het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 26-07-07, 21:27   #11
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Het is wel grappig om zo het verslag te lezen. Aangezien je lange dagen genoot, kon ik s'avonds vanwege Kryštof niet altijd alle avonturen beluisteren. Zo krijg ik toch nog het hele verhaal. En het is weer duidelijk, er is genoten En je brengt het allemaal prachtig!
Oud 27-07-07, 14:45   #12
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Deel vier:

Het afscheid van de drie musketiers viel enigszins zwaar temeer daar het betere weer er nu aankwam, maar mijn verblijf in Javornik zat erop. Na afscheid te hebben genomen ging de reis zuidwaards naar Moravië toe. Langs binnenwegen gestuurd door mijn mio gps bereikte ik iets na de middag Žďár nad Sázavou. Na even halt houden op het stadsplein doorgereden naar het wondermooie kostel sv. Jana Nepomuckého op Zelená Hora. Dit is zeker een bezoek waard spijtig genoeg is het niet uit de lucht te bewonderen.

Dan verder naar Pernštejn, om er het spectaculaire kasteel te bekijken. Ook dit is zeker een echte aanrader zowel voor volwassenen als voor kinderen. Na een mooie rondleiding was het eind van de namiddag nabij en werd het tijd om logies te zoeken. Dit was echter vooraf reeds goed bekeken en zou met de nodige vooraf opgedane foruminfo tot een aangename confrontatie leiden.

Het ging verder richting Vir. Daar werd halt gehouden op camping Na Kopci bij de forumleden Hetty en Peter Jordaan (Stardust). Hetty bezorgde mij zeer vlug een huisje om te overnachten. Peter daarentegen was zo blij met de aangeboden forumsticker dat hij deze direkt op de informatiekast heeft gekleefd. Wat voor gevolgen dit zal hebben, zal de toekomst uitwijzen. Op de camping trof ik er Michel Nas en familie aan, die er aan de laatste dag toe waren en dan richting papillon zouden vertrekken. s'Avonds was er nog een heerlijke avond met muziek en een gezellig samenzijn.

Wat later aan de bar ook nog heel toevallig forumlid Edje getroffen.

De volgende morgen was het ook geen probleem om een ontbijt te bekomen op de camping, al was Peter was reeds enigszins bezorgd om mij. Na een aangenaam afscheid te hebben genomen ging het nu echt helemaal tot op de Oostenrijkse grens. De eerste stopplaats was Valtice en dit viel mij wel wat tegen. Het was er zo rustig dat ik er wat ongemakkelijk bij was. Wel een zeer mooi kasteel en andere mooie monumenten als het Belvedere en het Rendes-vous. Dan door naar Lednice waar het wondermooie kasteel met zijn mooie tuinen en waterpartijen zeker een wandeling waard zijn.

Dan terug naar Mikulov om dit eens naderbij te bekijken. Deze hoger gelegen stadskern geeft mooie uitzichten op de omgeving.
Hier was mijn wijnstreekervaring bevredigd en dan maar een stuk westwaads gereden om logies te zoeken.
Ik strandde uiteindelijk in Moravské Budějovice. Daar vond ik op het plein een leuk pension "Penzion Venuše" Nám. Miru 32, Het volledig vernieuwd pension heeft een zeer goed bezocht restaurant met open binnenplein.

De volgende dag ging het verder in westelijke richting voorbij Telc, geen tussenstop deze keer, naar Jindřichův Hradec. Daar middagpauze gehouden en er wat rondgewandeld. De grote vijver die op alle foto's staat stond echter wegens werkzaamheden volledig droog. Ook daar werd er aan restauratiewerk gedaan. Langs Trebon verder naar České Budějovice om er de befaamde brouwerij te bezoeken. Ook hier geen problemen voor de mio gps, die stond vlugger voor de brouwerij dan dat ik deze, wegens mijn aandacht op de weg, in het oog kreeg. Dit was een totaal bezoek want de brouwerij werd doorlopen tot aan het inpakken van de gevulde dozen toe. Mijn dagtrip ging dan verder naar Hluboká nad Vltavou om ook daar het sprookjesachtige kasteel te bekijken. Eind van de namiddag was ook dit weer een speciaal bezoek. Er waren practisch geen bezoekers meer en er waren dus veel foto's te nemen zonder storend publiek. Ook hoefde ik geen parkeergeld meer te betalen daar de controleur reeds verdwenen was. Uiteindelijk ook nu weer nog een stukje verder om logies te zoeken. Mijn stopplaats was deze keer Bechyne. Hier was er geen plaats in het pension op het stadsplein dan maar het hotel genomen. Dat was hotel Panska en ook dit was volledig gerenoveerd. De avondmaaltijd was ook hier voortreffelijk en de pivo smaakte oh zo heerlijk.

