement brengen en daarna heeft de eigenaar ons piekfijn uitgelegd waar we de wagen veilig konden parkeren op een bewaakt parkeerterrein op nog geen 400 meter lopen. We zijn eerst even wezen shoppen bij de Tesco (wederom een big-ass supermarkt) en daarna de wagen veilig geparkeerd. Daarna zijn we met de boodschappen naar het hotel gelopen.
Even snel wat foto’s gemaakt van het appartement en daarna zijn we uit gaan eten. Het werd weer een pizzeria en gelukkig zit er 1 op nog geen 100 meter van ons vandaan. Bijna in het centrum zitten heeft zo zijn voordelen. Het is nu 21:00 en we zijn net terug van het eten en ijsje bij de McDonalds. We zijn voor de Mac gaan zitten en hebben genietend van een ijsje ons verbaasd over de drukte op staat. Het was een komen en gaan van mensen. We zijn duidelijk in een wereldstad. Het voorval van gisteren met de carpaccio en pizza is trouwens traditie aan het worden. Vanavond kregen we tijdens het voorgerecht ook alvast de pizza op tafel. Kennelijk is het normaal in Tsjechië om alle gangen bijna tegelijk op tafel te zetten.
Dadelijk eindelijk lekker onder de douche (In Teplice hadden we alleen een bad ) en daarna nog even kijken hoe laat we moeten vertrekken voor de wandeltocht door Praag. Morgenavond gaan we “romantisch” (eeh ja, Chris typt dit) dineren tijdens een rondvaart genaamd “Prague by night”. Hopelijk is er genoeg tijd om foto’s te maken tijdens het eten.
Ohwja, had ik al gemeld dat er gewoon lekker wireless internet is in dit hotel? Elke verdieping heeft zijn eigen basestation. Ik haal met speedtest.nl 145 kb down en 45 up. Qua snelheid hoeven we niet te klagen.
Tot morgen!

Foto’s van vandaag staan natuurlijk weer in het fotoboek.
Oud 01-08-07, 21:56   #7
VIP Lid

noekie14's avatar

Nationaliteit:
zo te lezen hebben jullie een leuke vakantie
Oud 01-08-07, 22:14   #8
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Zeker weten, Tsjechie is een verschrikkelijk mooi land heb ik in de afgelopen dagen ondervonden.
En volgens mij gaat het alleen maar mooier worden
Oud 01-08-07, 22:43   #9
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Christiaan schreef:
Bericht bekijken
Zeker weten, Tsjechie is een verschrikkelijk mooi land heb ik in de afgelopen dagen ondervonden.
En volgens mij gaat het alleen maar mooier worden
Je moet wel uit de pizzeria en Mc Donalds weg blijven en de Tsjechische keuken leren kennen. Dan pas zal het een feest worden.
Oud 02-08-07, 10:14   #10
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Echt ontzettend leuk zo Chris, het is zo net of ik met jullie mee ben op vakantie Ik lees het verslag en kijk de foto's met veel plezier

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Forumnavigatie

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.2.0 - RSS Feed