|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Lid
|
Turnov en omgeving
Wie kan mijn wat vertellen over de omgeving Turnov
Of je daar ook in de buurt kunt skieen of langlaufen En wat is er in de zomer te zien ? Ik kan er niets over vinden . Graag hoor ik van jullie reakties Al vast bedankt |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Actief Lid
|
Re: Info over Turnov en omgeving?
Turnov is een drukbezocht uitgangspunt voor trektochten door Český Ráj (Boheems Paradijs).
Dit kleine nationale park werd in 1955 als eerste tot beschermd natuurgebied verklaard en ligt ongeveer in de driehoek Turnov-Jičín-Mnichovo Hradiště. Het aantrekkelijkste deel van het paradijs wordt gevormd door de rotsen van Prachov (Prachovské Skály) met een dicht net van goed gemarkeerde wandelwegen (kaarten overal in Turnov te verkrijgen). Ook de moeite waard zijn de ruïnes van de burcht Trosky, waar op twee hoog uitstekende basaltkegels de torens Panna (57meter) en Baba (47meter) staan. De burcht dateert uit de 14e eeuw. Burcht Kost is een van de best bewaard gebleven middeleeuwse vestingen van Bohemen. Ze werd in de 14e eeuw gebouwd en is een bezoekje meer dan waard. In Český Ráj (met name in de berg Kozákov) wordt trouwens ook al sinds de 18e eeuw amethyst, agaat en granaat gewonnen. Edelstenen die vooral in Turnov worden geslepen en verwerkt tot juwelen. In het stadscentrum ligt een streekmuseum dat hier veel aandacht aan besteed. Ook kan je hier een mooie kerk uit de 17e eeuw en een stadhuis uit 1526 bezoeken. Voor de rest is dit stadje een gewone typische Oost-Boheemse stad. Jičín is ook een goed vertrekpunt voor een bezoek aan de oostzijde van Český Ráj. Het heeft zelf een kasteel annex museum, een stadsplein omringd door mooie oude patriciërshuizen met arcaden, enkele fonteinen en een pestzuil. In het een beetje verder gelegen Mnichovo Hradiště ligt de bekende veldheer Wallenstein begraven in de Annakapel van de barokke slotkerk. Het wintersportgebied begint eigenlijk enkele kilometers verder, in het Reuzengebergte Krkonoše. Zo, ik hoop dat je hier alvast iets aan hebt, en probeer trouwens de zoekfunctie op dit forum ook eens, kom je misschien nog wel iets tegen. Groeten, Miloš |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Lid
|
Milos hier heb ik zeker weten iets aan ,ik had gekeken bij de
zoekfunctie
maar kon daar niets vinden .Een heel verhaal en duidelijk en heb het ook opgeslagen en ga daar zeker iets mee doen . Groeten Cleo ![]() |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Volwaardig Lid
|
Prachtige buurt daar bij Turnov. Ga zeker ook eens naar Hruba Skala. Vandaaruit zijn er ook verschillende mooie bewegwijzerde wandelingen. Mijn favoriet is die naar Valdstejn, burcht-ruine, een wandeling met magnifieke uitzichten!
Je moet zeker eens de moeite doen om te gaan wandelen in alle vroegte en dan vooral opletten op de weiden...je komt er gegarandeerd herten enz. tegen |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Actief Lid
|
inderdaad, Hrubá Skála is ook de moeite waard, de ruine van kasteel Valdštejn is ook mooi en heeft best wel het een en ander te maken met de Boheemse geschiedenis. over deze veldheer is ook veel te vertellen. zie ook Wallensteinpaleis in Praha.
In elk geval, de streek waar jij naartoe gaat is gewoon prachtig en heeft een bepaalde sfeer, dus genieten zal je wel. ciao, Miloš |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nieuw Lid
|
Wat te doen rond Pribyslavice (bij Turnov)?
Hallo,
We gaan over een paar weken naar Pribyslavice. Weet er iemand leuke en interessante dingen in de omgeving? Ik heb al wat ge-googled, maar mijn Tsjechisch is niet zo goed dus ik hoop dat er iemand me wat op weg kan helpen.Alvast bedankt!! Jurgen Bericht 27-05-07 om 22:00 aangepast door jurgen65. |
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Moderator
|
Hoi Jurgen, welkom op het forum!
![]() Je hebt een schitterende omgeving uitgekozen voor je vakantie! Wij hebben daar al een paar keer een huisje gehuurd in Vselibice (een paar kilometer van Pribyslavice) en onze ogen uitgekeken. Als je naar de Fotogalerij gaat, dan Noord Bohemen kiest en vervolgens "Vselibice" of "Liberec" intiept in de zoekfunctie , krijg je aardig wat foto's van de omgeving te zien. Als voorproefje hier een paar van mijn foto's. En hier kan je een vakantieverslag lezen van idur uit Budikov, een buurdorpje van Vselibice. Er worden door idur aardig wat dingen genoemd die de moeite van het bezoeken waard zijn.
|
|
|
#9 | |
|
Nieuw Lid
|
Citaat:
Het noorden rond Harachov is zeker de moeite waard. De reis naar Praag is zeker te doen. Makkelijk bewaakt parkeren: Sparta stadion en je loopt zo naar het centrum. Hans |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Gast
|
Activiteiten Turnov/Rokytnice
Wij gaan voor het eerst naar Tsjechie. (gezin met 3 kinderen van 10 tot 18 jaar)
Wij gaan naar Turnov en naar Rokytnice nad Jizerou. Wie kan er tips geven over die dingen die we beslist gezien of gedaan moeten hebben in de omgeving? Wat is de beste manier van vervoer van en naar Praag vanuit dit gebied? per auto of per trein? |
|
|
|