De volgend morgen eerst even de plaatselijke kerktoren beklommen en de omgeving afgespeurd. Dit dorp heeft ook een stadsgedeelte dat diep aan de Lužnice ligt. Dit gedeelte is bij de grote overstromingen in 2002 niet gespaard gebleven en er staat dan ook een splinternieuwe brug. De grote regenboogbrug is ook een eigenaardigheid want daar rijden zowel de gewone treinen over naast de wagens. Dan maar verder op weg richting Holašovice om dit UNESCO monument te bezoeken. Onderweg voorbij de omstreden kerncentrale van Temelin gereden. Na het bezoek aan Holašovice verder via Prachatice, Vimperk en Strakonice, met de nodige korte stops, naar burcht Rabi. Dit is opnieuw een echte ridderburcht waar de kinderen hun fantasie kunnen loslaten. Het eind van de dag was nabij en nu ging het naar Zbyslav. Dit werd mijn nieuwe overnachtingsplaats. Bij Doety en Tabe was ik net als vorig jaar een welkome gast. Samen zijn we dan bij Frau Anna in Bližanovy gaan eten. De avond werd afgesloten met wat napraten en een heerlijke pivo en een fernetje.

Wordt vervolgd...

Oud 27-07-07, 15:08   #13
Actief Lid

Nationaliteit:
Freddy,
Wat leuk om je verslagen te lezen, wat ik me afvraag als ik zo zit te lezen je hebt nu al zoveel van Tsjechie gezien is er eigenlijk wel een streek van dit land wat je voorkeur heeft?
els van den Heuvel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-07-07, 21:17   #14
Actief Lid

Alberto's avatar

Nationaliteit:
Wat een mooie verhalen weer zeg, je weet er altijd weer een mooie en informatieve vakantie van te maken.
Ik heb bewondering voor hoe je alles vind en opzoekt om van elke vakantie weer iets interessants te maken.
En wat een forumleden heb je al bezocht en ontmoet zeg, een echte forumfreak mogen ze jou wel noemen.
Bedankt dat je al deze wetenswaardigheden met ons deelt.
Groetjes uit Javornik.
Albert
Oud 27-07-07, 22:44   #15
Actief Lid

Jos van Zetten's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Ik weet niet meer precies welke dag het was maar een dezer dagen ben ik ook nog langsgereden bij Jan en Akkelien in Dolni Lanov om er oa kennis te maken met forumlid Jos van Zetten.
Freddy, het was leuk je ontmoet te hebben.
Ik ben inmiddels weer thuis en zit nu jou verslagen te lezen, leuk om te lezen.
Niet alleen jou verslagen hoor, maar ik ben het hele forum af af aan het struinen naar onderwerpen die mij interesseren.

Jos van Zetten
Jos van Zetten is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-07-07, 06:57   #16
Forum Freak

Pelhřimov's avatar

Nationaliteit:
Freddy, bedankt voor je leuke en uitgebreide verslagen.
Ik hoop dat het vervolg snel komt anders moet ik, om de rest te lezen, wachten tot na mijn vakantie.
Pelhřimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-07-07, 20:43   #17
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Laatste deel:

Het plan was om de vandaag samen met Tabe een "ritje" in de buurt te gaan maken. Tabe was echter niet helemaal lekker in zijn goede doen en dus ben ik maar alleen op stap gegaan. Ik kreeg wel een goede tip om aan te vangen. Dus op naar Zinkovy waar waarlijk een echt pareltje van een kasteel staat. Hier heeft de Amerikaanse "Second Cavalry Group", in mei 1945, een commandopost ingericht om hun troepen verder te sturen ter bevrijding van Europa. Het moet echter wat opgeknapt worden maar ik twijfel er niet aan dat dit de volgende jaren zeker zal gebeuren. Dan verder naar Nepomuk met zijn mooie dorpsplein, eens iets anders dat wat we normaal gewoon zijn. Ook tot op Zelená Hora gereden maar het hek naar hat kasteel was gesloten. De brochure stuurde me verder naar Klášter waar het ook mooi was. De tocht verliep verder over Oselce naar Kasejovice waar ik een wandeling maakte naar het wat afgelegen Joods kerkhof. Dit dorp ligt aan de St Jacobsweg naar Santiago de Compostela. Van hier verder naar Lnáře waar ook een heel mooi kasteel te bezichtigen is. In Chanovice voorbijgekomen waar de school in het kasteel is ondergebracht. In dit dorp wordt met de steun van de EU een openluchtmuseum opgericht. Er staan reeds enkele verplaatste oude huizen. Via kleinere wegen dan naar Blatná gereden. Hier staat in een groot park met waterpartijen een mooi kasteel. Het is echter nog niet volledig gerestaureerd en in het oude deel kan men door het dak heen kijken. In het park lopen de herten vrij rond maar er is wel bewaking aanwezig en men mag er niet op het gras lopen. Het werd intussen stilaan tijd om terug naar Zbyslav te rijden want er zat onweer in de lucht en de afspraak was om tussen 18h00 en 19h00 "thuis" te zijn. Ik kwam met de eerste druppels in Zbyslav aan en toen viel de stroom uit. Tabe was met de barbeque reeds begonnen en gelukkig was de stroompanne van korte duur en kon Doety de aardappeltjes bakken. Na een heerlijke maaltijd heb ik nog een wandeling gemaakt want intussen was de onweersbui overgetrokken. De dampende velden en de ondergaande zon zorgden voor mooie foto's. Na de dag doorgesproken te hebben en nog enkele pivo's te hebben gedronken werd het bedtijd.

De volgende morgen moest ik spijtig genoeg afscheid nemen want een langer verblijf in Zbyslav zou een korter verblijf in Praag betekenen. Dus afscheid genomen en richting Plzen. Mijn eerste tussenstop was de fabriek van Bohemia Sekt in Stary Plzen. Deze is slechts na afspraak en met groepen van minimum 10 personen te bezoeken. Verder door langs de snelweg tot Beroun en dan richting Mořina om er Velke Amerika te bekijken. Werkelijk indrukwekkend en een hele uitdaging om tot beneden te wandelen en terug, wat ik dus maar niet gedaan heb. Nu ging het in één ruk richting Praag. Mijn gps bracht mij tot in de straat van Rena maar ik moest evenwel enkele hoekjes om parkeren. Aangebeld en gelukkig was Renata thuis maar helaas slechts een kamer beschikbaar voor één nacht. Na een leuke kennismaking en een hele babbel dan maar naar een bekend adres van gereden waar ik gelukkig direkt voor drie nachten kon blijven. Mijn Praagverblijf kon beginnen. Ik heb dus anderhalve dag in Praag vertoefd en heel wat over en weer gereden met tram, bus en metro.

Wat ik zoal in Praag heb nagetrokken en gedaan:

-Jan Zizka monument en de voetgangerstunnel onder de berg door.
-Bleší trhy rommelmarkt aan Kolbenova metrostation.
-Bohumil Hraball wall in Liben.
-Pražká tržnice met zijn ontelbare verkoopstalletjes zowel binnen als buiten.
-Een aanlopen bij LisaF om naar het adres van Radula (Radka) te vragen, maar Radka was op verlof vertelde Lisa mij. Dus een volgende maal kan ik haar bezoeken.
-Vyšehrad volledig afgelopen.
-Nieuw bezoek aan brouwerij Staropramen.
-Bezoek aan Strahovstadion. Het is met plaats voor 250.000 toeschouwers het grootste stadion ter wereld. Het speelveld meet 63,500 vierkante meter, er is plaats voor 6 voetbalvelden.
-Nieuw Joods kerkhof met het graf van Kafka.
-Paternosterliften bekeken en uitgeprobeerd in Lucerna galerij en YMCA gebouw.
-Crown Plaza Hotel, het vroegere Hotel International, het opvallendste voorbeeld van stalinistische architectuur met een enrom mooi interieur.
-Bezoek aan Nova Legenda en kleven van forumsticker.
-De Hollandtram op lijn 20.
-En nog veel meer...

Ditmaal geen Praagse burcht en ook niet volledig over de Karelsbrug gelopen, wel wat sfeer opgedaan op Staromestke Namesti en op Václavské náměstí en veel aanpalende straten.

De volgende dag was mijn laatste dag en terugreisdag. Via Lidice, waar een bezoek aan Lidice Memorial een aanrader is naar Kladno waar ik de Legofabriek heb bekeken. Echter niet binnen geweest. Langs kleinere wegen naar grensovergang Cinovec/ Altenberg en zo verder naar huis.

Hopelijk hebben jullie er iets aan en kan je hier en daar tips uit mijn verslag noteren om zelf te bezoeken. Veel leesplezier en kijkgenot naar de foto's. Meer foto's zullen nog wel volgen.

Oud 28-07-07, 20:53   #18
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Freddy2005 schreef:
Bericht bekijken
Laatste deel:

Het plan was om de vandaag samen met Tabe een "ritje" in de buurt te gaan maken. Tabe was echter niet helemaal lekker in zijn goede doen en dus ben ik maar alleen op stap gegaan.
..............
Ja, juist die dag had ik een misse dag, snip en snip verkouden.
Maar voor volgend jaar moeten we maar eens 1 of 2 dagen plannen, Fred!
Volgens mij moeten zowel jouw autobanden als jouw schoenzolen zijn versleten. Maar een fantastische reisimpressie.
groeten
ook van Sanne en Doety.
En nog bedankt voor jouw ansichtkaart. Zit al in het album. Naast die van Gorrit en Lina.
Oud 28-07-07, 21:23   #19
Forum Freak

Pelhřimov's avatar

Nationaliteit:
Freddy, bedankt voor de rest van je verhaal. Ik heb er van genoten.

(We zijn momenteel druk met onze koffers in te pakken, maar je moet ook de groeten hebben van André.)

groetjes

Jeanne
Pelhřimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-07-07, 13:23   #20
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
zou Freddy deze hele toer hebben kunnen uitrijden zonder doping ???

Onderwerp-opties

Berichtregels